Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof

Blaarthemseweg 24 5502 JV Veldhoven

  • Samen vinden we heel belangrijk. Zowel de kinderen onderling als leerkracht, kind en ouder.
  • De school is de maatschappij in het klein. Hier kunnen kinderen op een veilige manier oefenen.
  • Zeelsterhof biedt een aantrekkelijke,  uitdagende en veilige speelplek met veel groen.
  • Spelenderwijs ontwikkel je een heleboel vaardigheden.
  • Fijn met elkaar werken en spelen leer je van jongs af aan.

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit enthousiaste leerkrachten. Er werken zowel juffen als meesters, junior en senior, fulltimers en parttimers. Er zijn twee onderwijsassistenten aanwezig. Het team wordt ondersteund door een conciërge en administratief medewerkster. Zeelsterhof wordt aangestuurd en geleid door directeur Mieke Schonkeren.

Op het moment zijn er 13 groepen. Iedere groep beschikt over een leermonitor en regisseur vanuit het ondersteuningsteam, die de vorderingen en ontwikkelingen van de leerling en leerkracht cyclisch mee volgt op zowel didactisch als pedagogisch vlak.

Op Zeelsterhof staat het samen leren centraal. Dit maakt dat er iedere jaar ruimte geboden wordt aan Pabo studenten en ROC studenten (onderwijs- en klassenassistenten) om stage te lopen. Dit onder begeleiding van een basisschoolcoach/regisseur.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op studiedagen van de leerkrachten zijn de kinderen vrij. Deze data staan in de schoolgids.

Het personeel heeft verlof tijdens de schoolvakanties. In bepaalde gevallen kan het personeel aanspraak maken op extra verlof onder schooltijd. In geval van ziekte kan een medewerker bijvoorbeeld niet komen werken. Dit wordt uiteraard altijd afgestemd met de directie. We streven naar zo min mogelijk lesuitval.  Door een tekort aan vervangend personeel dienen kortdurende vervangingen door de school zelf opgevangen te worden. Voor langdurige vervangingen wordt via Veldvest een vervang(st)er aangesteld. Indien er geen vervanging mogelijk is, zoeken we naar oplossingen, waarbij het gaat om een verantwoorde situatie, waarvan het opsplitsen van de groep er één is. Kinderen uit een groep worden dan verspreid over andere groepen. Is een collega meerdere dagen ziek en is er geen vervanger voorhanden, dan wordt er bij toerbeurt een groep opgesplitst en worden collega’s in de groep van de zieke leerkracht geplaatst. Soms kan het voorkomen dat we geen leerkracht beschikbaar hebben en we een groep kinderen naar huis moeten sturen. Dit wordt zoveel als mogelijk voorkomen en communiceren we zo tijdig mogelijk met ouders.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Zeelsterhof werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem, met verschillende vormen van differentiatie. We houden rekening met de verschillen in niveau, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding van leerlingen. De grootte van de groep kan variëren van 20 tot 35 leerlingen.

De groepen 1-2 zijn heterogeen van samenstelling. Wij vinden dat het leren en de omgang met elkaar in positieve zin wordt beïnvloed als je jongere en oudere kleuters bij elkaar plaatst. Vanaf groep 3 formeren we zowel homogene als heterogene (combinatie)groepen, afhankelijk van de leerlingenaantallen. Daarnaast is het soms ook vanwege pedagogische of didactische overwegingen passender om bestaande groepen opnieuw te verdelen. Zo kijken we ieder jaar welke groepsindeling het best passend is. Waar nodig doorbreken we de klassikale structuur om tegemoet te komen aan behoeften, kwaliteiten en talenten van kinderen.

