Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef

Raadhuisstraat 1 5503 CS Veldhoven

Schoolfoto van Rooms-Katholieke Basisschool De Meerhoef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de uitslag van de Cito eindtoets van 2021 behaalde De Meerhoef een score GOED in vergelijking met de schoolgroep waartoe de school behoort. De toetsresulaten van de afgelopen jaren laten een stabiele trend zien.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We streven hoge opbrengsten na m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). Het opbrengstgericht werken vormt een stabiele basis voor het verhogen van toetsresultaten en het borgen van de leeropbrengsten. Dit heeft een zichtbaar positief effect op de kwaliteit van ons onderwijs. Door de toetsresultaten te analyseren, kan de leerkracht eventuele leerachterstand en/of leerstoornis signaleren en/of diagnosticeren. De gegevens worden, samen met gegevens uit observaties en gesprekken met kinderen en ouders, gebruikt om een groepsplan op te stellen. De leerkracht stelt het groepsplan op, om het onderwijs aan te passen aan de behoeften van leerlingen, met het oog op het realiseren van basisdoelen en extra doelen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school


Voorbereiding op het voortgezet onderwijs
De kwaliteitszorg vindt systematisch, integraal en cyclisch plaats, aan de hand van duidelijke procedures en criteria.
Er wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteempakket van Cito inclusief de entreetoets voor groep 7 en de centrale eindtoets in
groep 8. Op vastgestelde momenten gedurende het jaar worden resultaten geanalyseerd en vergeleken op leerling-, groeps- en schoolniveau.

In leerjaar 7 wordt al een start gemaakt met de voorbereiding naar een passend advies voor het voortgezet onderwijs. Ouders en leerlingen krijgen op verschillende momenten in groep 7 en 8 voorlichting tbv het advies. 

Schooladvies
Met de invoering van de verplichte eindtoets primair onderwijs ( PO) is het schooladvies vanaf 2015 leidend geworden bij de plaatsing van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Basisscholen geven voor 1 maart een schriftelijk schooladvies aan de leerling. De eindtoets is een onafhankelijk en objectief tweede gegeven naast het schooladvies. Vanaf 2015 mogen scholen voor voortgezet onderwijs de toelating van leerlingen niet meer laten afhangen van het resultaat van de eindtoets. 
Onze school geeft een advies gebaseerd op:prestaties, aanleg en ontwikkeling vanuit het Citoleerlingvolgsysteem tijdens de hele basisschoolperiode, verslagen en observaties van de schoolloopbaan van de leerling, aanvullende toetsen en/of onderzoeken, persoonskenmerken zoals motivatie, werkhouding, zelfstandigheid e.d. Na aanmelding door de ouders bij een school voor voortgezet onderwijs, wordt het onderwijskundig rapport met het schooladvies doorgegeven aan de toelatingscommissie van de ontvangende school. Wij onderhouden regelmatig contact met het voortgezet onderwijs, zowel voorafgaand aan plaatsing, alsook dmv terugkoppeling van de resultaten van de leerlingen. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen de ervaringswereld van de leerlingen uitbreiden door het aanbieden van een rijk onderwijs- en opvoedingsaanbod. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat kinderen leren wat het betekent om deel uit te maken van een gemeenschap. We leren onze leerlingen zijn/haar eigen keuzes te maken en te uiten, respect te hebben voor die van anderen en om te gaan met verschillen. De leerlingen dienen steeds beter in staat te zijn hun eigen kijk op de wereld te doorgronden en te verantwoorden. Wij willen uitdragen dat we het belangrijk vinden dat kinderen leren om te gaan met mensen die een andere achtergrond, cultuur of levensovertuiging hebben

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Rechtvaardigheid
  • Tolerantie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de afgelopen periode heeft de inspectie een zogenaamd verificatieonderzoek gehouden bij Veldvest. Het betreft hier een uitgebreid onderzoek waarbij de inspectie bij alle geledingen (leerlingen, leerkrachten, directies, GMR, raad van toezicht) nagaat of het bestuursbeleid wordt gedragen en uitgevoerd. De inspectie constateert dat de visie, waarbij er sprake is van duidelijke doelen op het terrein van de opbrengsten (onderwijskundig) en het opvoeden (pedagogisch) ”stevig is verankerd binnen de totale organisatie”. Binnen duidelijke beleidskaders voelen de medewerkers ruimte en steun om op autonome wijze hun praktijk in te richten. In het eindrapport is de inspectie zeer lovend over de professionele kwaliteitscultuur van de Stichting. De leeropbrengsten zijn al jaren bovengemiddeld en door het goede pedagogische klimaat op de scholen voelen de leerlingen zich veilig en kunnen zij zichzelf zijn. Opvallend is de wijze waarop de directieleden bereid zijn om continu te investeren in onderzoek en samenwerking. Voorts is er sprake van een deugdelijk financieel beheer. De inspectie beveelt aan om het speciaal (basis) onderwijs nog directer te betrekken bij de diverse vormen van bovenschoolse afstemming en geeft aan dat Veldvest minder bescheiden moet zijn in de communicatie naar de buitenwereld over de kwaliteit van de Stichting.

Terug naar boven