Basisschool De Brembocht

De Messenmaker 10 5506 CG Veldhoven

  • Schoolfoto van Basisschool De Brembocht
  • Schoolfoto van Basisschool De Brembocht
  • Schoolfoto van Basisschool De Brembocht
  • Schoolfoto van Basisschool De Brembocht
  • Schoolfoto van Basisschool De Brembocht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerresultaten van de leerlingen op het einde van de schoolperiode liggen, evenals de resultaten van de leerlingen gedurende de schoolperiode, op het verwachte niveau. In vergelijking met de schoolgroep waartoe de school behoort, scoren we al jaren voldoende tot ruim voldoende.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school willen we zoveel mogelijk recht doen aan het onderwijsleerproces van alle kinderen. Het bieden van goed onderwijs staat centraal op onze school. De leerkracht volgt dagelijks de ontwikkeling van zijn/haar leerlingen op cognitief en sociaal- emotioneel gebied. Het volgen van het ontwikkelingsproces, het extra ondersteunen en waar nodig extra uitdagen van onze leerlingen vraagt naast de inzet van de groepsleerkracht, ook coördinatie, teamoverleg en collegiale ondersteuning. De coördinatie en monitoring van de leerlingenzorg wordt aangestuurd door de leermonitoren de regisseur.

De 1-onderwijsroute

We begeleiden onze leerlingen systematisch en doelgericht. Vanuit een positieve benadering van het kind, doen we dit in gezamenlijkheid met de leerkracht, ouders en andere betrokkenen. We volgen de ontwikkeling van een kind op basis van het model van de ‘1-Onderwijsroute. Het model van de ‘1-Onderwijsroute’ biedt leerkrachten steun om planmatig om te gaan met de vaak grote verschillen in de pedagogische en didactische onderwijsbehoeften tussen leerlingen in een groep. Verdere informatie over de inrichting van onze ‘1-Onderwijsroute’ kunt u vinden opwww.brembocht.nl.

Het Cito Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS)

Naast het volgen van de ontwikkeling van ieder individueel kind door middel van observaties en methodetoetsen, volgen we nauwgezet de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau aan de hand van methode-onafhankelijke toetsen van CITO. Het Leerling Onderwijs Volgsysteem(LOVS) van Cito is een methode-onafhankelijk toets-systeem waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijkgemiddelde. Op deze manier krijgen we een objectiefbeeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van ons onderwijs. Deze toetsen worden vanaf groep 1 afgenomen. In groep 8 sluiten we af met de Cito–Eindtoets. De af te nementoetsen zijn opgenomen in een toetskalender en omvat toetsen voor taal, lezen, spelling, rekenen en studievaardigheid. De verwerking van de gegevens vindt plaats in het administratiesysteem ParnasSys. Naast bovenstaande toetsen werken we met een screeningslijst op het gebied van de sociale/emotionele ontwikkeling(Zien!) en op het gebied van hoog- en meer begaafdheid (QuickScan).

Groepsplannen

Gedurende het schooljaar zetten we een aantalstappen in een terugkerende cyclus. Aan de hand van de CITO- en methode gebonden toetsen verzamelen, registreren en evalueren we de vorderingen van de leerlingen in een groepsoverzicht. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in een groepsplan. In het groepsplan plannen we hoe we binnen het jaarplan voor een bepaalde periode het onderwijsaanbod specifieker op de groep, of leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoefte af kunnen stemmen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs (VO) is voor kinderen en hun ouders een belangrijk en bijzonder moment. Tijdens de leerling- en ouder gesprekken in groep 7 en 8 staan we expliciet stil bij de overstap naar het VO. Midden groep 7 krijgt de leerling een voorlopig eerste advies. In groep 8 wordt de voorbereiding op het VO vervolgd. Tijdens de oudergesprekken in november wordt het voorlopig advies uitgebracht, gevolgd door een definitief advies in februari/maart. Bij de vaststelling van het schoolkeuzeadvies aan de leerling speelt de ontwikkeling van de leerling gedurende de acht jaar dat het kind op de basisschool heeft gezeten een grote rol. Deze ontwikkeling is tijdens alle leerjaren bijgehouden door observaties, gesprekken met de kinderen en hun ouders en de CITO-toetsen. Het advies wordt toegelicht in een gesprek met de ouders en het kind.

Wij hebben hoge verwachtingen van elk kind. Zij presteren naar vermogen. De resultaten zijn naar de maatstaven van de inspectie drie jaar achtereen boven het gemiddelde dat je van een school met onze populatie mag verwachten. Kijkende naar de eindresultaten van de afgelopen 5 jaar, scoren we twee maal boven de te verwachten bovengrens.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij gaan uit van de volgende basisbehoeften voor het welbevinden en een actieve, gemotiveerde leerhouding van kinderen:

  • Relatie: welkom zijn en je veilig en gewaardeerd voelen;
  • Competentie: geloof en plezier hebben in eigenkunnen;
  • Autonomie: ruimte krijgen en mogen oefenen in het zelf kiezen, zelf leren verantwoordelijkheid te dragen.

Op De Brembocht staat het welbevinden van kinderen hoog in het vaandel. We zijn een school waar een kind zich goed kan voelen en weet dat het gezien en gewaardeerd wordt. De sfeer in de groep speelt hierbij een grote rol. Tot aan de herfstvakantie besteden we extra aandacht aan het groepsdynamisch proces. Wij zien graag dat de leerlingen op een vriendelijke en positieve manier met elkaar omgaan. Om een gevoel van veiligheid te creëren, streven we naar duidelijkheid, rust en helderheid over wat we van kinderen verwachten.

Onze school wil kinderen optimaal begeleiden in hun ontwikkeling naar volwassenheid. Dit betekent dat we niet alleen kennis overdragen, maar ook vaardigheden bijbrengen die ieder kind nodig heeft om volwaardig deel te kunnen nemen aan onze maatschappij.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbondenheid
  • Diversiteit
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Van de beleidsgroep communicatie: bevindingen inspectieonderzoek najaar 2019  

In de afgelopen periode heeft de inspectie een zogenaamd verificatieonderzoek gehouden bij Veldvest. Het betreft hier een uitgebreid onderzoek waarbij de inspectie bij alle geledingen (leerlingen, leerkrachten, directies, GMR, raad van toezicht) nagaat of het bestuursbeleid wordt gedragen en uitgevoerd. De inspectie constateert dat de visie, waarbij er sprake is van duidelijke doelen op het terrein van de opbrengsten (onderwijskundig) en het opvoeden (pedagogisch) ”stevig is verankerd binnen de totale organisatie”. Binnen duidelijke beleidskaders voelen de medewerkers ruimte en steun om op autonome wijze hun praktijk in te richten.  

In het eindrapport is de inspectie zeer lovend over de professionele kwaliteitscultuur van de Stichting. De leeropbrengsten zijn al jaren bovengemiddeld en door het goede pedagogische klimaat op de scholen voelen de leerlingen zich veilig en kunnen zij zichzelf zijn. Opvallend is de wijze waarop de directieleden bereid zijn om continu te investeren in onderzoek en samenwerking. Voorts is er sprake van een deugdelijk financieel beheer.  

De inspectie beveelt aan om het speciaal (basis) onderwijs nog directer te betrekken bij de diverse vormen van bovenschoolse afstemming en geeft aan dat Veldvest minder bescheiden moet zijn in de communicatie naar de buitenwereld over de kwaliteit van de Stichting.  

Welnu, deze informatie van de beleidsgroep communicatie is een eerste stap. Het gehele rapport is ook op de website van Veldvest geplaatst. www.veldvest.nl 

Terug naar boven