Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsindeling. Op school spreken we over de onderbouw (de groepen 1/2), de middenbouw (de groepen 3, 4 en 5) en de bovenbouw (de groepen 6, 7 en 8). Kinderen van 4 jaar worden bij het begin van hun schoolloopbaan geplaatst in een groep 1/2 met klasgenoten van 4 t/m 6 jaar. Er zijn klassen waarin kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in homogene groepen zitten, maar we hebben ook heterogene samengestelde groepen (gr 1/2 en 5/6). Bij groepsdoorbrekende activiteiten kunnen er meerdere heterogene groepen samengesteld worden.
Groepsgrootte. De grootte van de groepen kan variëren van 20 tot ongeveer 35 kinderen. In sommige situaties kiezen we ervoor om een combinatie te maken van twee groepen. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als er onvoldoende leerkrachten zijn om twee jaargroepen te maken. U wordt hier dan in de loop van het jaar over geïnformeerd. Zo is onze huidige groep 7 vanwege de groepsgrootte met 35 leerlingen voor de komende 2 jaar ook vol. Daarnaast hebben we dusdanig grote groepen 5/6, dat we ook daar een leerling-stop voor hanteren.
In de onderbouw (gr 1-2) werken we met een beredeneerd aanbod. Dit is een overzicht van de doelen die wij in ons onderwijs aanbieden aan de kinderen. Aan de hand van deze doelen bereiden we gezamenlijk de thema’s voor die in een jaar aanbod komen. Thema’s In de kleutergroepen wordt het onderwijs vormgegeven aan de hand van verschillende thema’s. Deze thema’s kunnen uit de methode Schatkist komen of zijn gekoppeld aan activiteiten/seizoenen door het jaar heen. We proberen de thema’s af te stemmen op de belevingswereld van het jonge kind zoals bijvoorbeeld de Kinderboekenweek. In de thema’s staat vaak een verhaal centraal. Vanuit de methode Schatkist werken we met de knuffel Pompom. Hij introduceert soms nieuwe thema’s of activiteiten en wakkert de nieuwsgierigheid van de kinderen aan.
De wetgeving stelt verplicht dat leerlingen in acht jaar basisonderwijs 7520 uur onderwijs moeten krijgen. Basisschool Zeelsterhof heeft gekozen voor een continue-rooster met 4 gelijke dagen schooltijden van 8.30 - 14.15 en op de woensdag 8.30 - 12.15. Alle leerlingen krijgen minimaal 940 uur les, waarmee we voldoen aan de wettelijke verplichting. De leerlingen hebben enkele vrije dagen, die als studiedagen zijn ingericht voor professionalisering voor het team. De datums van vrije dagen en studiedagen vindt u in de schoolgids. Om geen onderwijstijd verloren te laten gaan, maken wij gebruik van een inloop van tien minuten voorafgaand aan de ochtendschooltijd. Op deze manier kunnen de lessen daadwerkelijk om 08.30 uur beginnen en wordt optimaal gebruik gemaakt van de effectieve onderwijstijd.
Sinds 1 augustus 2014 is de wet op het Passend Onderwijs van kracht. Het idee achter Passend Onderwijs is dat scholen zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de verschillen tussen kinderen. Ook als een kind specifieke ondersteuning nodig heeft. Ieder schoolbestuur heeft sinds 1 augustus 2014 een ‘zorgplicht’. Zij is wettelijk verplicht om passende ondersteuning te verzorgen voor een kind dat bij een school wordt aangemeld. Elke school stelt binnen Passend Onderwijs een ondersteuningsprofiel op, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. Het maakt duidelijk wat men van de school kan verwachten. Het ondersteuningsprofiel van onze school is te bekijken elders op www.scholenopdekaart.nl. Het schoolondersteuningsprofiel heeft ook een functie bij het realiseren van een dekkend aanbod van onderwijs en ondersteuning in de regio. Dit laatste is een verantwoordelijkheid van het samenwerkingsverband.
In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband moet de relatie worden gelegd met de schoolondersteuningsprofielen van de scholen in de bijbehorende regio. De scholen van Veldvest zijn aangesloten bij samenwerkingsverband De Kempen. Na aanmelding zal de school eerst zorgvuldig onderzoeken wat uw kind nodig heeft en of de school die ondersteuning zelf kan realiseren. Bij dit onderzoek kan de school de CvIT (Commissie van Intake en Toelaatbaarheid) van Veldvest betrekken. In deze commissie hebben onder andere de directeur en de orthopedagoog van het speciaal basisonderwijs zitting. Zij zijn goed op de hoogte van de onderwijskundige mogelijkheden op de basisscholen, de speciale school voor basisonderwijs en andere opvangmogelijkheden. Op het moment dat het onderzoek is afgerond, wordt er een besluit genomen met betrekking tot de meest passende onderwijssetting en zal dit in een gesprek worden toegelicht. Op het moment dat een kind gedurende de schoolloopbaan extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit in samenspraak met de ouders vastgelegd in het groeidocument, zodat de onderwijsbehoefte van de leerling en de ingezette acties bijgehouden worden. Het groeidocument vormt de basis voor een eventueel ondersteuningsarrangement of verwijzing naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We hebben vorig schooljaar de pilot "PraktijkRijk" opgestart voor leerlingen die moeite hebben met de cognitieve vakken. Middels praktijklessen willen we deze leerlingen ook hun talenten laten ontdekken en leren te gebruiken op school. Kinderen voelen zich gezien en raken ervan gemotiveerd. We hebben besloten dat "PraktijkRijk" dit jaar nog een jaar als pilot doorgaat
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.