Klachtenregeling
Klachten moeten op een goede wijze behandeld worden.Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school zullenin eerste instantie besproken worden met de stamgroep begeleider.Als dat niet leidt tot een oplossing, kunt u contactopnemen met de vertrouwenspersoon binnen school of de directie. De interne vertrouwenspersoon is Corinne Rossineau.
Als de klacht na contact met de vertrouwenspersonen endirectie van de school niet tot tevredenheid is afgehandeld, kan men een beroep doen op de externe vertrouwenspersonen en de verdere klachtenregeling volgen.
De scholen, die vallen onder het bestuur van Delta,hebben drie externevertrouwenspersonen waar u de klacht kunt melden.
Deze zijn:Mw. I. Buunk 06 26 66 42 09Mw. P. van Hemel 06 46 08 21 44Hr. A. van den Broek 06 22 46 74 32 Telefonisch zijn zij bereikbaar van maandag t/m donderdag(tussen 18.00 uur en 19.00 uur). De vertrouwenspersoon zal in eerste instantienagaan of de klager getracht heeft de problemen met de aangeklaagde of met dedirectie van de betrokken school op te lossen. De vertrouwenspersoon kan eenklager in overweging geven, gelet op de ernst van de zaak, geen klacht in tedienen, de klacht in te dienen bij de klachtencommissie, dan wel aangifte tedoen bij politie of justitie. Hij begeleidt de klager desgewenst bij de verdereprocedure en verleent desgewenst bijstand bij het doen van een aangifte.Begeleiding van de klager houdt ook in dat devertrouwenspersoon nagaat of het indienen van de klacht niet leidt tot nadeligegevolgen voor de klager. Ook vergewist hij zich ervan dat de aanleiding tot deklacht daadwerkelijk wordt weggenomen. De vertrouwenspersoon is verplicht totgeheimhouding van alle zaken die hij in die hoedanigheid verneemt. Adres van de klachtencommissie:Landelijke Klachten Commissie Afd. onderwijsgeschillenPostbus 85191, 3508 AD Utrecht Tel: 030-2809590e-mailadres: info@onderwijsgeschillen.nl, de heer J vanVelzen (coordinator)website: www.onderwijsgeschillen.nl Het indiening van een klacht Een door de directeur, de vertrouwenspersoon of hetbevoegd gezag ontvangen klacht wordt in principe door hen afgehandeld. Indiende klacht naar het oordeel van de directeur, de vertrouwenspersoon of hetbevoegd gezag betrekking heeft op een vermoeden van schuld aan enig strafbaarfeit wordt de klacht doorgezonden naar de klachtencommissie. Het doorzenden vande klacht geschiedt binnen twee weken na het indienen of het blijk geven van dewens de klacht door te zenden. Na binnenkomst van de klacht zendt de secretarisvan de klachtencommissie binnen een week een ontvangstbevestiging. Hij deelt mee wanneer de zitting wordt gehouden. Bij de behandeling van de klacht wordende volgende eisen in acht genomen:
• hoor en wederhoor van partijen;
• inzagerechtvan partijen;
• gedeeltelijkeopenbaarheid (jaarverslag);
• beschermingvan de persoonlijke levenssfeer.
Binnen een termijn van zes weken dient er een advies ofuitspraak te zijn. Het advies van de commissie dient schriftelijk gemotiveerdte zijn. Als het bevoegd gezag van het advies afwijkt, moet dat schriftelijkworden gemotiveerd. De partijen krijgen een afschrift van het advies en de uitspraak. Een klacht over iets dat zich meer dan een jaar voor hetindienen van de klacht heeft voorgedaan neemt de LKC in beginsel niet inbehandeling. Zij kan hierop een uitzondering maken indien de klager:
• niet eerder bekend was met het klachtwaardig handelen;
• eerstgeprobeerd heeft de klacht op een andere manier op te lossen;
• bijvoorbeelddoor psychologische problemen de klacht niet eerder in kon dienen
Waar is het klachtenreglement te lezen?Het reglement is op school aanwezig. Tevens kunt u de site die hierboven vermeld is raadplegen voor informatie.