Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school werkt met jaargroepen en combinatiegroepen. In schooljaar 2023 -2024 werken we met 2 groepen 1-2, waarbij vanuit aanbod de keuze gemaakt kan worden de kinderen van groep 1 samen te latenwerken en de kinderen van groep 2.
Daarnaast wordt groep 6-7 gecombineerd.Wij houden rekening met die verschillen tussen kinderen. Daarbij gaan we zoveel mogelijk uit van datgene wat een kind al kan. Een kind kan gemakkelijker leren wanneer we aansluiten bij datgene wat het kind al kan of weet.
In de groepen 1 en 2 wordt binnen het thematisch werken sterk het accent gelegd op voorbereidende lees-, taal- en rekenactiviteiten.
In de Wet op het Primair Onderwijs (WPO) staat onder andere dat er sprake moet zijn van een ononderbroken ontwikkelingsproces voor kinderen, dat er aandacht moet zijn voor een brede persoonsontwikkeling en dat scholen hun leerlingen systematisch moeten volgen. Het leerstofaanbod is hierbij gebaseerd op wettelijk voorgeschreven kerndoelen voor alle vak- en vormingsgebieden
Op basisschool Kleur-Rijk werken wij met HGPD's( Handelingsgerichte procesdiagnostiek). Vooral ouders van leerlingen met speciale zorg hebben hier in het verleden iets van gemerkt. In de schoolgids en tijdens zorggesprekken worden ouders geïnformeerd over het belang van HGPD bij het vormgeven van Passend Onderwijs. Ook het komend schooljaar willen we hier aandacht voor hebben. Ouders van leerlingen met speciale hulpvragen willen wij vooral in een eerder stadium betrekken bij handelingsplannen (HGPD's, OPP's (ontwikkelingsperspectief), groepsplannen). Vanuit “HGPD denken” steken wij vooral in op kansen en mogelijkheden van de leerling en zijn omgeving. Wij blijven bewust werken aan ‘autonomie’, ‘relatie’ en ‘competentie’ van de leerlingen tijdens nieuwe ontwikkelingen binnen de school, zoals (begrijpend) lezen, gedrag, woordenschat en rekenen.In het schoolondersteuningsplan staat precies beschreven wanneer er een HGPD wordt opgesteld.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Een van onze ambities is dat we graag het aanbod niet alleen op niveau willen afstemmen, maar ook op de (indien deze er zijn) problematieken. Meer inzetten op kindkenmerken en leerbehoeften en het aanbod hierop aanpassen is hierin een doel.
In samenspraak met de gemeente biedt peuteraanbod Samsam een programma aan voor kinderen in de leeftijd van 2-2,5 jaar tot 4 jaar. De basisschool is hierbij betrokken. Er zijn werkvergaderingen voor leerkrachten van de basisschool en leidsters van de peuterspeelzaal. Zij stemmen werkwijze, communicatie, ouderhulp, activiteiten etc.. samen af.