Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Als school streven we naar het hoogst haalbare voor elke individuele leerling. Dit betekent dat we ons inspannen om elke leerling passend onderwijs te bieden op onze school ook al kan dit gevolgen hebben voor de definitieve eindresultaten van de school. In groep 8 maken de kinderen in februari de IEP Doorstroomtoets. Met de doorstroomtoets kunnen de leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Wanneer een leerling op de toets beter scoort dan het gegeven advies, dan kan dit worden heroverwogen. Het eindadvies wordt naast de doorstroomtoets ook op onze ervaringen met het kind gedurende de tijd dat het op onze school heeft gezeten en de toetsen van het leerlingvolgsysteem gebaseerd.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar nemen wij bij onze leerlingen de Cito toetsen af. De resultaten worden op schoolniveau, groepsniveau en leerling-niveau geanalyseerd. De acties die hieruit voortkomen worden na de volgende toets-afname geanalyseerd en geëvalueerd. Dit is een zich herhalende cyclus om te zorgen dat de leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. In het schooljaar 2022-2023 oriënteren wij ons op- en vervangen mogelijk de CITO toetsen voor de IEP toetsen.
Onze school volgt de leerlingen nog een aantal jaar, nadat zij gestart zijn op de Middelbare school. Onze kinderen komen op de plek die bij het kind past. Dit horen wij terug van de Middelbare scholen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.