Basisschool de Vonder

Kerkvonder 3 6599 AK Ven-Zelderheide

Schoolfoto van Basisschool de Vonder

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het is niet altijd even gemakkelijk om bij afwezigheid van leerkrachten goede vervanging te realiseren. Bij afwezigheid doen we een beroep op de Vervangerspool. Indien er geen vervanger gevonden kan worden, wordt gekeken of er intern mogelijkheden zijn, zoals verschuiving van collega's, inzet van een stagiaire of het verdelen over andere groepen. Bieden de voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, zal aan de ouders van de betreffende groep gevraagd worden de kinderen thuis te laten.

Hierbij gelden de volgende afspraken:

  • indien mogelijk worden de eerste dag van het ziekteverlof de kinderen op school opgevangen
  • indien voor meerdere dagen geen vervanging beschikbaar is, zullen groepen afwisselend geen fysiek onderwijs aangeboden krijgen

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze school zijn de leerlingen in combinatiegroepen verdeeld. Hierbij worden meerdere leerjaren tot één groep samengevoegd. In een combinatiegroep leer je om te gaan met verschillende rollen. Het ene jaar ben je de jongste en leer je hulp te vragen, het andere jaar ben je de oudste en geef je hulp. Bovendien leer je in een combinatiegroep om te gaan met uitgestelde aandacht, waardoor de zelfredzaamheid wordt gestimuleerd. Dit schooljaar werken we in 3 combinatiegroepen; groep 1-2-3, 4-5-6 en 7-8.

Om beter aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoefte van het kind wordt er ook groepsdoorbroken gewerkt. Hierbij worden de kinderen ingedeeld in niveaugroepen, waarbij de instructie afgestemd is op het niveau van het kind. Niet de leerstof, maar de ontwikkeling van het kind staat centraal!

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Basisvakken

In groep 1-2 wordt vooral thematisch gewerkt, in nauwe aansluiting op de belangstelling en de omgeving van de kinderen. Binnen die thema’s zorgt de leerkracht voor een passend onderwijsaanbod dat de ontwikkeling en het leren bevordert. Kernactiviteiten die bij elk thema aan bod komen zijn:

  • spelactiviteiten
  • constructieve en beeldende activiteiten
  • gespreksactiviteiten
  • lees- en schrijfactiviteiten
  • reken- en wiskunde activiteiten   

Om een succesvolle start te kunnen maken in groep 3, moeten de basisvaardigheden vanuit groep 1 en 2 voldoende beheerst worden. Vanaf groep 3 komen de basisvakken, lezen – schrijven – taal - rekenen, systematisch aan bod.  

Hiervoor gebruiken we de volgende methodes:

  • Aanvankelijk lezen: Veilig leren lezen en Bouw
  • Voortgezet technisch lezen: Nieuwsbegrip XL
  • Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip XL en Close Reading
  • Taal en spelling: Staal
  • Schrijven: Pennenstreken
  • Rekenen/Wiskunde: Pluspunt         

Bewegingsonderwijs

Eén keer per week krijgt groep 3 t/m 8 les in de gymzaal in Ottersum. De tweede gymles vindt buiten plaats. De kinderen van groep 1-2 bewegen dagelijks op het schoolplein of in de speelzaal. Juf Nathalie volgt de opleiding tot vakleraar bewegingsonderwijs en verzorgt dit schooljaar de lessen in de gymzaal. 

ICT

De inzet van digitale middelen maakt het mogelijk om op maat aanbod te verzorgen, afgestemd op de behoefte van de leerling. Ze ondersteunen de leerkracht en stimuleren kinderen het beste uit zichzelf te halen. In groep 4 t/m 8 verwerken de kinderen de leerstof digitaal, middels de Chromebooks van Prowise. Tevens leren zij om te gaan met het opzoeken en verwerken van informatie op internet. In groep 1 t/m 3 worden digitale middelen spelenderwijs geïntegreerd in het thema.  

Expressie

Naast de cognitieve basisvakken wordt er in elke groep wekelijks aandacht besteed aan de creatieve vakken, zoals tekenen, handvaardigheid, muziek en drama.

