Basisschool De Heiacker

Weldsehei 2 5508 WR Veldhoven

  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker
  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker
  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker
  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker
  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Zoals u kunt zien, scoort De Heiacker ten opzichte van de vergelijkingsgroep* hoog tot zeer hoog. Daar zijn we trots op! Hieruit blijkt dat de aandacht voor opbrengstgericht werken, gebaseerd op de 7 kenmerken van effectief onderwijs, goede resultaten oplevert. De leerkrachten van De Heiacker zijn hierin de afgelopen jaren geschoold en ondertussen erg bedreven.

*De uitslag van de cito eindtoets wordt door de inspectie van het onderwijs vergeleken met gemiddelde scores van vergelijkbare scholen. De inspectie gebruikt hiervoor het percentage leerlinggewichten om een vergelijkbare groep te formeren.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het Cito Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS)

Basisschool De Heiacker volgt de didactische ontwikkeling van het kind, met observaties en methodegebonden toetsen, maar ook met Cito-toetsen, door middel van het Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) van Cito. Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijk gemiddelde. Op deze manier krijgt de school een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van het onderwijs. Het systeem volgt alle leerlingen. Het systeem bestaat uit de pakketten: Taal, Lezen, Spelling en Rekenen. Deze toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. De verwerking van de gegevens vindt plaats in het administratiesysteem ParnasSys. Deze gegevens zijn ten allen tijde in te zien door ouders via een eigen inlogcode, worden bij het rapport gevoegd en tijdens het rapportgesprek met ouders besproken. 

Groepsplannen 

Aan de hand van de Cito en methodegebonden toetsen registreert de school de vorderingen van leerlingen. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in een groepsoverzicht en worden de onderwijsbehoeften van de leerling beschreven. In het groepsplan plant de school, hoe zij het onderwijsaanbod specifieker op de groep en de individuele leerling af kan stemmen voor een bepaalde periode. Naar aanleiding van de bespreking van het groepsplan kan een leerlingbespreking gepland worden. Vooraf informeert de school ouders over de inhoud van de bespreking. Het is mogelijk dat zij bij de leerlingbespreking betrokken worden. Ouders worden ook altijd geïnformeerd over de uitkomsten van de leerlingbespreking. 

Ondersteuning 1-Onderwijsroute 

De school hanteert een intern ondersteuningsteam; dit bestaat uit directie, intern begeleiders, regisseurs en leermonitoren. De intern begeleiders, leermonitor en regisseurs ondersteunende leerkrachten bij de te zetten stappen. De school werkt samen met verschillende partners, educatieve ondersteuners vanuit de beleidsgroep Passend Onderwijs, externe instanties (zoals erkende psychologen praktijken), het Centrum voor Jeugd en Gezin Veldhoven, GGD en het MKD. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Heiacker heeft hoge verwachtingen van elk kind. Zij presteren naar vermogen. Dat is niet alleen de verdienste van de school, maar vooral van het gebruik maken van de talenten van de kinderen. De resultaten zijn, naar de maatstaven van de inspectie, de afgelopen jaren ruim boven het gemiddelde dat je van een school met onze populatie mag verwachten. Dat is tevens terug te lezen in de uitstroom van onze leerlingen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In april 2014 is de Inspectie van het Onderwijs voor het laatst op De Heiacker geweest voor een bezoek in het kader van het basisarrangement. Tijdens dit bezoek heeft zij alle groepen bezocht, en gesprekken gevoerd met de intern begeleiders en de directeur. Voor de school is het belangrijk deze kritische blik van buitenaf te ervaren. De inspecteur heeft geconstateerd dat de kwaliteit van onderwijs op De Heiacker ruim voldoende tot goed op orde is. Het volledige rapport kunt u vinden in de link "rapport onderzoek vierjaarlijks onderzoek".

Terug naar boven