Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De eindresultaten van basisschool Zeelsterhof zijn al meer dan 6 jaar op voldoende tot goed niveau. We analyseren de tussen en-eindresultaten kritisch en kijken of ze passend zijn bij ons ambitieniveau (schoolstandaard) en passend bij de betreffende groepen. Dat laatste kunnen we beoordelen door de trendanalyses die we twee keer per jaar, gedurende de gehele schoolloopbaan van de klassen maken. De trendanalyses worden gemaakt met behulp van ons volgsysteem Leerling In Beeld. Deze analyses worden besproken bij de groepsbesprekingen en hierop worden acties uitgezet. Mede vanuit de analyse van de eindresultaten worden er verschillende interventies gepleegd.
Leerkrachten brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen in beeld middels een groepsoverzicht, waarna ze de leerlingen clusteren (basis, intensief of verdiept) en het aanbod en de aanpak hierop afstemmen. Er wordt gewerkt met het EDI (Expliciete Directe instructiemodel). We volgen de toetskalender van Veldvest en analyseren 2 keer per jaar de niet-methode gebonden toetsen (Leerling In Beeld), waarna de groepsoverzichten worden aangepast. Daarnaast evalueert de leerkracht tussentijds op basis van methodetoetsen, tussentoetsen en observaties de vorderingen van de leerlingen en past hierop het aanbod en/of aanpak aan.
De overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs is voor leerlingen en hun ouders een belangrijk moment. We gaan per leerling na welke mogelijkheden hij/ zij heeft en we geven een kansrijk advies. Vanaf midden groep 7 wordt er op basis van de ontwikkeling een voorlopig advies gegeven. Begin groep 8 wordt het advies heroverwogen en het definitieve advies wordt medio groep 8 vastgesteld. Het advies is een schooladvies dat wordt gemaakt door de huidige leerkracht, de leerkracht van het vorige schooljaar en de regisseur of leermonitor. Alle adviezen worden toegelicht in een gesprek met de ouders en het kind.
De leerkrachten voorzien het voortgezet onderwijs van het onderwijskundig rapport van de leerling en voeren waar nodig het gesprek over plaatsing. Om de leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het VO, draagt Zeelsterhof zorg voorinformatie aan ouders en leerlingen. De contacten met de VO scholen worden goed onderhouden.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We zien de school als een veilige oefenplaats voor leerlingen. Een mini-maatschappij waar je niet alleen kennis leert, maar ook groeit op het gebied van sociaal- emotioneel leren. Zorgen dat ieder kind zich veilig gehoord en gezien voelt, daar zetten we ons voor in. Dat is de basis voor leren. Daarom zorgen we voor een plek waar leerlingen zich fijn voelen.
We spreken als team dezelfde taal als het gaat over de pedagogische aanpak. We volgen de kinderen niet alleen als het gaat om het leren van rekenen, taal en wereldoriëntatie. We volgen de leerlingen ook op het gebied van sociale vaardigheden en welbevinden. Dit doen we als professionals en laten ook de kinderen zelf hier naar kijken en daar iets over zeggen.
In 2017 is het laatste schoolbezoek van de Inspectie van het Onderwijs aan Zeelsterhof geweest. Basisschool Zeelsterhof heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs.