Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de kleutergroepen (groep 1 en 2) zitten de kinderen gemengd: kinderen van groep 0, 1 en 2 zitten in één groep.
Vanaf groep 3 zitten de kinderen in homogene jaargroepen met kinderen van de dezelfde leeftijd. Bij enkele vakken / onderdelen werken de kinderen in niveaugroepen.
De lessen voor begrijpend lezen (methode Nieuwsbegrip) worden groepsdoorbrekend gegeven. Op woensdag- en vrijdagochtend is daar een blokuur voor opgenomen in alle lesroosters vanaf groep 5. Kinderen werken dan in het lokaal / de groep die het beste aansluit bij hun niveau.
Druppelgroep en aanpassing onderwijstijd
Als de kleutergroepen erg groot worden (gemiddeld over het jaar meer dan 28 kinderen) gaat onze school over tot de opzet van een druppelgroep. In de druppelgroep worden de kinderen opgenomen, die laat in het schooljaar vier jaar worden. Zij komen in een kleine groep die tot de zomervakantie gehandhaafd blijft. Aan de druppelgroep wordt elke ochtend van 8:30 uur tot 12:00 uur onderwijs aangeboden; zij hebben de middagen vrij.
Een druppelgroep kan alleen gerealiseerd worden als daar middelen (financieel en personeel) voor zijn.
Bij het bewegingsonderwijs is er feitelijk anderhalf uur gymles. De buitenspeeltijd is bij deze tijd opgeteld.
Levensbeschouwing is de term die standaard door "Vensters" wordt gehanteerd. Voor ons dekt "burgerschap / mens en maatschappij" meer de lading. Ook de lessen van "de Vreedzame School" vallen hieronder. De lessen burgerschap zijn in de methode "de Vreedzame School" opgenomen.
Onze school is een reguliere basisschool in het hart van de stad Venlo. We willen in de eerste plaats een wijkschool zijn en in principe onderwijs bieden aan alle kinderen uit de directe omgeving van de school.
Om (extra) zorg te kunnen bieden hebben we op school veel deskundigheid in huis: interne begeleiders, een gedragsspecialist, een specialist meer- en hoogbegaafdheid en een taalspecialist helpen kinderen en ondersteunen de leerkrachten voor de groep.
We participeren in de regio "passend onderwijs Noord-Limburg" en maken gebruik van een bovenschoolse ondersteuningscoördinator om daar waar we zelf niet kunnen voorzien in adequate zorg een beroep te kunnen doen op de deskundigheid en voorzieningen in de regio.
In ons zorgdocument vindt u zo goed als alle informatie over deze onderwerpen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
School is net begonnen aan de schoolplanperiode 2023-2027. Dit schoolplan is terug te vinden op deze website.
Peuteropvang Hertje Venlo (onderdeel van Van Harte) is in het schoolgebouw gevestigd.
De peuters en de kleutergroepen werken een aantal keer per jaar samen aan hetzelfde thema. De peuters worden vaak betrokken bij de projecten en vieringen op school.