Protestantse Basisschool De Rank

Eikebeek 2 5501 CN Veldhoven

  • Hoe ben ik knap?
Taalknap, muziekknap, beeldknap, samenknap, zelfknap, rekenknap, beweegknap, natuurknap.
  • Het schoolgebouw heeft 14 groepslokalen, 1 handvaardigheidslokaal, 1 speellokaal en twee aula's. Het gebouw is via 3 entrees toegankelijk.
  • In alle lokalen wordt gewerkt met tafelgroepen, welke een aantal keren per jaar van samenstelling wisselen.
  • De leerkracht verzorgt instructie volgens een vast model, dat bestaat uit een basisinstructie en verlengde instructie.
  • Terwijl de leerkracht verlengde instructie aan een groepje leerlingen verzorgt, werken de andere leerlingen zelfstandig en samen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Jaarlijks nemen alle leerlingen van groep 8 deel aan de eindtoets. De resultaten daarvan zijn door de jaren heen op orde en in lijn met de leerlingenpopulatie op school. De uitslagen liggen de afgelopen jaren over het algemeen en in vergelijking met scholen met eenzelfde leerlingenpopulatie boven het landelijk gemiddelde en zijn daarmee goed te noemen. Het laatste schooljaar ligt het resultaat zelfs boven de bovengrens die door de inspectie gehanteerd wordt.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school werken we met de 1-onderwijsroute en werken van daaruit cyclisch en planmatig aan onze onderwijskwaliteit. Dit betekent dat er in alle groepen in januari en juni landelijke toetsen op de domeinen rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen afgenomen worden. De resultaten worden in een trendanalyse op school- en groepsniveau bekeken en besproken. Hiermee wordt het gegeven onderwijs geëvalueerd, vastgesteld of de gestelde doelen behaald zijn en worden nieuwe doelen en plannen voor het komend halfjaar opgenomen in de verschillende groepsplannen.

Ons aanbod voor de leerlingen is zodanig ingericht dat er naast de basis leerroute gewerkt wordt met een verdiepte en intensieve leerroute.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang van het basisonderwijs naar het voortgezetonderwijs (VO) is een grote stap. 

In groep 7 wordt er door ons tijdens het laatste10-minutengesprek een voorlopig advies voor het VO gegeven.  

Ouders/verzorgers van leerlingen van groep 8 worden door ons uitgenodigd voor een ouderavond op onze school. Wij zorgen voor informatie over de aanmelding- en aannameprocedure en over de Centrale Eindtoets Basisonderwijs. Naast deze mondelinge informatie krijgen de ouders van groep 8 schriftelijk informatiemateriaal over het VO.  

Ook de leerlingen krijgen informatie over het onderwijs dat hen wacht. In groep 8 krijgen zij les over het Voortgezet Onderwijs. 

In januari wordt door ons een definitief advies voor het vervolg naar het VO gegeven. Bij dit advies wordt naast de leervorderingen en –resultaten ook rekening gehouden met de leerhouding, sociale vaardigheden en interesse van de leerlingen.  

Gedurende de maanden januari, februari en maart organiseren alle scholen voor VO open dagen en vindt de uiteindelijke aanmelding plaats. Bij deze aanmelding wordt rekening gehouden met het advies van de basisschool, de wens van de ouders/verzorgers/kind en de uitslagen van de diverse toetsen. 

In april nemen, ter bevestigingvan het schooladvies, de leerlingen van groep 8 deel aan de Centrale EindtoetsBasisonderwijs. De uitslag hiervan volgt in mei. Heeft uw kind de eindtoets beter gemaakt dan verwacht? Dan zullen wij het schooladvies heroverwegen en eventueel besluiten om dit aan te passen. Dit gebeurt in nauw overleg met u en uw kind. Is het resultaat van de eindtoets minder goed dan verwacht? Dan zullen wij het schooladvies niet aanpassen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast een onderwijskundige taak heeft onze school ook een opvoedende taak, die gericht is op de persoonlijkheidsvorming van het individuele kind en op de omgang met anderen; de leerstof, vaardigheden en houdingen die op onze school ontwikkeld worden, staan ten dienste van deze persoonlijkheidsvorming.

Wij willen inspelen op verschillen tussen kinderen en maximaal tegemoet komen aan de drie basisbehoeften van kinderen: geloof in eigen kunnen (competentie), de drang zelfstandig te willen handelen (autonomie), en de behoefte aan waardering van anderen (relatie). Om dat waar te kunnen maken in de bijzondere situatie van onze school, streven wij naar een krachtige leeromgeving. Dat is een omgeving waarin kinderen uitgedaagd worden, leren van en met elkaar en leren in passende zelfstandigheid te werken. Dit betekent ook dat wij leerlingen een ontdekkende en onderzoekende houding willen aanleren. Nieuwsgierigheid, initiatiefrijk, communicatief vaardig en samenwerken, zijn eigenschappen die passen bij (zelf) ontdekken/onderzoeken en daarvan leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aandacht en betrokkenheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Vertrouwen en respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 13 mei 2014 heeft de inspectie van het onderwijs een onderzoek op De Rank uitgevoerd. De inspectie concludeert het volgende:

Op De Rank is de kwaliteit van het onderwijs op alle onderzochte indicatoren op orde. De opbrengsten zijn voldoende. Ook geven de leraren goed les. Hun uitleg is helder en ze weten het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Een positief en respectvolschoolklimaat vormt volgens het team de basis voor de ontwikkeling van de kinderen. Daarom wordt veel aandacht besteed aan een veilig en prettig schoolklimaat. De leraren stralen een positieve houding uit naar de leerlingen en spreken hen aan op hun eigen verantwoordelijkheid. De ouders worden als belangrijke partners gezien bij de schoolontwikkeling. Ook de wijze waarop de school de ouders hierbij betrekt is een mooi voorbeeld voor andere scholen. Het managementteam speelt hierbij een belangrijke rol. Dit alles maakt De Rank tot een stabiele school met een heldere visie en vaste koers.

In het najaar van 2019 heeft de inspectie een zogenaamd verificatieonderzoek gehouden bij Veldvest. Het betreft hier een uitgebreid onderzoek waarbij de inspectie bij alle geledingen (leerlingen, leerkrachten, directies, GMR, raad van toezicht) nagaat of het bestuursbeleid wordt gedragen en uitgevoerd. De inspectie constateert dat de visie, waarbij er sprake is van duidelijke doelen op het terrein van de opbrengsten (onderwijskundig) en het opvoeden (pedagogisch) ”stevig is verankerd binnen de totale organisatie”. Binnen duidelijke beleidskaders voelen de medewerkers ruimte en steun om op autonome wijze hun praktijk in te richten.
In het eindrapport is de inspectie zeer lovend over de professionele kwaliteitscultuur van de Stichting. De leeropbrengsten zijn al jaren bovengemiddeld en door het goede pedagogische klimaat op de scholen voelen de leerlingen zich veilig en kunnen zij zichzelf zijn. Opvallend is de wijze waarop de directieleden bereid zijn om continu te investeren in onderzoek en samenwerking. Voorts is er sprake van een deugdelijk financieel beheer.
De inspectie beveelt aan om het speciaal (basis) onderwijs nog directer te betrekken bij de diverse vormen van bovenschoolse afstemming en geeft aan dat Veldvest minder bescheiden moet zijn in de communicatie naar de buitenwereld over de kwaliteit van de Stichting.

Terug naar boven