Jenaplanschool De Groene Wereld

Beukenlaan 6 5363 RA Velp

Schoolfoto van Jenaplanschool De Groene Wereld

Het team

Toelichting van de school

 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Hoe wordt vervanging geregeld bij verlof?

Indien leerkrachten ziek zijn of verlof nodig hebben, dan doen we dit op de volgende manier:

1. wij onderzoeken of een duo collega of een andere collega extra kan komen werken

2. de kwaliteit-coördinator, de regieregisseur of de directie gaat voor de klas.

3. een onderwijsassistent of een leraarondersteuner pakt de groep over

4. we krijgen een vervanger uit de vervangingspool.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Spelen, vieren, spreken en werken is via het ritmisch weekplan vormgegeven.

Het liefst verbinden wij dit aanbod in betekenisvolle thema's 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken met thema's.

Ons onderwijs wordt betekenisvol ingevuld met thema's die verbonden zijn met natuur, aardrijkskunde en geschiedenis. Taal en lezen worden hieraan toegevoegd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Jenaplanschool De Groene Wereld wordt natuurlijk ook bezocht door kinderen die extra aandacht nodig hebben. In eerste instantie wordt extra aandacht geboden door de leerkracht, zij worden hierin ondersteund door onze kwaliteitscoördinator.
De taken van de kwaliteitscoördinator focussen zich op drie domeinen: het leren van het team, data-analyse en het regisseren van de ondersteuning. Het doel is altijd gericht op het versterken van de kwaliteit van het onderwijs, de leerkrachtvaardigheden en het optimaliseren van de leerresultaten van leerlingen.

U kunt ervan uitgaan dat wij uitsluitend beslissingen nemen in het belang van de kinderen die onze school bezoeken. Van grote waarde zijn daarbij de gesprekken met de ouders van onze  leerlingen. Wij nemen geen leerlingen aan als wij denken dat wij niet aan de hulpvraag kunnen voldoen. Kunnen wij een leerling niet plaatsen, dan zal de directeur dat met argumenten aan de ouders meedelen. 

Naast de hulpvraag vanuit de leerling houden we bij het nemen van een beslissing rekening met een aantal belangrijke gegevens. Denk aan groepssamenstelling, of er in de groep nog meer kinderen zitten die extra aandacht nodig hebben, de woonplaats van het kind en onze zorg voor de kwaliteit van het onderwijs, de veiligheid en de aandacht voor de overige kinderen.

Zorg voor kinderen met specifieke behoeften
De leerlingenzorg is een van de belangrijkste pijlers van ons onderwijs. Het leerlingvolgsysteem en de groeps-besprekingen vormen de basis. Hierin wordt bepaald welke zorg een kind nodig heeft.
Extra zorg kan bestaan uit:

Algemene zorg in de groep
We bedoelen hiermee de normale hulp en begeleiding door de groepsleerkracht aan de leerlingen binnen de groep. In de groep gaat de leerkracht op professionele wijze om met de verschillen in kennis, vaardigheden, gedrag en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Afhankelijk van de behoeften verzorgt de leerkracht een passend onderwijsaanbod.

Extra zorg in de groep
Hier gaat het om de extra zorg die aan een kind wordt gegeven in de groep door de leerkracht. Denk hierbij aan het bieden van deze extra zorg gaan om de individuele hulp bij een of meer vakken, om begeleiding van gedrag, de motoriek of om een combinatie van deze aandachtsvelden. De groepsleerkracht zoekt in samenwerking met de kwaliteitscoördinator naar mogelijkheden om de lichte achterstanden/problemen van deze leerlingen te verhelpen.

Speciale zorg na intern onderzoek
Leerlingen in dit niveau worden door de eigen leerkracht en de kwaliteitscoördinator besproken en geobserveerd. Er wordt daarna een handelingsplan opgesteld waarin wordt beschreven wat het probleem is, wat er aan gedaan kan worden, wie het plan uitvoert en wanneer gekeken wordt of het plan effect heeft. Beslissingen over de voortgang van deze speciale hulp worden op schoolniveau en dus niet alleen door de leerkracht genomen en uitgevoerd. De afspraken worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. De ouders van de leerling worden op de hoogte gesteld en moeten met de inhoud en de uitvoering van het voorgenomen plan akkoord kunnen gaan.

Speciale zorg na extern onderzoek
Als de hulpverlening niet toereikend is en de school is handelingsverlegen, dan kan de hulp worden ingeroepen van specialisten. Dit kan en mag pas geschieden na schriftelijke toestemming door de ouders/verzorgers. Naar aanleiding van de bevindingen stelt de kwaliteitscoördinator in samenwerking met de specialist en de leerkracht een handelingsplan op dat op school kan worden uitgevoerd. De ouders/verzorgers van de leerling moeten met de inhoud en de uitvoering van het voorgenomen handelingsplan akkoord kunnen gaan.
Wanneer de school aangeeft dat de leerling in dit niveau niet verder kan worden begeleid zal worden bekeken of overplaatsing naar een andere basisschool of een school voor speciaal (basis)onderwijs wenselijk is.