Zeelsterhof heeft geen wachtlijsten voor de instroom in de kleutergroepen. Momenteel hebben wij wel een wachtlijst voor groep 8 en beperkte plaatsen voor de combinatiegroepen 6/7.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw (gr 1-2) werken we met een beredeneerd aanbod. Dit is een overzicht van de doelen die wij in ons onderwijs aanbieden aan de kinderen. Aan de hand van deze doelen bereiden we gezamenlijk de thema’s voor die in een jaar aanbod komen. Thema’s In de kleutergroepen wordt het onderwijs vormgegeven aan de hand van verschillende thema’s. Deze thema’s kunnen uit een methode komen of zijn gekoppeld aan activiteiten/seizoenen door het jaar heen. We stemmen de thema’s af op de belevingswereld van het jonge kind. In de thema’s staat vaak een verhaal centraal. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De wetgeving stelt verplicht dat leerlingen in acht jaar basisonderwijs 7520 uur onderwijs moeten krijgen, gemiddeld is dat 940 uur per jaar. Op Zeelsterhof krijgen alle leerlingen 24,75 uur les per week. Alle dagen van 8.30 tot 14.15 m.u.v. woensdag, dan is de lesdag van 08.30 tot 12.15. Op studiedagen van het team, hebben de leerlingen vrij. In de planning houden we ons aan het wettelijke voorschrift dat de leerlingen slechts zeven weken een lesweek mogen hebben van vier dagen (los van de weken waarin erkende feestdagen vallen). Om geen onderwijstijd verloren te laten gaan, hebben we een ochtendinloop van tien minuten, zodat de lessen daadwerkelijk om 08.30 uur beginnen en er optimaal gebruik wordt gemaakt van de effectieve onderwijstijd. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Sinds 1 augustus 2014 is de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Het idee achter Passend Onderwijs is dat scholen zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de verschillen tussen kinderen. Ook als een kind specifieke ondersteuning nodig heeft.  Ieder schoolbestuur heeft sinds 1 augustus 2014 een ‘zorgplicht’. Zij is wettelijk verplicht om passende ondersteuning te verzorgen voor een kind dat bij een school wordt aangemeld.

Elke school stelt binnen Passend Onderwijs een ondersteuningsprofiel op, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Het maakt duidelijk wat men van de school kan verwachten. Het ondersteuningsprofiel van onze school is te bekijken op www.scholenopdekaart.nl.  Het schoolondersteuningsprofiel heeft ook een functie bij het realiseren van een dekkend aanbod van onderwijs en ondersteuning in de regio. Dit laatste is een verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband moet de relatie worden gelegd met de schoolondersteuningsprofielen van de scholen in de bijbehorende regio.  De scholen van Veldvest zijn aangesloten bij samenwerkingsverband De Kempen.

Na aanmelding zal de school eerst zorgvuldig onderzoeken wat uw kind nodig heeft en of de school die ondersteuning zelf kan realiseren. Bij dit onderzoek kan de school de CvIT (Commissie van Intake en Toelaatbaarheid) van Veldvest betrekken. In deze commissie hebben onder andere de directeur en de orthopedagoog van het speciaal basisonderwijs zitting. Zij zijn goed op de hoogte van de onderwijskundige mogelijkheden op de basisscholen, de speciale school voor basisonderwijs en andere opvangmogelijkheden. Op het moment dat het onderzoek is afgerond, wordt er een besluit genomen met betrekking tot de meest passende onderwijssetting en zal dit in een gesprek worden toegelicht.  

Op het moment dat een kind gedurende de schoolloopbaan extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit, in samenspraak met de ouders, vastgelegd in het groeidocument. Bij elke stap in de 1-Onderwijsroute is er afstemming met de ouders. De afspraken worden structureel aangevuld in het groeidocument, zodat  de onderwijsbehoefte van de leerling en de ingezette acties bijgehouden worden. Het groeidocument vormt de basis voor een eventueel ondersteuningsarrangement of verwijzing naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.  Wilt u meer weten over Passend Onderwijs, dan kunt u ook de site www.passendonderwijs.nl of www. steunpuntpassendonderwijs.nl bezoeken. Verder kunt u uiteraard ook in contact treden met de directie van de school. Voor eventuele klachten in het kader van Passend Onderwijs kunnen ouders zich wenden tot de landelijke klachtencommissie. De adres gegevens hiervan zijn te vinden in de schoolgids. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Twee jaar geleden zijn we gestart met de pilot "PraktijkRijk". Dit is bedoeld voor leerlingen uit de bovenbouw die moeite hebben met de cognitieve vakken. Middels praktijklessen willen we deze leerlingen ook hun talenten laten ontdekken en leren te gebruiken op school. Kinderen voelen zich gezien en raken ervan gemotiveerd. Het komende jaar maken we een doorstart met PraktijkRijk. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven