Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Zoals al eerder aangegeven maken we momenteel gebruik van een vakleerkracht gym.
Zie de toelichting hierboven.
De onderwijstijd wordt zoveel als mogelijk afgestemd op de individuele behoefte van het kind. Dat betekent dus concreet dat niet alle kinderen evenveel tijd besteden aan de verschillende vakgebieden. Het basisaanbod is het uitgangspunt, van daaruit vindt de differentiatie plaats. Dat kan zijn in tijd, hoeveelheid stof of moeilijkheidsgraad. Daarom is het moeilijk om precies aan te geven hoeveel minuten er voor elk afzonderlijk vak staat.
Het kind staat centraal.
Daarnaast besteden we in alle groepen aandacht aan de Duitse taal en cultuur. De groepen 1 t/m 6 hebben regelmatig contact met een Duitse partnerschool. Dat leidt ook af en toe tot een uitwisseling of een gezamenlijke activiteit. De groep 7/8 krijgt enkele lessen in de Duitse taal en cultuur, in samenwerking met het Valuascollege. Enkele leerlingen verzorgen met twee docenten het aanbod hiervoor.
Bij het onderdeel Duits maken we ook regelmatig gebruik van de subsidie van 'Interreg Euregio Maas-Rijn', waardoor onderdelen gemakkelijker realiseerbaar zijn.
De school biedt onderwijs aan die kinderen, waarvan de school overtuigd is dat ze de zorg kan bieden die het kind nodig heeft. Daarnaast moet het passen binnen de groep en moet de leerkracht in de gelegenheid zijn om de zorg te kunnen bieden.
Al die aspecten samen maken het of de school dat kan bieden wat het kind nodig heeft.
De school geeft dan ook nadrukkelijk haar grenzen aan, daar waar de zorg van het kind, groep of leerkracht in het gedrang komt. In die gevallen wordt doorverwezen naar een andere school, regulier of speciaal (basis)onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ieder kind heeft zijn eigen ondersteuningsbehoefte, waarmee de leerkracht rekening moet houden. Vaardigheden en expertise bij leerkrachten is dus van essentieel belang. Door de ontwikkeling per kind goed te volgen kun je het kind ok die begeleiding geven die het nodig heeft. Daarnaast proberen we kinderen steeds meer eigenaar te maken van zijn eigen leerproces en daarmee ook leerbehoefte. Zo kan de leerkracht nu beter inspelen op de leerbehoefte van een kind, vanuit de intrinsieke motivatie van het kind.
Nova Montessori heeft een eigen KDV groep voor 0-4 jarigen. Deze groep is in ontwikkeling en kan zorgen voor een doorgaande lijn voor kinderen van 0-13 jaar vanuit de Montessori visie