Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Zeelsterhof werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem, met verschillende vormen van differentiatie. We houden rekening met de verschillen in niveau, sociaal-emotionele ontwikkeling en werkhouding van leerlingen. De grootte van de groep kan variëren van 20 tot 35 leerlingen.
De groepen 1-2 zijn heterogeen van samenstelling. Wij vinden dat het leren en de omgang met elkaar in positieve zin wordt beïnvloed als je jongere en oudere kleuters bij elkaar plaatst. Vanaf groep 3 formeren we zowel homogene als heterogene (combinatie)groepen, afhankelijk van de leerlingenaantallen. Daarnaast is het soms ook vanwege pedagogische of didactische overwegingen passender om bestaande groepen opnieuw te verdelen. Zo kijken we ieder jaar welke groepsindeling het best passend is. Waar nodig doorbreken we de klassikale structuur om tegemoet te komen aan behoeften, kwaliteiten en talenten van kinderen.
Zeelsterhof heeft geen wachtlijsten voor de instroom in de kleutergroepen. Momenteel hebben wij wel een wachtlijst voor groep 8 en beperkte plaatsen voor de combinatiegroepen 6/7.
In de onderbouw (gr 1-2) werken we met een beredeneerd aanbod. Dit is een overzicht van de doelen die wij in ons onderwijs aanbieden aan de kinderen. Aan de hand van deze doelen bereiden we gezamenlijk de thema’s voor die in een jaar aanbod komen. Thema’s In de kleutergroepen wordt het onderwijs vormgegeven aan de hand van verschillende thema’s. Deze thema’s kunnen uit een methode komen of zijn gekoppeld aan activiteiten/seizoenen door het jaar heen. We stemmen de thema’s af op de belevingswereld van het jonge kind. In de thema’s staat vaak een verhaal centraal.
De wetgeving stelt verplicht dat leerlingen in acht jaar basisonderwijs 7520 uur onderwijs moeten krijgen, gemiddeld is dat 940 uur per jaar. Op Zeelsterhof krijgen alle leerlingen 24,75 uur les per week. Alle dagen van 8.30 tot 14.15 m.u.v. woensdag, dan is de lesdag van 08.30 tot 12.15. Op studiedagen van het team, hebben de leerlingen vrij. In de planning houden we ons aan het wettelijke voorschrift dat de leerlingen slechts zeven weken een lesweek mogen hebben van vier dagen (los van de weken waarin erkende feestdagen vallen). Om geen onderwijstijd verloren te laten gaan, hebben we een ochtendinloop van tien minuten, zodat de lessen daadwerkelijk om 08.30 uur beginnen en er optimaal gebruik wordt gemaakt van de effectieve onderwijstijd.
Sinds 1 augustus 2014 is de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Het idee achter Passend Onderwijs is dat scholen zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de verschillen tussen kinderen. Ook als een kind specifieke ondersteuning nodig heeft. Ieder schoolbestuur heeft sinds 1 augustus 2014 een ‘zorgplicht’. Zij is wettelijk verplicht om passende ondersteuning te verzorgen voor een kind dat bij een school wordt aangemeld.
Elke school stelt binnen Passend Onderwijs een ondersteuningsprofiel op, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Het maakt duidelijk wat men van de school kan verwachten. Het ondersteuningsprofiel van onze school is te bekijken op www.scholenopdekaart.nl. Het schoolondersteuningsprofiel heeft ook een functie bij het realiseren van een dekkend aanbod van onderwijs en ondersteuning in de regio. Dit laatste is een verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband moet de relatie worden gelegd met de schoolondersteuningsprofielen van de scholen in de bijbehorende regio. De scholen van Veldvest zijn aangesloten bij samenwerkingsverband De Kempen.
Na aanmelding zal de school eerst zorgvuldig onderzoeken wat uw kind nodig heeft en of de school die ondersteuning zelf kan realiseren. Bij dit onderzoek kan de school de CvIT (Commissie van Intake en Toelaatbaarheid) van Veldvest betrekken. In deze commissie hebben onder andere de directeur en de orthopedagoog van het speciaal basisonderwijs zitting. Zij zijn goed op de hoogte van de onderwijskundige mogelijkheden op de basisscholen, de speciale school voor basisonderwijs en andere opvangmogelijkheden. Op het moment dat het onderzoek is afgerond, wordt er een besluit genomen met betrekking tot de meest passende onderwijssetting en zal dit in een gesprek worden toegelicht.
Op het moment dat een kind gedurende de schoolloopbaan extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit, in samenspraak met de ouders, vastgelegd in het groeidocument. Bij elke stap in de 1-Onderwijsroute is er afstemming met de ouders. De afspraken worden structureel aangevuld in het groeidocument, zodat de onderwijsbehoefte van de leerling en de ingezette acties bijgehouden worden. Het groeidocument vormt de basis voor een eventueel ondersteuningsarrangement of verwijzing naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Wilt u meer weten over Passend Onderwijs, dan kunt u ook de site www.passendonderwijs.nl of www. steunpuntpassendonderwijs.nl bezoeken. Verder kunt u uiteraard ook in contact treden met de directie van de school. Voor eventuele klachten in het kader van Passend Onderwijs kunnen ouders zich wenden tot de landelijke klachtencommissie. De adres gegevens hiervan zijn te vinden in de schoolgids.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Twee jaar geleden zijn we gestart met de pilot "PraktijkRijk". Dit is bedoeld voor leerlingen uit de bovenbouw die moeite hebben met de cognitieve vakken. Middels praktijklessen willen we deze leerlingen ook hun talenten laten ontdekken en leren te gebruiken op school. Kinderen voelen zich gezien en raken ervan gemotiveerd. Het komende jaar maken we een doorstart met PraktijkRijk.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.