Wat is het toelatingsbeleid?
Toelatingsbeleid Passend onderwijs
De meeste kinderen gaan vanuit de kinderopvang moeiteloos door naar de basisschool. Sommige kinderen hebben echter extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Scholen werken met elkaar samen in regionale samenwerkingsverbanden. De scholen in het samenwerkingsverband maken onderling afspraken over hoe ze ervoor zorgen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past. Uiteraard hebben ouders hier ook een belangrijke rol in. Er zijn verschillende vormen van Passend onderwijs. Het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders is de school. We zien het als een uitdaging om voor elk kind onderwijs op maat te organiseren. Passend onderwijs is geen los thema, maar is goed onderwijs met aandacht voor elkaar. We gaan uit van een integrale efficiënte benadering en aanpak, samen met onze partners met ieder zijn eigen rol en expertise. Passend onderwijs betekent dat het onderwijs voor iedere leerling passend is bij zijn of haar onderwijsbehoefte en mogelijkheden. Het is de ambitie om binnen het regulier basisonderwijs, en waar nodig in het (voortgezet) speciaal (basis)onderwijs, een zodanig gedifferentieerd onderwijsaanbod te creëren dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Leerling toelaten tot het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs
Het speciaal onderwijs is er voor leerlingen die specialistische of intensieve begeleiding nodig hebben. Uw kind moet een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) krijgen om speciaal onderwijs te mogen volgen. Het Samenwerkingsverband bepaalt vanaf 1 augustus 2014 of een leerling in aanmerking komt voor (voortgezet) speciaal onderwijs en organiseert het afgeven van de Toelaatbaarheidsverklaring. Er zijn verschillende soorten toelaatbaarheidsverklaringen: - Laag, categorie 1: Zeer moeilijk lerende kinderen (ZML), langdurig zieke kinderen, epilepsie en kinderen met gedragsproblematiek. - Midden, categorie 2: Leerlingen met een lichamelijke beperking. - Hoog, categorie 3: Leerlingen met een meervoudige beperking (MG /EMB). Voor meer informatie kunnen ouders kijken op de website van bijbehorend Samenwerkingsverband. Plaatsing leerling Nadat de leerling een TLV heeft gekregen, gaat de betreffende (voortgezet) speciaal onderwijsschool de leerling bespreken in de Commissie voor de Begeleiding. De leerling wordt geplaatst in de klas/groep die het meest passend is. Binnen 6 weken wordt er aan de hand van de gegevens en eerste observaties een eerste Ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Hieruit volgt een programma op maat voor de leerling. In de voortgang wordt dit OPP twee maal per jaar geëvalueerd
Kenmerkend voor leerlingen van Ulingshof
Ulingshof is een regionaal kindcentrum voor (voortgezet) speciaal onderwijs voor kinderen in de leeftijd van 4 t/m 20 jaar met een lichamelijke, neurologische, cognitieve en/of (ernstig) meervoudige beperking en langdurig somatisch zieke kinderen, geïntegreerd met kinderrevalidatie en zorg.Ulingshof wordt door gemiddeld 145 leerlingen bezocht. Globaal kunnen we schetsen dat ongeveer 125 leerlingen de SO-afdeling bezoeken en ongeveer 20 de VSO afdeling. Al deze leerlingen hebben een geïntegreerd aanbod van onderwijs en revalidatie / zorg nodig dat gespecialiseerd is in leerlingen met een lichamelijk en/of meervoudige beperking óf hebben een setting nodig zoals die op Ulingshof geboden wordt (=een prikkelbewuste school met een sterk pedagogisch klimaat en/of de combinatie van onderwijs en zorg binnen de onderwijszorg-groepen), zonder dat daarbij direct sprake is van een hulvraag op het gebied van revalidatie. De leerlingen zijn verdeeld over 14 groepen.Gezien het feit dat Ulingshof een regionale school is, komen onze leerlingen uit Noord- en Midden Limburg.
Sterke punten in onze ondersteuning
Voor het realiseren van het geïntegreerde aanbod onderwijs – revalidatie – zorg werken wij samen met onze partners Adelante kinderrevalidatie en PSW.Binnen Ulingshof vindt nadrukkelijke focus plaats op het onderwijsleerproces en leeropbrengsten met tegelijkertijd specifiek aandacht voor onze pedagogische opdracht en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen.Er is gericht aandacht voor handicapbeleving.
Grenzen aan onze ondersteuning
Aan de volgende leerlingen kan de school geen passend aanbod bieden:Aan leerlingen jonger dan 3,5 jaar en ouder dan 20 jaar. Aan leerlingen die binnen het voortgezet (speciaal) onderwijs het uitstroomprofiel arbeidstoeleiding of vervolgonderwijs volgen. Aan leerlingen die geen motorische beperkingen én bijkomende problematiek hebben, die geen chronisch somatische stoornissen hebben, die geen neurologische problematiek hebben of primair een stoornis hebben die voorheen binnen de clusters 1,2 of 4 viel.