School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker

Sterrenlaan 5 5503 BG Veldhoven

Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Verrekijker

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elke leerling op het speciaal basisonderwijs, beschikt over een ontwikkelingsperspectief. Het ontwikkelingsperspectief geeft aan welke verwachting wij als school hebben van de ontwikkeling van de leerling op het gebied van leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Om het halfjaar wordt tijdens groepsbesprekingen bekeken of de leerling het onderwijs van de speciale school voor basisonderwijs nog langer nodig heeft. Bij de meeste kinderen zal dat het geval zijn; die kinderen vervolgen hun schoolloopbaan op De Verrekijker. Bij een aantal kinderen zal bekeken worden of de reguliere  basisschool of het speciaal onderwijs adequater kan afstemmen op de onderwijsbehoefte van de leerling. In overleg met de ouders, de basisschool en de CvIT kan dan bekeken worden of overgang naar het reguliere basisonderwijs of het speciaal onderwijs passen en/of mogelijk is. Normaal gesproken zal een overgang naar een andere school aan het begin van een nieuw schooljaar plaatsvinden.

We volgen de didactische ontwikkeling van de leerlingen, naast observaties en methodegebonden toetsen, ook met Cito-toetsen, door middel van het Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS). Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijk gemiddelde. Op deze manier krijgen we een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van ons onderwijs. Het systeem volgt alle leerlingen. Het systeem bestaat uit de pakketten: Taal, Lezen, Spelling en Rekenen. Deze toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. In de leerjaren 1, 2 en 3 worden aanvullend de toetsen van Aernoutse opgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het onderwijs en de specifieke zorg voor de individuele leerling resulteert in een afgestemd advies van op individueel niveau van de leerlingen van SBO De Verrekijker. De school streeft naar een optimale, passende advisering naar het Voortgezet Onderwijs.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de afgelopen periode heeft de inspectie een zogenaamd verificatieonderzoek gehouden bij Veldvest. Het betreft hier een uitgebreid onderzoek waarbij de inspectie bij alle geledingen (leerlingen, leerkrachten, directies, GMR, raad van toezicht) nagaat of het bestuursbeleid wordt gedragen en uitgevoerd. De inspectie constateert dat de visie, waarbij er sprake is van duidelijke doelen op het terrein van de opbrengsten (onderwijskundig) en het opvoeden (pedagogisch) ”stevig is verankerd binnen de totale organisatie”. Binnen duidelijke beleidskaders voelen de medewerkers ruimte en steun om op autonome wijze hun praktijk in te richten.  

In het eindrapport is de inspectie zeer lovend over de professionele kwaliteitscultuur van de Stichting. De leeropbrengsten zijn al jaren bovengemiddeld en door het goede pedagogische klimaat op de scholen voelen de leerlingen zich veilig en kunnen zij zichzelf zijn. Opvallend is de wijze waarop de directieleden bereid zijn om continu te investeren in onderzoek en samenwerking. Voorts is er sprake van een deugdelijk financieel beheer.  

De inspectie beveelt aan om het speciaal (basis) onderwijs nog directer te betrekken bij de diverse vormen van bovenschoolse afstemming en geeft aan dat Veldvest minder bescheiden moet zijn in de communicatie naar de buitenwereld over de kwaliteit van de Stichting.  

Het gehele rapport is ook op de website van Veldvest geplaatst. 

Terug naar boven