Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Brembocht werkt op locatie 't Look volgens het leerstofjaarklassensysteem, met verschillende vormen van differentiatie. De groepen 1-2 zijn heterogeen van samenstelling, vanaf groep 3 zijn deze homogeen samengesteld. Waar nodig doorbreken we de klassikale structuur om tegemoet te komen aan behoeften en kwaliteiten van kinderen. We kiezen ervoor om groepen samen te stellen die kansen bieden om de effectieve lestijd te verhogen en het groepsklimaat te optimaliseren.
Op locatie Huysackers zijn vanaf groep 4 de groepen heterogeen samengesteld (meerdere leerjaren bij elkaar). Dit heeft te maken met het leerlingaantal. Wanneer de aantallen het toelaten, worden ook hier de groepen homogeen samengesteld.
Om meer tegemoet te kunnen komen aan verschillen in het leren van kinderen, werken we vanuit convergente differentiatie. Op deze manier profiteren alle leerlingen optimaal van de tijd die de leerkracht kan besteden aan instructie en verwerking. Het werken vanuit convergente differentiatie wordt met name ingezet bij de basisvaardigheden technisch en begrijpend lezen, spellen en rekenen.
We organiseren ook leeractiviteiten waarbij leerlingen kennis maken met andere manieren van leren. Vanuit eigen leervragen verwerven leerlingen, in interactie en samenwerking met de leerkracht en andere kinderen, nieuwe kennis. Deze activiteiten vinden zowel binnen de groep als groepsdoorbrekend plaats.
Binnen De Brembocht maken de groepen 1-2 gebruik van de methode Schatkist. In deze methode, die speciaal ontwikkeld is voor kleuters, wordt aandacht besteed aan rekenen, taal en de sociaal emotionele ontwikkeling. Schatkist is een van de bronnenboek bij het uitwerken van thema’s. Daarnaast maken we gebruik van de methodes CPS Begrijpend Luisteren, Fonemisch Bewustzijn, Gecijferd Bewustzijn en Wereld in getallen voor groep 1-2. Binnen de thema's in de groep komen alle doelen terug in de verschillende kringen, speel- en werkvormen.
Daarnaast werken we in alle groepen met de methode KiVa.
Vanaf groep 3 ontwikkelt het kind zich steeds meer van een spelend naar een lerend kind. Er wordt steeds meer van de leerlingen gevraagd op het gebied van concentratie, luistervaardigheid en taakgerichtheid. Natuurlijk wordt er gezorgd voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. De school gaat uit van de kerndoelen, met daaraan gekoppeld de leerlijnen en tussendoelen. Door het gebruik van verschillende methodes, aangevuld met eigen inbreng van de leerkracht en een variëteit aan materialen, bieden we leerlingen kwalitatief en uitdagend onderwijs.
De school heeft ook een maatschappelijke opdracht. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren wat het betekent om deel uit te maken van een gemeenschap. Doordat de school in feite een kleine samenleving is, hebben leerlingen de mogelijkheid om te oefenen binnen de school en worden ze op die manier voorbereid op een actieve rol in de samenleving. Bij burgerschapsvorming staan drie domeinen centraal: democratie, participatie en identiteit. Via diverse projecten passend bij de leeftijdsfase van de leerlingen, de methode KiVa, de taalmethode Taalactief en de methode voor wereldoriëntatie krijgen deze domeinen de aandacht.
Met ingang van 1 augustus 2014 gaat Passend Onderwijs van start, waarmee alle schoolbesturen een zorgplicht krijgen. Dit betekent dat de scholen ervoor moeten zorgen dat iedere leerling, die bij de school staat ingeschreven of is aangemeld en die extra ondersteuning nodig heeft, een passend onderwijsaanbod krijgt. Na aanmelding onderzoekt onze school eerst zorgvuldig wat uw kind nodig heeft en of we die ondersteuning zelf kunnenrealiseren, eventueel met ondersteuning vanuit het nieuw opgerichte samenwerkingsverband. Als we de ondersteuning niet zelf kunnen bieden en aan ouders aangeven dat hun kind wellicht beter past op een andere school, moet de school, na overleg met de ouders, zorgen dat er een andere school gevonden wordt, die een passend aanbod kan doen en het kind kan toelaten. Dit kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaalbasisonderwijs of speciaal onderwijs. Het 'schoolondersteuningsprofiel' beschrijft welke ondersteuning wij momenteel kunnen bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De transitie naar de nieuwe Wet Passend Onderwijs is met ingang van schooljaar 2014-2015 niet afgerond. Er zullen nog diverse aanpassingen en aanvullingen op de huidige wet bekend gemaakt worden en de schoolbesturen moeten ten aanzien van verschillende thema’s nog verder beleid ontwikkelen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie speerpunten van beleid in de schoolgids.
Wat is VVE?
Voor en vroegschoolse educatie (vve) is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid.
Voorschoolse educatie is voor peuters van 2,5 tot 4 jaar en wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand, ook wel ‘doelgroepkinderen’ genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool.
Vroegschoolse educatie is bedoeld voor doelgroepkleuters uit groep 1 en 2, om er voor te zorgen dat kleuters met een risico op achterstanden via speciale programma’s extra aandacht krijgen voor hun ontwikkeling.