Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof

Blaarthemseweg 24 5502 JV Veldhoven

  • Zeelsterhof biedt een aantrekkelijke,  uitdagende en veilige speelplek.
  • De leerkracht investeert in het vergroten van de kennis en vaardigheden van leerlingen.
  • Er is een doorgaande lijn in het kunst-en cultuuronderwijs. Deze social sofa is ontworpen en gemaakt door de leerlingen.
  • Spelenderwijs leren deze kleuters de verkeersregels kennen.
  • Techniek is verweven in de vakken rekenen/wiskunde, natuur en wereldoriëntatie.

Het team

Toelichting van de school

Het team bestaat uit enthousiaste leerkrachten. Er werken zowel juffen als meesters, junior en senior, fulltimers en parttimers. Er zijn twee onderwijsassistenten aanwezig. Het team wordt ondersteund door een conciërge en administratief medewerkster.

Op het moment zijn er 14 groepen. Iedere groep beschikt over een leermonitor en regisseur vanuit het ondersteuningsteam, die de vorderingen en ontwikkelingen van de leerling en leerkracht cyclisch mee volgt op zowel didactisch als pedagogisch vlak.

Zeelsterhof wordt aangestuurd en geleid door waarnemend directeur Gijs van Vark.

Op Zeelsterhof staat het samen leren centraal. Dit maakt dat er iedere jaar ruimte geboden wordt aan Pabo studenten en ROC studenten (onderwijs- en klassenassistenten) om stage te lopen. Dit onder begeleiding van een basisschoolcoach/regisseur.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op studiedagen van de leerkrachten zijn de kinderen vrij. Deze data staan in de schoolgids. Het personeel heeft verlof tijdens de schoolvakanties. In bepaalde gevallen kan het personeel aanspraak maken op extra verlof onder schooltijd. In geval van ziekte kan een medewerker bijvoorbeeld niet komen werken. Dit wordt uiteraard altijd afgestemd met de directeur. We streven naar zo min mogelijk lesuitval. Voorheen werd in geval van ziekte van een leerkracht meestal een vervanger van buitenaf geregeld, door het zogenaamde P-centrum.  

Op 01 juli 2016 is de Wet Werk enZekerheid (WWZ) voor het bijzonder onderwijs ingegaan. Door de nieuwe Wet Werk en Zekerheid is een aantal regels rondom flexibele arbeid, WW en ontslag ingrijpend veranderd. Een onbedoeld effect van deze wetgeving is dat besturen omzichtig omgaan met het aangaan van verplichtingen, met name bij vervangingen. We doen echter ons uiterste best om wel degelijk binnen de mogelijkheden voor vervanging te zorgen. Stichting Veldvest zet haar hele vervangingsbudget in om in voorkomende gevallen maatregelen te kunnen nemen. Ze maakt daarbij gebruik van vaste personeelsleden die in de vervangingspool werken, ze rekruteert een 6-tal nieuwe kandidaten die een tijdelijk contract krijgen van een jaar (min–maxcontract). Daarnaast maakt ze gebruik van de gezamenlijke vervangerspool van Veldvest en SKOzoK en verzoekt de Stichting personeelsleden met een vast contract die parttime werken in te springen om een vervanging op zich te nemen. Verder heeft stichting Veldvest met kindpartners Korein en Nummer een afgesproken om in voorkomende gevallen gebruik te kunnen maken van een pedagogisch medewerker,die toegevoegd wordt aan het onderwijsteam van de school. Indien er geen vervanging komt, zoeken we naar oplossingen,waarbij het gaat om een verantwoorde situatie, waarvan het opsplitsen van de groep er één is. Kinderen uit een groep worden dan verspreid over andere groepen. Het onderwijsproces vindt hierbij doorgang, zij het bij een collega leerkracht. Is een collega meerdere dagen ziek en is er geen vervanger voorhanden, dan wordt er bij toerbeurt een groep opgesplitst en worden collega’s in de groep van de zieke leerkracht geplaatst.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling. Op school spreken we over de onderbouw (de groepen 1/2), de middenbouw (de groepen 3, 4 en 5) en de bovenbouw (de groepen 6, 7 en 8). Kinderen van 4 jaar worden bij het begin van hun schoolloopbaan geplaatst in een groep 1/2 met klasgenoten van 4 t/m 6 jaar. Er zijn klassen waarin kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in homogene groepen zitten, maar we hebben ook heterogene samengestelde groepen (gr 1/2 en 5/6). Bij groepsdoorbrekende activiteiten kunnen er meerdere heterogene groepen samengesteld worden.