De zorg in de speciale school voor basisonderwijs
Als school denkt aan overplaatsing naar een andere school, zal er onderzoek worden gedaan door de PCL (Permanente Commissie Leerlingenzorg). Wanneer na onderzoek door de PCL wordt geconstateerd dat voor de leerling onvoldoende hulp kan worden geboden kan er in samenspraak met het samenwerkingsverband een TLV (toelaatbaarheidsverklaring) voor speciaal basisonderwijs worden aangevraagd. 
Ouders worden meegenomen in deze hele procedure.

Passend onderwijs 
Om de zorg voor kinderen verder te optimaliseren is passend onderwijs  ingevoerd. Dit landelijke proces heeft als doel om zo veel mogelijk kinderen op een verantwoorde manier onderwijs te laten volgen op een reguliere basisschool. Daartoe moeten basisscholen zorgen voor een goede zorg op maat binnen de eigen school. Onze school is actief bezig met deze ontwikkelingen en participeert in Samenwerkingsverband Stromenland.

Wat is Samenwerkingsverband Stromenland?
Sinds de invoering van Passend Onderwijs in augustus 2014 werken binnen het Samenwerkingsverband (SWV) Stromenland de basisscholen nauw samen met de scholen voor speciaal basisonderwijs (SBO) en de scholen voor speciaal onderwijs (SO) om de best passende zorg voor alle leerlingen te realiseren.
Het SWV organiseert een doorlopende lijn voor extra zorg aan kinderen van 4 t/m 12/13 jaar bij wie de ontwikkeling niet (meer) vanzelfsprekend verloopt en er sprake is van speciale ondersteuningsbehoeften.  Het Samenwerkingsverband is onderverdeeld in vier ondersteuningsplatforms, waarvan het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk er één is. Passend onderwijs is er voor alle kinderen die extra ondersteuning behoeven op één van de volgende gebieden:

  • Gedrags- en sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Lichamelijke en/of motorische ontwikkeling
  • Werkhouding en concentratie
  • Onderwijs-/ leerontwikkeling

Waaruit bestaat die extra zorg?
Extra zorg kan bestaan uit de volgende onderdelen:

Preventieve zorg
Niet ieder kind blinkt uit in leren en is een toonbeeld in ijver en gedrag. Dit hoeft gelukkig ook niet. Maar stelt u zich eens voor dat het kind minder goed mee kan komen, vaak niet speelt, geen zin meer heeft om naar school te gaan, zich verveelt op school, geen uitdaging meer heeft, geen vriendjes heeft,  thuis niets meer vertelt over school etc. Wellicht heeft het kind dan extra begeleiding Na overleg met de kwaliteitscoördinator en met toestemming van ouders, komt een deskundig ondersteuner van het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk mee kijken in de klas; adviezen geven aan de leerkracht; meedenken met school en ouders. 

Arrangementen

Wanneer voor langere tijd ondersteuning nodig geacht wordt, kan een arrangement aangevraagd worden bij de Arrangementencommissie van het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk. Een arrangement biedt de deskundig ondersteuner de mogelijkheid om voor een langere periode, meer  intensief bij een kind, zijn/haar ouders en school betrokken te blijven.

Verwijzing naar een andere vorm van onderwijs

Als het leer- en/of gedragsprobleem ernstig is, is aangepast onderwijs wellicht wenselijk. In dat geval zoekt de basisschool -samen met ouders- naar een passend aanbod voor het kind. Wanneer verwijzing nodig geacht wordt, zal er door de Commissie Toelaatbaarheid van het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk beoordeeld worden of een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor een andere vorm van onderwijs afgegeven kan worden.

Contact
Het contact met het samenwerkingsverband verloopt via de kwaliteitscoördinator.
Ondersteuningsplatform Land van Cuijk
Postbus 306
5430 AH Cuijk
Tefeloonnummer: 0485-209001
Email: [email protected]
www.stromenland.nl

 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn onze kwaliteitszorgcyclus verder aan het vormgeven. Hierin zijn preventief en vroegtijdig kernbegrippen.

Door een goede intake, het vormgeven van korte cycli, waarin we onze gestelde doelen goed evalueren willen verbeteren wij ons onderwijs. Goed onderwijs dat aansluit bij: Hoe leren werkt?, zorgt ervoor dat er geen hiaten ontstaan en elk kind optimaal profiteert van het aanbod.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Passend onderwijs voor het jonge kind.

Al voor het moment dat het kind bij ons in groep 1 instroomt, worden de gegevens van de peuterspeelzaal of kinderdagopvang zorgvuldig bekeken.
Vanaf de eerste stap van het kind in school verzamelen we gegevens in de vorm van observaties door de leerkrachten en toetsen gemaakt door het kind.

Met behulp van het volgsysteem, “KIJK”, worden de gegevens vastgelegd die we door observeren tijdens het werken en spelen van de kleuters verkregen hebben.
Denk hierbij aan motorische vaardigheden, voorbereidende reken- en taalvaardigheden.

Deze gegevens geven de leerkracht informatie over het functioneren van het kind in relatie tot zijn of haar capaciteiten. Ook wordt een beeld gegeven hoe zich dit verhoudt tot de normen die binnen het Nederlandse basisonderwijs gehanteerd worden.     

Terug naar boven