Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof

Blaarthemseweg 24 5502 JV Veldhoven

  • Zeelsterhof biedt een aantrekkelijke,  uitdagende en veilige speelplek.
  • De leerkracht investeert in het vergroten van de kennis en vaardigheden van leerlingen.
  • Er is een doorgaande lijn in het kunst-en cultuuronderwijs. Deze social sofa is ontworpen en gemaakt door de leerlingen.
  • Spelenderwijs leren deze kleuters de verkeersregels kennen.
  • Techniek is verweven in de vakken rekenen/wiskunde, natuur en wereldoriëntatie.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De eindresultaten van basisschool Zeelsterhof zijn al meer dan 6 jaar op voldoende tot goed niveau. We analyseren de tussen en-eindresultaten kritisch en kijken of ze passend zijn bij ons ambitieniveau (schoolstandaard) en passend bij de betreffende groepen. Dat laatste kunnen we beoordelen door de trendanalyses die we twee keer per jaar, gedurende de gehele schoolloopbaan van de klassen maken. De trendanalyses worden gemaakt in Parnassys Integraal. Deze analyses worden besproken bij de groepsbesprekingen en hierop worden acties uitgezet. Mede vanuit de analyse van de eindresultaten worden er verschillende interventies gepleegd.

Leerkrachten brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen in beeld middels een groepsoverzicht, waarna ze de leerlingen clusteren (basis, intensief of verdiept) en het aanbod en de aanpak hierop afstemmen en opnemen in het groepsplan. Er wordt gewerkt met het EDI (Expliciete Directe instructiemodel). We volgen de toetskalender van Veldvest en analyseren 2 keer per jaar de LOVS toetsen, waarna de groepsplannen worden aangepast. Daarnaast evalueert de leerkracht tussentijds op basis van methodetoetsen, tussentoetsen en observaties de vorderingen van de leerlingen en past hierop het aanbod en/of aanpak aan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Zeelsterhof voelt zich verantwoordelijk voor de toekomst van leerlingen. Deze houdt niet op bij groep 8. De leerkrachten bekijken aan het einde van de basisschoolperiode, samen met de leerlingen, ouders en ondersteuners welke richting binnen het Voortgezet Onderwijs (VO) en/of school het beste past. De leerkrachten baseren hun advies op de resultaten en observaties van de leerling in de afgelopen acht jaar. De Eindtoets basisonderwijs in groep 8 geeft daarnaast een onafhankelijk oordeel over de vorderingen van een leerling aan het einde van de basisschool.

De leerkrachten voorzien het VO van het onderwijskundig rapport van de leerling en voeren waar nodig het gesprek over plaatsing. Om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het VO, draagt Zeelsterhof zorg voor uitgebreide informatie aan ouders en leerlingen. De contacten met de VO scholen worden goed onderhouden. Er vinden jaarlijkse terugkoppelsessies plaats tussen het VO en de school, zodat Zeelsterhof zicht houdt op de kwaliteit van het onderwijs en de verwijzingen. De eindopbrengsten zijn in de afgelopen drie jaar op orde. De inspectie beoordeelt Zeelsterhof met een voldoende.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Basisschool Zeelsterhof heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Er vindt in principe voor de periode van één jaar geen verder toezicht plaats. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.

Zeelsterhof wil de leeropbrengsten borgen en verhogen. Dat maakt dat de school blijvend investeert in de kwaliteit van:

  • de onderwijsinhoud middels o.a. strategische projectgroepen met de thema’s: Taal, ICT, Burgerschapsvorming, WO (Wereldoriëntatie), Excellente leerlingen, Beredeneerd aanbod groep 1/2 en Brede school. Deze projectgroepen bestaande uit leerkrachten en zorgteamleden maken projectplannen. Zij vergroten hun eigen expertise rondom het thema, doen onderzoek, formuleren beleid en delen hun kennis en vaardigheden tijdens studiedagen en overleggen in het team.
  • de didactische/ pedagogische kennis en vaardigheden van de professionals middels studiedagen en overleggen, 1-zorgroute en nu verder, ontwikkelings- en beoordelingsgesprekken en een professionaliseringstraject.

Terug naar boven