Groepsgrootte. De grootte van de groepen kan variëren van 20 tot ongeveer 35 kinderen. In sommige situaties kiezen we ervoor om een combinatie te maken van twee groepen. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als er onvoldoende leerkrachten zijn om twee jaargroepen te maken. U wordt hier dan in de loop van het jaar over geïnformeerd. Zo is onze huidige groep 7 vanwege de groepsgrootte met 35 leerlingen voor de komende 2 jaar ook vol. Daarnaast hebben we dusdanig grote groepen 5/6, dat we ook daar een leerling-stop voor hanteren. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw (gr 1-2) werken we met een beredeneerd aanbod. Dit is een overzicht van de doelen die wij in ons onderwijs aanbieden aan de kinderen. Aan de hand van deze doelen bereiden we gezamenlijk de thema’s voor die in een jaar aanbod komen. Thema’s In de kleutergroepen wordt het onderwijs vormgegeven aan de hand van verschillende thema’s. Deze thema’s kunnen uit de methode Schatkist komen of zijn gekoppeld aan activiteiten/seizoenen door het jaar heen. We proberen de thema’s af te stemmen op de belevingswereld van het jonge kind zoals bijvoorbeeld de Kinderboekenweek. In de thema’s staat vaak een verhaal centraal. Vanuit de methode Schatkist werken we met de knuffel Pompom. Hij introduceert soms nieuwe thema’s of activiteiten en wakkert de nieuwsgierigheid van de kinderen aan.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De wetgeving stelt verplicht dat leerlingen in acht jaar basisonderwijs 7520 uur onderwijs moeten krijgen. Basisschool Zeelsterhof heeft gekozen voor een continue-rooster met 4 gelijke dagen schooltijden van 8.30 - 14.15 en op de woensdag 8.30 - 12.15. Alle leerlingen krijgen minimaal 940 uur les, waarmee we voldoen aan de wettelijke verplichting. De leerlingen hebben enkele vrije dagen, die als studiedagen zijn ingericht voor professionalisering voor het team. De datums van vrije dagen en studiedagen vindt u in de schoolgids. Om geen onderwijstijd verloren te laten gaan, maken wij gebruik van een inloop van tien minuten voorafgaand aan de ochtendschooltijd. Op deze manier kunnen de lessen daadwerkelijk om 08.30 uur beginnen en wordt optimaal gebruik gemaakt van de effectieve onderwijstijd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Sinds 1 augustus 2014 is de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Het idee achter Passend Onderwijs is dat scholen zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de verschillen tussen kinderen. Ook als een kind specifieke ondersteuning nodig heeft. Ieder schoolbestuur heeft sinds 1 augustus 2014 een ‘zorgplicht’. Zij is wettelijk verplicht om passende ondersteuning te verzorgen voor een kind dat bij een school wordt aangemeld. Elke school stelt binnen Passend Onderwijs een ondersteuningsprofiel op, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Het maakt duidelijk wat men van de school kan verwachten. Het ondersteuningsprofiel van onze school is te bekijken elders op www.scholenopdekaart.nl. Het schoolondersteuningsprofiel heeft ook een functie bij het realiseren van een dekkend aanbod van onderwijs en ondersteuning in de regio. Dit laatste is een verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband.

In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband moet de relatie worden gelegd met de schoolondersteuningsprofielen van de scholen in de bijbehorende regio. De scholen van Veldvest zijn aangesloten bij samenwerkingsverband De Kempen. Na aanmelding zal de school eerst zorgvuldig onderzoeken wat uw kind nodig heeft en of de school die ondersteuning zelf kan realiseren. Bij dit onderzoek kan de school de CvIT (Commissie van Intake en Toelaatbaarheid) van Veldvest betrekken. In deze commissie hebben onder andere de directeur en de orthopedagoog van het speciaal basisonderwijs zitting. Zij zijn goed op de hoogte van de onderwijskundige mogelijkheden op de basisscholen, de speciale school voor basisonderwijs en andere opvangmogelijkheden. Op het moment dat het onderzoek is afgerond, wordt er een besluit genomen met betrekking tot de meest passende onderwijssetting en zal dit in een gesprek worden toegelicht. Op het moment dat een kind gedurende de schoolloopbaan extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit in samenspraak met de ouders vastgelegd in het groeidocument, zodat de onderwijsbehoefte van de leerling en de ingezette acties bijgehouden worden. Het groeidocument vormt de basis voor een eventueel ondersteuningsarrangement of verwijzing naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We hebben vorig schooljaar de pilot "PraktijkRijk" opgestart voor leerlingen die moeite hebben met de cognitieve vakken. Middels praktijklessen willen we deze leerlingen ook hun talenten laten ontdekken en leren te gebruiken op school. Kinderen voelen zich gezien en raken ervan gemotiveerd.  We hebben besloten dat "PraktijkRijk" dit jaar nog een jaar als pilot doorgaat

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven