Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bovenstaande uren/minuten zijn richtlijnen. Er kan beredeneerd van afgeweken worden.
Bij de Wijnberg volgen de meeste leerlingen onderwijs in combinatie met zorg en begeleiding. De opbouw naar een volwaardig onderwijsprogramma bij de Wijnberg, in tijd en intensiteit, gebeurt fasegewijs en in nauw onderling overleg tussen onderwijs en zorg, leerling en ouders/verzorger/wettelijk vertegenwoordiger(s).
Leerlingen die in het SO zitten volgen minimaal 940 uur les per jaar. Voor een aantal leerlingen is het mogelijk dat zij deze uren niet halen, omdat zowel door de school als door de behandeling aangegeven wordt dat hele dagen onderwijs volgen niet mogelijk is. Voor deze leerlingen wordt een ingroeiplanning vastgesteld, waarin toegewerkt wordt naar hele dagen onderwijs.
Bovenstaande uren/minuten zijn richtlijnen. Er kan beredeneerd van afgeweken worden.
De Wijnberg is een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs en biedt onderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar, die meestal in behandeling zijn bij onze directe zorgpartner de Mutsaersstichting. Onze leerlingen maken in een geïntegreerd traject van onderwijs & zorg - zorg & onderwijs een levensreis, op weg naar een weloverwogen doel. Centraal staat het kind of de jongere, de ouder(s)/verzorger(s), broers en zussen, vriendjes, medeleerlingen. We steken maximaal in op passend onderwijs voor elke leerling. Het onderwijs wordt afgestemd op de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling, waarbij het ontwikkelingsperspectief(plan) centraal staat. Het kind of de jongere leert om te leven met zijn/haar beperkingen, waarbij aandacht is voor eigen talenten en mogelijkheden, het creëren van een krachtige leer- en leefomgeving en goede leeropbrengsten. Hierbij streven we naar uitstroom naar een zo regulier mogelijke onderwijsvorm. Met andere woorden: de leerling leert om het zelf te doen!
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren richten we ons op doorontwikkeling van opbrengstgericht werken.
Kinderen kunnen binnen onze schoolsetting terecht vanaf een kalenderleeftijd van 4 jaar. Wij werken nauw samen met de Mutsaersstichting waar (buiten de module Onderwijs) ook andere modules ingezet kunnen worden ter ondersteuning van de ontwikkeling van het jonge kind. Ook kinderen jonger dan 4 jaar kunnen bij de Mutsaersstichting terecht, onder andere binnen het zorgprogramma Infant Mental Health. Dit zorgprogramma heeft als doel het vroegtijdig onderkennen, verklaren en verminderen van problematiek bij kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar en het gezinssysteem waarin ze opgroeien.