Protestantse Basisschool De Rank

Eikebeek 2 5501 CN Veldhoven

  • Hoe ben ik knap?
Taalknap, muziekknap, beeldknap, samenknap, zelfknap, rekenknap, beweegknap, natuurknap.
  • Het schoolgebouw heeft 14 groepslokalen, 1 handvaardigheidslokaal, 1 speellokaal en twee aula's. Het gebouw is via 3 entrees toegankelijk.
  • In alle lokalen wordt gewerkt met tafelgroepen, welke een aantal keren per jaar van samenstelling wisselen.
  • De leerkracht verzorgt instructie volgens een vast model, dat bestaat uit een basisinstructie en verlengde instructie.
  • Terwijl de leerkracht verlengde instructie aan een groepje leerlingen verzorgt, werken de andere leerlingen zelfstandig en samen.

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Rank bestaat uit 16 personeelsleden. Het managementteam wordt gevormd door de directeur, een coördinator onderbouw (groepen 1 t/m 3) en coördinator midden-/bovenbouw (groepen 4 t/m 8). De coördinatoren zijn tevens intern begeleider. Zij ondersteunen en coachen de groepsleerkrachten. De ondersteuning wordt gerealiseerd door twee onderwijsassistenten en conciërge/administratief medewerkster.

Daarnaast biedt de school opleidingsplekken voor toekomstige leerkrachten (PABO) en onderwijsassistenten (ROC). Per jaar zijn er gemiddeld 8 studenten op school aanwezig.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het personeel heeft verlof tijdens de schoolvakanties. In bepaalde gevallen kan het personeel aanspraak maken op extra verlof onder schooltijd. In geval van ziekte kan een medewerker bijvoorbeeld niet komen werken. Dit wordt uiteraard altijd afgestemd met de directie. De school streeft naar zo min mogelijk lesuitval. In het geval van ziekte van een leerkracht wordt door het Personeels-centrum geprobeerd een vervanger van buitenaf aan te trekken. 

Op 01 juli 2016 is de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) voor het bijzonder onderwijs ingegaan. Door de Wet Werk en Zekerheid is een aantal regels rondom flexibele arbeid, WW en ontslag ingrijpend veranderd. Een onbedoeld effect van deze wetgeving is dat besturen voorzichtig omgaan met het aangaan van verplichtingen, met name bij vervangingen. De school doet echter haar uiterste best om wel degelijk binnen de mogelijkheden voor vervanging te zorgen. Stichting Veldvest zet haar hele vervangingsbudget in om in voorkomende gevallen maatregelen te kunnen nemen. Ze maakt daarbij gebruik van vaste personeelsleden die in de vervangingspool werken, ze rekruteert een aantal nieuwe kandidaten die een tijdelijk contract krijgen van een jaar (min–maxcontract). Daarnaast maakt ze gebruik van de gezamenlijke vervangerspool van Veldvest en SKOzoK (collega bestuur) en verzoekt de Stichting personeelsleden met een vast contract die parttime werken, in te springen om een vervanging op zich te nemen. Verder maakt stichting Veldvest gebruik van de inzet van pedagogisch medewerkers van kindpartners Nummereen en Korein. Zij worden in voorkomende gevallen toegevoegd aan het onderwijsteam van de school. Dit heeft inschooljaar 2016-2017 geleid tot een inzet, waarbij het onderwijsproces zoveel mogelijk doorgang kon vinden.

Indien er geen vervanging komt, zoekt de school naar oplossingen, waarbij het gaat om een verantwoorde situatie, waarvan het opsplitsen van de groep er één is. Kinderen uit een groep worden dan verspreid over andere groepen. Het onderwijsproces vindt hierbij doorgang, zij het bij een collega leerkracht. Is een collega meerdere dagen ziek en is er geen vervanger voorhanden, dan wordt er bij toerbeurt een groep opgesplitst en worden collega’s in de groep van de zieke leerkracht geplaatst. Waar mogelijk wordt hierbij gebruik gemaakt van schooloverstijgende verbindingen, waarbij tijdelijke uitleen van personeel het geval kan zijn.

Scholen hebben organisatorische maatregelen getroffen om mogelijke oplossingen bij ziekte of verlof voor te bereiden. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat we garant staan voor een verantwoorde vervangingspraktijk, waarbij het naar huis sturen van kinderen geen optie vormt.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Protestantse Basisschool De Rank is gelegen in het centrum van Veldhoven, heeft 180 leerlingen, verdeeld over 8 groepen. De kleutergroepen zijn op leeftijd heterogeen gegroepeerd, de overige groepen voor het merendeel homogeen. De visie van de school is gebaseerd op een aantal belangrijke pijlers: levensbeschouwelijkheid, het programma De Vreedzame School en de theorie Meervoudige Intelligentie. De school hanteert een duidelijke structuur, waarbij veiligheid voorop staat en er een open en prettige sfeer heerst. In alle groepen wordt gewerkt met groepsplannen, waarbij leerlingen op grond van behaalde resultaten verdeeld worden in een instructieonafhankelijke, instructiegevoelige en instructieafhankelijke groep. Er is een heldere ondersteuningsstructuur, met 4x per jaar een groepsbespreking waar de groepsplannen geëvalueerd worden. De school werkt met een ondersteuningsteam, waarbij ouders en externen altijd aansluiten. Communicatie met ouders is erg belangrijk en dit uit zich o.a. tijdens de 10-minutengesprekken die 4x per jaar plaatsvinden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het team zal zich de komende jaren verder bekwamen in het toepassen van het effectieve directe instructiemodel en het vergroten/vernieuwen van de kennis m.b.t. de didactiek en leerlijnen van het rekenonderwijs.

M.i.v. het schooljaar 2022-2023 krijgt het concept Meervoudige Intelligentie o.l.v. een externe expert een nieuwe impuls op school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt als brede school samen met De Groene Boomhut, die o.a. met een peutergroep en buitenschoolse opvang in ons gebouw gevestigd is.
Een Brede School is een verbreding van het onderwijs met een breed aanbod van diensten en activiteiten in één concept. Een netwerk van diensten en dienstverleners rondom kinderen van 0-16 jaar. Alle ingrediënten grijpen in elkaar, versterken elkaar en worden aangeboden in dagarrangementen. Zeer gevarieerd en op maat. Het primair onderwijs vormt altijd het hart van dit netwerk waaraan welzijn, jeugdwerk, zorg, kinderopvang, peuterspeelzaalwerk en culturele en sportieve activiteiten toegevoegd kunnen worden, al naar gelang de wensen van de diverse partners. Het schoolcurriculum geldt als startpunt voor de ontwikkeling van de activiteiten, waardoor binnen- en buitenschools leren met elkaar verbonden worden.
Een dagarrangement is een sluitend pakket, bestaande uit onderwijs, opvang, zorg en vrije tijd voor schoolgaande kinderen. Een programma van elkaar opvolgende diensten en activiteiten, zo veel mogelijk dicht bij huis en voor alle kinderen, waarbij de totale ontwikkeling van ieder afzonderlijk kind centraal staat. Maatwerk en variatie naast aansluitend en uitdagend.

Terug naar boven