Welke doelen staan in het schoolplan?
Sterke basis
Ambitie: Over vier jaar hebben wij als school de basiskwaliteit op orde en werken we samen als een team. We spreken allemaal dezelfde taal. Op onze school heerst een prettige en professionele leercultuur. We werken cyclisch vanuit doelen en leggen dit vast in doelenplanners voor rekenen, spelling en lezen. Er worden effectieve instructies gegeven vanuit het EDI-model, dit model wordt schoolbreed ingezet. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over hoe we de ontwikkeling van de leerlingen volgen en vastleggen dit doen we door cyclisch te werken binnen de zorgstructuur. Leerlingen ontwikkelen meer eigenaarschap en het aanbod wordt passend gemaakt door de contractbrief aan te laten sluiten op de doelenplanners en ruimte te bieden voor talentontwikkeling.
Ik: Ik kan mij als leerkracht ontwikkelen op een manier die bij mij past. Dit doe ik samen met de leerlingen, ouders en het team.
Jij: Jij weet wat je leert doordat doelen centraal staan en zichtbaar zijn. Je krijgt zicht op je sterke punten en weet waarin jij je nog verder kunt ontwikkelen.
Wij: Wij zorgen voor een sterke basis. Wij creëren mogelijkheden zodat jij de kans krijgt om je te ontwikkelen op een manier die bij jou past. Sámen staat tijdens dit proces voorop.
Persoonsvorming
Ambitie: Over vier jaar streven we ernaar dat onze school een bloeiende omgeving is waar de sociaal-emotionele ontwikkeling en executieve functies van onze leerlingen een centrale plek hebben binnen ons onderwijsaanbod. Er is een doorgaande lijn zichtbaar doordat de methode Kwink structureel wordt aangeboden en de lessen van Breinhelden schoolbreed geïmplementeerd zijn. We spreken dezelfde taal wat voor duidelijkheid en structuur zorgt voor onze leerlingen. Deze taal wordt ook gesproken tijdens het oplossen van conflicten. Daarnaast worden leerlingen en ouders meer bij het leerproces betrokken door middel van een nieuwe gesprekkencylus waarbij we kindgesprekken en doelgerichte dialogen gaan voeren. Hiermee willen we de persoonlijke groei van elke leerling bevorderen op zowel cognitief en sociaal emotioneel vlak als ontwikkeling van de executieve functies.
Ik: Ik heb kennis over de ontwikkellijnen bij kinderen op het gebied van de sociaal emotionele ontwikkeling en executieve functies. Samen met mijn collega’s bied ik een doorgaande lijn om deze ontwikkeling voort te zetten doordat we dezelfde taal spreken en dezelfde aanpak hanteren. Jij: Jij wordt nog meer betrokken bij jouw persoonsontwikkeling. Je kunt zelf ambities stellen, je weet waar je naartoe wilt werken.
Wij: Wij bieden een veilige en voorspelbare leeromgeving. We spreken dezelfde taal en samen kijken we naar jouw persoonlijke ontwikkeling. Samen proberen we meer inzicht te krijgen in jouw persoonsontwikkeling en bieden we jou de ondersteuning om te kunnen werken aan jouw eigen ambities.
Betekenisvol leren
Ambitie: Binnen onze school werken wij samen met ouders, leerlingen en externe partners. Vanuit de gelden die wij ontvangen van het Jeugdeducatiefonds, halen wij de wereld in huis en gaan wij met kinderen de wereld in. Dit vergroot de ontwikkelkansen van onze leerlingen. We werken binnen onze wereldoriëntatiemethode, VierKeerWijzer, thematisch en integreren deze thema’s tevens binnen ons leesonderwijs. De thema’s van VierKeerWijzer worden binnen de kleutergroepen gekoppeld aan de ParnasSys leerlijnen. De school biedt een betekenisvolle leeromgeving die de nieuwsgierigheid van de leerlingen ruimte geeft en waarbinnen zij alleen én samen kunnen leren. Daarnaast is er een leerlingenraad opgezet waarin leerlingen mogen meebeslissen over het beleid van de school. We hebben korte lijntjes met instellingen zoals de peuteropvang, de buitenschoolse opvang, het jongerenwerk in de wijk en de opvang bij het second house. Dit zorgt ervoor dat we ook buiten de reguliere schooltijden de kinderen ook goed kunnen begeleiden.
Ik: Ik maak mijn lessen betekenisvol waarbij ik de wereld groter maak door ieder thema de wereld in te gaan of in huis te halen. Ik weet de nieuwsgierigheid van mijn leerlingen te prikkelen en stel mezelf ook nieuwsgierig op.
Jij: Jij vergroot je wereld waardoor ook je kennis van de wereld wordt vergroot. Binnen en buiten school wordt je nieuwsgierigheid getriggerd. Je ontwikkelt je binnen een betekenisvolle omgeving waarbij we de wereld in huis halen én de wereld in gaat.
Wij: Wij bieden de leerlingen een betekenisvolle leeromgeving. We trekken externe partners aan die betrokken worden bij het onderwijs. Samen met ouders/verzorgers, leerlingen, externe partners en specialisten zijn we in gesprek over ons onderwijs en alles daar omheen.