Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer

Voorstraat 126 5334 JW Velddriel

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tot en met schooljaar 2022-2023 maken de leerlingen uit groep 8 de centrale eindtoets (Cito). De eindtoets is wettelijk verplicht en laat zien welk niveau leerlingen hebben op het gebied van taal en rekenen. 

Dat heeft 2 doelen:

1. De eindtoets laat zien welk type vervolgonderwijs bij een leerling past. De eindtoets is daarmee een aanvulling op het schooladvies dat een leerling krijgt. De eindtoets is geen examen. Leerlingen kunnen niet slagen of zakken voor de toets.

2. De eindtoets geeft inzicht in de leerresultaten van een basisschool.

Het schoolrapport wat wij ontvangen na afloop van de toets, geeft een goed beeld van de sterke en zwakke punten op leer-technisch gebied. De schoolscores per vaardigheid worden vergeleken met de landelijke scores. Wij analyseren de resultaten en voeren naar aanleiding van de analyse kwaliteitsverbeteringen uit. Deze kwaliteitsverbeteringen zetten wij weg in een jaarplan. Per periode pakken wij een kwaliteitsverbetering aan. Op deze manier willen wij de kwaliteit van onze school blijven waarborgen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van verschillende soorten toetsen. 

Ten eerste zijn er, vanaf groep 3, de methodegebonden toetsen. Dit zijn toetsen waarmee we kunnen zien of de leerlingen de geoefende leerstof, na een korte oefenperiode, beheersen. Ook kan de leerkracht nagaan of de doelen zijn bereikt en of er eventueel aanpassingen moeten worden aangebracht. 

Daarnaast hebben we ook nog de methode onafhankelijke toetsen. Hiervoor maken we gebruik van Leerling in beeld (Cito). Deze toetsen geven een onafhankelijk beeld op het gebied van technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen (januari/ februari en mei/juni). Bij de kleuters wordt er veelal gebruik gemaakt van de observaties van de leerkracht. Deze observaties worden vastgelegd in KIJK! 

Tijdens een studiedag bespreekt het team na de toetsen van Leerling in beeld en KIJK de resultaten met elkaar. Op schoolniveau en groepsniveau hebben wij een norm vastgesteld. We bekijken of we deze normen hebben gehaald. Ook analyseren we de toetsen, bekijken waar we eventuele aanpassingen aan moeten brengen en hoe we dit gaan doen. Op groepsniveau bekijkt de leerkracht wat de groep nodig heeft en waar de komende tijd de prioriteit ligt.

De leerkrachten stellen een kwaliteitsbord op. Dit kwaliteitsbord bespreken de teamleden met elkaar. Hierbij wordt aangegeven hoe ze de komende periode met hun groep willen werken, wat doelen en actiepunten zijn etc. Tijdens deze bespreking kunnen ze ook aangeven waar ze eventueel hulp bij nodig hebben. 

Daarnaast is het altijd mogelijk dat leerkrachten leerlingen bespreken met de ib-er. Dit kan tussentijds of tijdens deze studiedagen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De gehele basisschoolperiode worden de kinderen gevolgd in hun ontwikkeling. De leerkrachten krijgen hiermee een goed beeld over het uitstroomniveau dat passend is bij de leerlingen. Vanaf eind groep 6 beginnen we met het geven van een advies met betrekking tot het verwachte uitstroomniveau richting het voorgezet onderwijs (VO). Deze adviezen geven we op basis van wat we zien qua werkhouding, motivatie, observaties, kindkenmerken, de resultaten die ze halen op de methodetoetsen en de resultaten bij Cito Leerling in Beeld. Adviezen komen tot stand door overleg tussen de betreffende leerkracht, intern begeleider en de directeur.

In groep 6 krijgen de kinderen aan het einde van het schooljaar een zogenaamd globaal advies krijgen. Dit advies kan nog breed zijn en is handig voor als leerlingen en hun ouders zich in groep 7 willen gaan oriënteren op het VO. Zij kunnen al wat open dagen gaan bezoeken op diverse scholen.

Eind groep 7 komt er vervolgens een voorlopig advies. Bij dit voorlopige advies worden de nieuwe ontwikkelingen van de leerling meegenomen. Vanuit Cito leerling in beeld komt er ook een verwacht toetsadvies. Dit is een hulpmiddel vanuit Cito en is gebaseerd op de resultaten van de toetsen Begrijpend Lezen, Rekenen-Wiskunde en Taalverzorging die elke leerling aan het einde van groep 7 maakt. De toetsen zijn in principe een momentopname, het is van belang om de gehele ontwikkeling van de leerling gedurende de basisschoolperiode te bekijken. