Belangrijkste (behaalde doelen) schooljaar 2021-2022?:
Zicht op ontwikkeling?? ?
De school heeft voldoende zicht op de ontwikkeling van alle leerlingen
Wat doen we om zicht te krijgen op de ontwikkeling van al onze leerlingen?? ?
We hebben hard gewerkt aan een verbeterde HGW structuur door:?? Cyclus handelingsgericht te werken,?middels een HGW jaarplanner ?
Door de verbeterde HGW structuur signaleren we eerder leerproblemen en streven we naar een snellere intensivering van het aanbod.? De?stamgroep?leiders?hebben meer inzicht gekregen in de verschillende fasen van het handelingsgericht werken, in de korte, middellange en grote cyclus en inzicht in de vaardigheden die ieder fase van het HGW vraagt.?Het schooljaar is verdeeld in vier interventieperiodes. Iedere interventieperiode wordt gericht gestuurd op het passend aanbod, zodat een optimale ontwikkeling plaats kan vinden. Middels de methodische toetsen wordt de voortgang in kaart gebracht om vervolgens, indien nodig, het aanbod verder bij te stellen. Op basis hiervan worden de kinderen verdeeld in drie instructie groepen? Twee keer per jaar meten we de vorderingen van onze leerlingen en?maken we een uitgebreide schoolanalyse van onze onderwijsresultaten. We volgen hierbij de stappen van?het handboek: Data analyse Delta? We vergelijken de verwachte opbrengsten eerst middels?diepgaande analyses door de?stamgroep?leiders?en?worden verklaringen gezocht die helpen om het aanbod meer op maat aan?te bieden. De analyses worden vertaald naar het groeps-hiatenplan. Dit is een groepsoverzicht, het groepsplan en het blokplan in één overzichtelijk plan?en hierin beschrijft de stamgroep leider de?ondersteuningsbehoeften per?stamgroep en worden?vertaald naar specifiek aanbod (proces en inhoud)?? ? ? ????????????????
Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren van het onderwijsaanbod gaan?stamgroep?leiders?en IB-ers?nog diepgaander analyseren waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens wordt bepaald wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen?
Om exact zicht te krijgen op het niveau van leerlingen met achterstanden gaan we?voortaan altijd?maat toetsen om de frustratie bij deze leerlingen weg te halen en een helder beeld te krijgen van hun functioneringsniveau? Dit gaat?altijd?in samenspraak met de ouders.? ? De analyses van de opbrengsten?met IB-er en?stamgroep?leiders?nog beter bespreken op individueel- groep- en team niveau besproken. Tevens verbetering in voorbereiding van de leerkracht met vernieuwde format met concrete hulpvragen.? De directie en IB-er bewaken dat?op alle niveaus de?besprekingen?gehouden worden en met name?op bouwniveau.?Juist deze?interventie is belangrijk voor een doorgaande lijn en betere afstemming over de te hanteren didactiek.? ? ? ?
Kwaliteitscultuur?: de stamgroep leiders voelen niet alleen zich verantwoordelijk voor de eigen stamgroep, maar ook voor het schoolbeleid
Een betere samenwerking?tussen de?stamgroep leiders? leidt er toe dat zij zich niet alleen verantwoordelijk voelen voor de eigen stamgroep, maar ook voor het schoolbeleid.??Daarom werken we in ontwikkelgroepen:? Iedere stamgroep leider heeft zitting in een ontwikkelgroep en is mede-eigenaar van het ontwikkeltraject.?? Er wordt planmatig gewerkt middels een planningsdocument een zgn. PDSA met concrete doelen. Ontwikkelingen worden uitgezet, regelmatig geëvalueerd en bijgesteld tijdens bordsessies, studiedagen, teambijeenkomsten en bouwvergaderingen.?Zo leren we met en van elkaar.? ?
De volgende ontwikkelgroepen zijn?in 2021-2022 samengesteld:?
Ontwikkelgroep:?borgen?verbeterd beredeneerd aanbod kleuterbouw?
Ontwikkelgroep:?verbeteren?Rekenen resultaten?
Ontwikkelgroep:?Verbeteren?voorgezet begrijpend Lezen?
Ontwikkelgroep :?Pedagogisch klimaat (SEO)? ?