Verkeer

Het Limburgs Verkeersveiligheidslabel (LVL) is een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen die op een actieve manier met verkeerseducatie, een veilige schoolomgeving en een veilige schoolthuisroute omgaan. De Vonder voldoet aan dit keurmerk. In alle groepen werken we structureel aan verkeerseducatie. Verkeersactiviteiten zijn ondermeer het jeugdverkeersexamen (theorie en praktijk), praktijklessen en de fietskeuring.  

Engels

In de groepen 7 en 8 krijgen de kinderen het vak Engels. Hiervoor gebruiken we de methode Groove me.  

Wereldoriëntatie

Wereldoriëntatie is eigenlijk een verzamelnaam voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Wij bieden wereldoriëntatie geïntegreerd aan. Er wordt gewerkt in thema’s, waarbij ruimte is voor eigen onderzoek en cultuureducatie. In groep 1 t/m 3 werken we met de thema’s van Kleuteruniversiteit, in groep 4 t/m 8 met Blink Wereld. Het vak taal wordt geïntegreerd binnen wereldoriëntatie. Op deze wijze krijgt het aanbod meer betekenis en wordt het leren zinvoller.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school is een kleine basisschool in het Limburgse dorp Ven-Zelderheide. Dit schooljaar gaan er 45 kinderen naar onze school. Basisschool De Vonder is de enige school in het dorp. Niet al onze leerlingen wonen in Ven-Zelderheide. De school wordt ook bezocht door kinderen, van Nederlandse ouders, welke woonachtig zijn in Duitsland.

Bij de begeleiding van kinderen willen we zoveel mogelijk aansluiten bij hun ontwikkeling. Wat heeft het kind nodig om de volgende ontwikkelingsstap te kunnen zetten. Dit betekent dat we streven naar onderwijs op maat, oftewel adaptief onderwijs. Hierbij is het belangrijk dat kinderen inzicht en vertrouwen hebben in hun eigen ontwikkeling, dat zij leren (mede) verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leerproces en opgroeien in een veilige omgeving waarbinnen zij zich gerespecteerd voelen. Met andere woorden; het gaat om competentie, autonomie en relatie.  

We streven ernaar het onderwijs zodanig in te richten dat er rekening wordt gehouden met de specifieke onderwijsbehoeften en mogelijkheden van ieder kind. Het werken met een groepsplan komt tegemoet aan die verschillen. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden gegroepeerd. De leerkracht maakt op die manier subgroepen. Hierin worden alle kinderen meegenomen. Een subgroep kan bestaan uit kinderen van de eigen groep of uit een andere groep. Wie moeite heeft met bepaalde onderdelen krijgt extra oefening en/of hulp. De leerlingen die het gemakkelijk aan kunnen, krijgen extra uitdagende opdrachten. Er wordt steeds gezocht naar oplossingen die zo dicht mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling en de leerstijl van de leerling. 

Bij de ondersteuning van leerlingen onderscheiden we 5 niveaus:

Basisondersteuning

  • Niveau 1: groepsplan/handelingsplan onder verantwoording van de leerkracht
  • Niveau 2: handelingsplan met ondersteuning van interne begeleiding, waarbij een beroep gedaan kan worden op de regulier beschikbare middelen

Lichte ondersteuning

  • Niveau 3: arrangementen (incl. extra ondersteuningsmiddelen/ expertise S(B)O) op de eigen school en/of in combinatie met andere scholen
  • Niveau 4: plaatsing in het Speciaal Basis Onderwijs

Zware ondersteuning

  • Niveau 5: plaatsing in het Speciaal Onderwijs

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

??De Vonder ontwikkelt zich de komende jaren?richting kindgericht onderwijs. Hierbij staat niet de leerstof centraal, maar het kind is uitgangspunt van ons onderwijs. Kindgericht onderwijs bestaat uit 10 bouwstenen: 

1. Ieder kind is uniek  

2. Persoonsontwikkeling staat centraal  

3. 21e-eeuwse vaardigheden en pedagogiek  

4. Competent voelen  

5. Kind is eigenaar van eigen leerproces  

6. Een ononderbroken ontwikkeling  

7. Gepersonaliseerd leren  

8. Coöperatief leren  

9. Onderzoekend leren  

10. Werken met portfolio 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt nauw samen met kindcentrum ‘het Station’ in Ottersum. Deze biedt plaats aan een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal en buitenschoolse opvang.

Terug naar boven