Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met het leerstofjaarklassensysteem. Dat betekent dat leerlingen worden gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Het uitgangspunt is dat aan kinderen van dezelfde leeftijd, dezelfde prestatie-eisen kunnen worden gesteld. De praktijk leert ons dat kinderen erg verschillen in hun ontwikkelingstempo. Dat betekent dat de leerkrachten in hun groep op allerlei manieren gedifferentieerd werken.
Bij het leerstofjaarklassensysteem kan het voorkomen dat kinderen een jaar doubleren. Als hier sprake van is, dan wordt dit tijdig met ouder(s)/verzorger(s) gecommuniceerd.
In het schooljaar 2023-2024 hebben we 14 groepen op school:
3 kleutergroepen (1-2)
2 groepen 3
2 groepen 4
1 groep 5
2 groepen 6
1 groep 7
1 groep 8
1 plusklas
2 Taalklassen
Er zijn geen combinatieklassen. De gemiddelde groepsgrootte is 23 leerlingen.
In de groepen 1 en 2 wordt bij alle activiteiten veel aandacht aan de taal- en rekenontwikkeling besteed.
Door inzet van weektaken met zelfstandig werk kan er verschil optreden tussen de vermelde uren en de daadwerkelijke inzet voor bepaalde vakgebieden.
In beginsel bieden we aan alle kinderen van 4 tot 13 jaar basisonderwijs aan. Per individuele leerling wordt bekeken of we een verantwoord aanbod kunnen realiseren op de hulpvraag van het betreffende kind. Waar nodig wordt ambulante begeleiding vanuit een vorm van S.(B).O. (Speciaal Onderwijs) ingezet, of vindt een verwijzing naar S.(B.)O. (Speciaal basisonderwijs) plaats.
De tekst van het SOP (School Ondersteuningsprofiel) staat op de website van onze school onder het kopje "De school".
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren gaan we onze leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter begeleiden door extra aandacht in de groep.
De leerlingen die extra aandacht nodig hebben worden 4x per schooljaar besproken met een externe deskundige van BCO. Ouder(s)/verzorger(s) worden vanaf de start meegenomen in een dergelijk traject.
Er is frequent overleg tussen basisschool, peuterspeelzaal en kinderdagverblijf over de gezamenlijke planning, aanpak en uitvoering van de jaarlijks vastgestelde thema's. Vanuit onze basisschool nemen 2 leerkrachten en de teamleider Onderbouw hieraan deel.