Basisschool de Regenboog

Albert Verweystraat 4 5921 AZ Venlo

Schoolfoto van Basisschool de Regenboog

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In 2022-2023 hebben we de Dia eindtoets afgenomen.

Wij behalen als school net een lagere score dan je van onze leerling populatie zou mogen verwachten. Wij zien op alle vakgebieden resultaten die onder het niveau van onze schoolgroep ligt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de CITO-LOVS-toetsen afgenomen. De groepen 1-2 volgen de ontwikkeling van de kinderen aan de hand van de leerlijnen en leggen dit vast in Parnassys.  De tussen- en de eindresultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten en besproken met de teamleiders. Vervolgens vindt er een analysegesprek op schoolniveau plaats met alle leerkrachten. Op basis van de conclusies van dit overleg worden er verdere acties uitgezet. Het managementteam bespreekt twee keer per jaar de analyse van deze toetsen met het bestuur. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met één van de teamleiders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij werken rondom het schooladvies met een drie stappen systeem. 

Stap 1 is aan het einde van groep 6. Dan bepalen wij intern een voorlopig uitstroom advies voor onze leerlingen. We doen dit met hoge verwachtingen van de leerling en proberen deze uitstroomverwachting ook te realiseren.

Stap 2 is midden groep 7. Dan bespreken we samen met ouders en leerling een voorlopige uitstroomverwachting., We bespreken ook wat er al goed gaat en waar we het komende half jaar samen nog aan moeten werken.

Stap 3 vindt na de kerstvakantie plaats. Dan krijgen de leerlingen een schooladvies. Dit wordt samen met ouders en leerling besproken.

Bij leerlingen die bij de doorstroomtoets beter maken dan hun schooladvies volgt een aanvullend gesprek. Hierin bekijken we nogmaals of het schooladvies echt passend is of toch nog naar boven wordt bijgesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen de Regenboog werken wij al een aantal jaren met School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Dit is een schoolbrede aanpak gericht op het bevorderen van positief gedrag binnen school. Het doel van SWPBS: een positieve, sociale omgeving creëren die het leren bevordert en die gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Sinds enkele jaren gebruiken we het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) om kinderen te leren omgaan met emoties en moeilijke sociale situaties.  In iedere groep wordt een Kanjer van de week gekozen. Deze leerling krijgt speciale aandacht en van alle klasgenootjes en de leerkracht complimenten. Op de speelplaats hebben we een aantal regels die bij alle leerlingen (Hazenkampbreed) bekend zijn; verder zijn er vaste plekken waar spelletjes gespeeld kunnen worden en daarnaast zijn de surveillanten herkenbaar aan de groene hesjes. Kinderen leren emoties te herkennen en te benoemen, zowel bij zichzelf als bij de ander. We merken sinds de invoering een duidelijke verbetering in het pedagogische klimaat op school. Met name het aantal conflicten in pauze situaties is enorm verminderd. Uiteraard blijven we deze ingeslagen route volgen om er voor te zorgen dat dit nog verder verbeterd wordt.  Twee keer per jaar vullen alle leerkrachten en de bovenbouwleerlingen SCOL in. De Sociale Competentie Observatie Lijst is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. De uitkomsten helpen ons om de ontwikkeling van sociale competenties op groeps- of op schoolniveau planmatig aan te pakken. Met de afname van SCOL voldoen wij tevens aan de verplichting van de onderwijsinspectie om jaarlijks de veiligheidsbeleving van onze leerlingen in groep 6,7 en 8 te volgen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Rekening houden met
  • Ontdekken wat ik kan
  • Vertrouwen en plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het najaar van 2019 heeft de inspectie een vierjarig onderzoek verricht met de volgende bevindingen:

Bs de Regenboog scoort voldoende op de punten: Zicht op ontwikkeling, Didactisch handelen en Kwaliteitscultuur. Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Het rapport van de Onderwijsinspectie treft u aan in de bijlage.

Terug naar boven