Basisschool aan 't Heike

Heike 19 5508 PA Veldhoven

  • null
  • Schoolfoto van Basisschool aan 't Heike
  • Schoolfoto van Basisschool aan 't Heike

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hebben hoge verwachtingen van elk kind. Zij presteren naar vermogen. Dat is niet alleen de verdienste van de school, maar vooral door gebruik te maken van de talenten van de kinderen. Bij het bepalen van de onder- en bovengrenzen van de eindresultaten, houdt de inspectie rekening met de leerlingpopulatie. De resultaten zijn naar de maatstaven van de inspectie binnen het gemiddelde dat je van een school met onze populatie mag verwachten.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het Cito Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS)

Basisschool aan 't Heike volgt de didactische ontwikkeling van het kind, met observaties en methodegebonden toetsen, maar ook met Cito-toetsen, door middel van het Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) van Cito. Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijk gemiddelde. Op deze manier krijgt de school een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van het onderwijs. Het systeem volgt alle leerlingen. Het systeem bestaat uit de pakketten: Taal, Lezen, Spelling en Rekenen. Deze toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. De verwerking van de gegevens vindt plaats in het administratiesysteem ParnasSys. Deze gegevens zijn ten allen tijde in te zien door ouders via een eigen inlogcode, worden bij het rapport gevoegd en tijdens het rapportgesprek met ouders besproken. 

Groepsplannen 
Aan de hand van de Cito en methodegebonden toetsen registreert de school de vorderingen van leerlingen. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in een groepsoverzicht en worden de onderwijsbehoeften van de leerling beschreven. In het groepsplan plant de school, hoe zij het onderwijsaanbod specifieker op de groep en de individuele leerling af kan stemmen voor een bepaalde periode. Naar aanleiding van de bespreking van het groepsplan kan een leerlingbespreking gepland worden. Vooraf informeert de school ouders over de inhoud van de bespreking. Het is mogelijk dat zij bij de leerlingbespreking betrokken worden. Ouders worden ook altijd geïnformeerd over de uitkomsten van de leerlingbespreking. 

Ondersteuning 1-Onderwijsroute 
De school hanteert een intern ondersteuningsteam; dit bestaat uit directie, regisseur(s) en leermonitor(en). De leermonitor(en) en regisseur(s) ondersteunen de leerkrachten bij de te zetten stappen. De school werkt samen met verschillende partners, educatieve ondersteuners vanuit de beleidsgroep Passend Onderwijs, externe instanties (zoals erkende psychologen praktijken), het Centrum voor Jeugd en Gezin Veldhoven, GGD en het MKD. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool aan 't Heike wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.
In onze pedagogische visie van staan o.a. de volgende uitgangspunten centraal:
- het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie
- het creëren van een positieve sociale en morele norm
- het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Oog voor elkaar - respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Bevindingen inspectieonderzoek najaar 2019
In de afgelopen periode heeft de inspectie een zogenaamd verificatieonderzoek gehouden bij Veldvest. Het betreft hier een uitgebreid onderzoek waarbij de inspectie bij alle geledingen (leerlingen, leerkrachten, directies, GMR, raad van toezicht) nagaat of het bestuursbeleid wordt gedragen en uitgevoerd. De inspectie constateert dat de visie, waarbij er sprake is van duidelijke doelen op het terrein van de opbrengsten (onderwijskundig) en het opvoeden (pedagogisch) ”stevig is verankerd binnen de totale organisatie”. Binnen duidelijke beleidskaders voelen de medewerkers ruimte en steun om op autonome wijze hun praktijk in te richten.  

In het eindrapport is de inspectie zeer lovend over de professionele kwaliteitscultuur van de Stichting. De leeropbrengsten zijn al jaren bovengemiddeld en door het goede pedagogische klimaat op de scholen voelen de leerlingen zich veilig en kunnen zij zichzelf zijn. Opvallend is de wijze waarop de directieleden bereid zijn om continu te investeren in onderzoek en samenwerking. Voorts is er sprake van een deugdelijk financieel beheer.  

De inspectie beveelt aan om het speciaal (basis) onderwijs nog directer te betrekken bij de diverse vormen van bovenschoolse afstemming en geeft aan dat Veldvest minder bescheiden moet zijn in de communicatie naar de buitenwereld over de kwaliteit van de Stichting.

Terug naar boven