Basisschool EigenWijs

Sterrenlaan 5 5503 BG Veldhoven

  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs
  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs
  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs
  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs
  • Schoolfoto van Basisschool EigenWijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij hebben hoge verwachtingen van elk kind. Zij presteren naar vermogen. Dat is niet alleen de verdienste van de school, maar vooral door gebruik te maken van de talenten van de kinderen. Bij het bepalen van de onder- en bovengrenzen van de eindresultaten, houdt de inspectie rekening met de leerlingpopulatie. De resultaten zijn naar de maatstaven van de inspectie binnen het gemiddelde dat je van een school met onze populatie mag verwachten.

Met trots kunnen wij zeggen dat onze leerlingen van groep 8 geweldig gescoord hebben bij de Cito Eindtoets 2019. Het landelijk gemiddelde ligt dit jaar op 535,7. Wij kwamen met onze leerlingen een stuk hoger uit, namelijk op 537,3. Een super score!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het Cito Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS)
Basisschool EigenWijs volgt de didactische ontwikkeling van het kind, met observaties en methodegebonden toetsen, maar ook met Cito-toetsen, door middel van het Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) van Cito. Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijk gemiddelde. Op deze manier krijgt de school een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van het onderwijs. Het systeem volgt alle leerlingen. Het systeem bestaat uit de pakketten: Taal, Lezen, Spelling enRekenen. Deze toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. De verwerking van de gegevens vindt plaats in het administratiesysteem ParnasSys. Deze gegevens worden bij het rapport gevoegd en tijdens het rapportgesprek met oudersbesproken. 

Groepsplannen
Aan de hand van de Cito en methodegebonden toetsen registreert de school de vorderingen van leerlingen. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in een groepsplan. In het groepsplan plant de school, hoe zij binnen het jaarplan, het onderwijsaanbod specifieker op de groep af kan stemmen voor een bepaalde periode. Naar aanleiding van de bespreking van het groepsplan kan een leerlingbespreking gepland worden. Vooraf informeert de school ouders over de inhoud van de bespreking. Het is mogelijk dat zij bij de leerlingbespreking betrokken worden. Ouders worden ook altijd geïnformeerd overde uitkomsten van de leerlingbespreking. 

Ondersteuning 1-Onderwijsroute
Op Basisschool EigenWijs wordt gewerkt met de 1-Onderwijsroute. De 1-Onderwijsroute beschrijft de stappen en beslismomenten die cyclisch gezet worden ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen op groeps-en schoolniveau. Het vormgeven van de groepsplannen en deze twee keer in het jaarplanmatig te bespreken en te evalueren, maakt onderdeel uit van deze route. De school hanteert een intern ondersteuningsteam; dit bestaat uit directie, regisseurs en leermonitoren. De school werkt samen met verschillende partners, educatieve ondersteuners vanuit de beleidsgroep Passend Onderwijs, externe instanties (zoals erkende psychologen praktijken), het Centrum voor Jeugd en Gezin Veldhoven, GGD en het MKD. De leermonitor en regisseurs ondersteunende leerkrachten bij de te zetten stappen. Zij monitoren de kwaliteit, de groeidocumenten en de visie van de ondersteuning binnen de school en hebben–indien gewenst- zitting in het ondersteuningsteam. Zij onderhouden contact met externen, leerkrachten en ouders om zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijsaanbod, de aanwezige expertise en de (on)mogelijkheden van de school. Dat geeft een bredere kijk op vragen die er zijn binnen het schoolsysteemgericht op Passend Onderwijs. In elk geval komt het ondersteuningsteam met advies of een hulpaanbod voor ouders en/of leerkracht. Uiteraard vindt dit plaats in samenspraak met de ouders van de leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij hebben hoge verwachtingen van elk kind. Zij presteren naar vermogen. Dat is niet alleen de verdienste van een school, maar vooral van het gebruik maken van de talenten van de kinderen. De resultaten zijn naar de maatstaven van de inspectie drie jaar achtereen boven het gemiddelde dat je van een school met onze populatie mag verwachten. Dat is tevens terug te lezen in de uitstroom van onze leerlingen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van Basisschool EigenWijs profileert zich samen met het team van SBO De Verrekijker als Brede School Veldhoven Midden met gezamenlijke uitgangspunten. De volgende kernwaarden zijn hierbij leidend: nieuwsgierigheid, tolerantie, verantwoordelijkheid en uniciteit.

Daar waar in schooljaar 2014-2015 de kernwaarde nieuwsgierigheid centraal stond, is in schooljaar 2015-2016 en 2016-2017 gestart met het vormgeven van het onderwijsaanbod vanuit de kernwaarde ‘verantwoordelijkheid’. Deze wordt doorvertaald op drie niveaus:

-  schoolniveau: welke verantwoordelijkheid neem ik binnen het geheel van de school?;
-  teamniveau: hoe manifesteer ik me binnen het team en de professionele communicatie in deze?;
-  leerlingniveau; hoe kan ik de verantwoordelijkheid van leerlingen vergroten binnen het onderwijsleerproces? In het schooljaar 2017-2018 zullen zowel de kernwaarde nieuwsgierigheid als de kernwaarde verantwoordelijkheid verankerd worden in het onderwijsaanbod. Hiervoor worden er Veldhoven Midden breed teamvergaderingen georganiseerd waarbij de theorie morele ontwikkeling, bij het hanteren van de kernwaarde verantwoordelijkheid, als leidraad wordt genomen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Nieuwsgierigheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Tolerantie en Uniciteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

 

Van de beleidsgroep communicatie: bevindingen inspectieonderzoek najaar 2019

In de afgelopen periode heeft de inspectie een zogenaamd verificatieonderzoek gehouden bij Veldvest. Het betreft hier een uitgebreid onderzoek waarbij de inspectie bij alle geledingen (leerlingen, leerkrachten, directies, GMR, raad van toezicht) nagaat of het bestuursbeleid wordt gedragen en uitgevoerd. De inspectie constateert dat de visie, waarbij er sprake is van duidelijke doelen op het terrein van de opbrengsten (onderwijskundig) en het opvoeden (pedagogisch) ”stevig is verankerd binnen de totale organisatie”. Binnen duidelijke beleidskaders voelen de medewerkers ruimte en steun om op autonome wijze hun praktijk in te richten.  

In het eindrapport is de inspectie zeer lovend over de professionele kwaliteitscultuur van de Stichting. De leeropbrengsten zijn al jaren bovengemiddeld en door het goede pedagogische klimaat op de scholen voelen de leerlingen zich veilig en kunnen zij zichzelf zijn. Opvallend is de wijze waarop de directieleden bereid zijn om continu te investeren in onderzoek en samenwerking. Voorts is er sprake van een deugdelijk financieel beheer.  

De inspectie beveelt aan om het speciaal (basis) onderwijs nog directer te betrekken bij de diverse vormen van bovenschoolse afstemming en geeft aan dat Veldvest minder bescheiden moet zijn in de communicatie naar de buitenwereld over de kwaliteit van de Stichting.  

Welnu, deze informatie van de beleidsgroep communicatie is een eerste stap. Het gehele rapport is ook op de website van Veldvest geplaatst.

Terug naar boven