Basisschool De Heiacker

Weldsehei 2 5508 WR Veldhoven

  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker
  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker
  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker
  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker
  • Schoolfoto van Basisschool De Heiacker

Het team

Toelichting van de school

Op De Heiacker werken op dit moment 21 leerkrachten, 1 onderwijsassistente, 1 conciërge, 1 administratief medewerkster en 1 directeur. Daarnaast hebben we voor iedere locatie een interieurverzorgster.

Op De Heiacker is een evenwichtige verdeling in teamleden qua leeftijden. Het percentage mannelijke leerkrachten ligt beduidend hoger dan bij collega-scholen (24%).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Heiacker  streeft naar zo min mogelijk lesuitval. Het personeel heeft verlof tijdens schoolvakanties. In bepaalde gevallen kan het personeel aanspraak maken op extra verlof onder schooltijd. Ook in het geval van ziekteverzuim is vervanging nodig.  

Op 01 juli 2016 is de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) voor het bijzonder onderwijs ingegaan. Door de nieuwe Wet Werk en Zekerheid is een aantal regels rondom flexibele arbeid, WW en ontslag ingrijpend veranderd. Een onbedoeld effect van deze wetgeving is dat besturen omzichtig omgaan met het aangaan van verplichtingen, met name bij vervangingen. De Heiacker doet haar uiterste best om binnen de mogelijkheden voor vervanging te zorgen. Er zijn een aantal maatregelen:
- In de vervangingspool van stichting Veldvest werken vaste personeelsleden die kunnen vervangen. Daarnaast wordt een 6-tal kandidaten geworven voor een jaarcontract (min – max contract)
- Stichting Veldvest en SKOzok hebben een gemeenschappelijke vervangerspool
- Stichting Veldvest verzoekt personeelsleden met een vast contract die parttime werken in te springen om een vervanging op zich te nemen.
- Stichting Veldvest is in gesprek met kindpartners Korein en Nummereen om in voorkomende gevallen gebruik te kunnen maken van een pedagogisch medewerker, die toegevoegd wordt aan het onderwijsteam van de school.  

Indien er geen vervanging komt, zoeken we naar oplossingen, waarvan het opsplitsen van de groep er één is. Uitgangspunt is en blijft een verantwoorde onderwijssituatie creëren. Kinderen uit een groep worden dan verspreid over twee andere groepen. Het onderwijs vindt hierbij doorgang bij een collega leerkracht. Is een collega meerdere dagen ziek en is er geen vervanger voorhanden, dan wordt er bij toerbeurt een groep opgesplitst en worden collega’s in de groep van de zieke leerkracht geplaatst.  

De Heiacker staat met deze maatregelen garant voor een verantwoorde onderwijspraktijk waarbij het naar huis sturen van kinderen alleen in uiterste nood een optie vormt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In principe groeperen we de leerlingen in homogene groepen. Soms is een combinatiegroep noodzakelijk vanwege de leerlingenaantallen per groep. Indien we een combinatiegroep maken, bekijken we kritisch welke instructielessen toch in de enkele jaargroep gegeven moeten worden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Basisschool De Heiacker maakt gebruik van de methode Schatkist, die speciaal ontwikkeld is voor kleuters. Schatkist is het bronnenboek bij het uitwerken van thema’s. Naast Schatkist werkt de school ook vanuit de uitgangspunten van Basisontwikkeling. Welke Betekenis heeft een thema voor kinderen? Welke Bedoelingen hebben de leerkrachten? Hoe zorgen de leerkrachten voor een grote Betrokkenheid bij de kinderen? Aan de hand van de  ontwikkelingsperspectieven van Basisontwikkeling volgt de school de spelontwikkeling van kinderen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De school gaat uit van de kerndoelen, met daaraan gekoppeld de leerlijnen en de tussendoelen. De methodes van de verschillende vakgebieden worden gebruikt, om ervoor te zorgen dat de leerstof doelgericht en via een doorgaande lijn aangeboden wordt.

Onder levensbeschouwing valt ook Kwink, de lessen in het kader van de doorgaande lijn sociaal emotionele ontwikkeling.

We geven geen aparte lessen Engels, maar doen in alle groepen bestaande activiteiten in het Engels, ongeveer 2,5 tot 3,5 uur per week.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt als brede school samen met Korein, die kinderopvang, peuterspeelzaalwerk en buitenschoolse opvang in ons gebouw verzorgt. Een Brede School is een verbreding van het onderwijs met een breed aanbod van diensten en activiteiten in één concept. Een netwerk van diensten en dienstverleners rondom kinderen van 0-16 jaar. 

Terug naar boven