Om in 2027 een succesvol IKC te zijn, komen we nog een aantal uitdagingen tegen. Deze uitdagingen zijn in 3 hoofdthema’s te beschrijven.
Personeel
Het vinden van bevoegde en bekwame leerkrachten is landelijk een grote uitdaging. Zo ook voor Al Andalous. Het is belangrijk dat de school aantrekkelijk voor teamleden is om er te werken. Het professioneel statuut en personeelsbeleid vanuit IEZO zijn hierbij leidend. Het team wordt dagelijks geleid door een sterk onderwijskundig leider die weet hoe het reilt en zeilt op school. Storingen worden in de kern voorkomen en daar waar ze toch ontstaan, passend en professioneel vertaald naar een oplossing. De schoolleider weet als geen ander de WIJ-cultuur neer te zetten die de school past, waarbij er sprake mag zijn van individuele verschillen. Immers is de erkende ongelijkheid één van de onderdelen waar onze professionele cultuur zich op richt. Het team weet elkaar niet alleen binnen de school te vinden, maar ook daarbuiten en elkaars kwaliteiten te benutten. Ieder binnen de school waardeert de ander en voelt zich gewaardeerd. Het team bestaat uit professionals die weten hoe hun leerlingen leren en voelen zich gezamenlijk verantwoordelijk voor de opbrengsten en de groei van ons onderwijs. Er is daarom veel ruimte voor kennisdeling en deskundigheidsbevordering, zowel door een collectieve aanpak (teamleren en teamscholingen) als ook door individuele scholingen.
Kwaliteit van onderwijs
Onderwijskwaliteit omvat alles wat binnen ons bereik ligt en wat wij binnen IEZO doen om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen tot zelfbewuste, sociale mensen die hun talenten optimaal weten te benutten. Daarbij wordt gehandeld vanuit de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. In de kern gaat het hierbij om het realiseren van een kwaliteitscultuur, gebaseerd op de missie zoals beschreven in onze missie en visie. Dit vraagt een attitude (houding en gedrag) die enerzijds aansluit bij de leerbehoefte van onze leerlingen en anderzijds bij de ambities die wij hebben.
Onderwijskwaliteit moet voor ons zichtbaar / meetbaar zijn in de volgende aspecten:
De onderwijsresultaten in de doeldomeinen: kwalificatiesocialisatie en persoonsvorming.
Het onderwijsproces: doelmatig en beredeneerd
Het schoolklimaat: (sociale) veiligheid educatief partnerschap
Het kwaliteitsmanagement en de ambities: faciliteiten, personeelszorg en -beleid, bestuurlijk handelen en doorgaande lijn in de organisatie
Het financieel beheer: beschikbaarheid en doelmatige besteding van financiële middelen. Voor burgerschap wordt er na het vaststellen van het IEZO-burgerschapskader op stichtingsniveau een werkgroep ingericht vanuit de scholen om te zorgen voor een goede implementatie hierboven. Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt het leerlingvolgsysteem IEP geïmplementeerd.
Rekenen
We kiezen ervoor om ons rekenonderwijs te verbeteren. Gedurende dit schooljaar hebben we bij ons op school alle leerlingen met hun onderwijsbehoeften in kaart gebracht. Hiervoor is vanuit onze organisatie de gedragswetenschapper vrijgemaakt om dit samen met ons schoolteam in gang te zetten. Om onze leerling populatie beter in kaart te brengen, maken we gebruik van de handreiking "Ken je leerling”. Hiervoor is het nodig om in eerste aanleg het didactisch handelen van ons binnen de school naar een hoger niveau te tillen. Dit doen we dus door met iedere leerkracht aan de slag te gaan met EDI (zie hieronder). Hiervoor trekken we externe ondersteuning aan om dit in trajectvorm als professionalisering van onze leerkrachtenteam aan te bieden. Om dit goed en duurzaam in te bedden, leiden we ook een interne coach op volgens de EDI-principes. Parallel vragen we procesbegeleiding op de implementatie van onze nieuwe rekenmethode (WIG). We integreren hier de interventie “Spel in de rekenles” bij. Gelukkig mag rekenen ook leuk zijn.
EDI
Vanuit de wetenschap weten we: het versterken van leerkrachtvaardigheden verbetert de kwaliteit van het onderwijs en daarmee de leerresultaten van leerlingen. Al Andalous hanteert in navolging van het IEZO-kader het EDI (expliciete directe instructiemodel) als didactisch basismodel. We willen graag de kennis en vaardigheden van ons team verbeteren op het gebied van de expliciete directe instructie. De tijd die we voor dit traject nemen is twee jaar ingaande per schooljaar 2023-2024.
Digitale geletterdheid
Hier willen we door de inzet van de subsidie Basisvaardigheden een goede basis leggen voor onze leerlingen. We trekken hiervoor een externe deskundige aan die in nauwe samenspraak met Kennisnet de leerlingen alles over het efficiënt gebruiken van computers, tablets en andere mobiele apparaten onderwijst. Tevens worden al onze leerlingen wegwijs gemaakt in de algemene ICT-programma’s zoals Word, PowerPoint, internet en e-mail. We willen dat alle leerlingen in de bovenbouwgroepen met 10 vingers blind kunnen typen. Hiervoor schaffen we aparte programma’s aan en krijgen de leerlingen het device mee naar huis om daar op te oefenen. Deze aanpak vraagt een diepte-investering. De leerling populatie van onze school kenmerkt zich door een hoge mate van armoedeproblematiek. Dit betekent dat we als school faciliterend zullen zijn om zo niet de ouders van onze leerlingen te overvragen bij onze aanpak. Ook willen we dat deze externe expert (ethisch hacker) onze leerlingen leert hoe computers denken, hoe ze probleemoplossend kunnen werken met behulp van ICT-technieken en dat ze leren om opdrachten te geven met computertechnologie.
VVE
Vanuit IEZO en de school is er de ambitie om een zelfstandige peuteropvang te openen. Het openen van een peuteropvang zorgt ervoor dat de leerlingen al twee jaar een VVE-aanbod van 4 dagdelen per week hebben gehad voordat ze in groep 1 starten. Doordat de peuteropvang in het gebouw van de school zou kunnen zitten is er een goed samenwerkingsmodel tussen peuteropvang, school en gemeente nodig. Met interesse kijken we naar de ontwikkelingen rondom het inrichten van een peuter-kleutergroep ingericht voor 3-jarige peuters en jongste kleuters. Zo kunnen we tegen die tijd beter handen en voeten aan de afstemming op het gebied van aanbod en begeleiding.