Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Het veiligheidsbeleid bestaat uit 4 aspecten:
• Beleidsaspecten (visie, doelen, middelen, afspraken)
• Sociale aspecten (omgang en gedrag van leerlingen en medewerkers)
• Grensoverschrijdende aspecten (afwijking, incidenten en delicten)
• Ruimtelijke aspecten (de veiligheid in en om het schoolgebouw)Beleidsaspecten: Onze school beschikt over een actuele risico-inventarisatie. Hierbij geldt de afspraak dat kwetsbare punten direct de aandacht krijgen. Onze school beschikt over een preventiemedewerker die zorg draagt voor de veiligheid en gezondheidszorg binnen de school. De school houdt zich aan verplichtingen in kader van Arbo, CAO en leerplicht. Afgelopen januari/februari 2023 is de 4-jaarlijkse update van de RI&E (risico-inventarisatie en evaluatie) voor onze school uitgevoerd door de preventiemedewerker, de directeur en een extern veiligheidskundige. De aandachtspunten zijn verwerkt in een plan van aanpak. De belangrijkste aandachtspunten voor onze school zijn:
- Bestrating van het schoolplein
- Kapstokken/ opbergruimte voor tassen
- Noodverlichting buiten
Deze punten zijn inmiddels afgehandeld of hebben de aandacht. Onze school beschikt over een eigen BHV-organisatie van 10 medewerkers. Jaarlijks wordt dit aantal gecontroleerd. Indien nodig worden er nieuwe BHV-ers opgeleid. De zittende BHV-ers volgen jaarlijks een herhalingscursus. Daarnaast wordt er op onze school ieder jaar een ontruimingsoefening gedaan.
Sociale aspecten: Op school is een gedragsprotocol aanwezig. In dit protocol staan afspraken die een veilig klimaat bevorderen en ongewenst seksueel, agressief of gewelddadig gedrag voorkomen. Op school is een pestprotocol aanwezig dat voorziet dat er t.a.v. pesten stelling wordt genomen. Op stichtingsniveau beschikken we over een internetprotocol. Ook bij het digitale verkeer willen we gedragsregels respecteren. Tevens werken we op onze school volgens de het privacyreglement (zie bijlage).
Onze school kent een gestructureerde en methodische benadering om de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen te bevorderen. Dit wordt ondergebracht in het sociale veiligheidsplan (zie bijlage)Grensoverschrijdende aspecten: De school heeft een klachtenregeling en is aangesloten bij een landelijke onafhankelijke klachtencommissie. De school kent een regeling voor schorsing en verwijdering van leerlingen (zie bijlage). De school houdt zich aan regels en wetten die inspectie voor het onderwijs en de arbeidsinspectie uitvaardigen. De arbo-wetgeving maakt hiervan deel uit. Onze school houdt een incidenten- en delictenregistratie bij. De school heeft een contactpersoon voor leerlingen, ouders en personeel. De school heeft een (extern) vertrouwenspersoon. De werkgever, stichting Fortior, is verplicht aangifte te doen van misdrijven tegen kinderen en personeel. Inzake het omgaan met een vermoeden van een ernstige misstand is er de zgn. ‘Klokkenluidersregeling Fortior’ (zie bijlage)
Ruimtelijke aspecten: In het kader van de Arbo en risico-inventarisatie zal onze school zich ook in fysieke zin houden aan eisen en voorschriften. Onze school beschikt over een bedrijfshulpverlener (BHV’er). Er zijn afspraken gemaakt m.b.t. toezicht/surveillance. De school tracht de omgevingsveiligheid (schoolomgeving, verkeersveiligheid) goed in te richten, verkeerseducatie draagt hieraan bij.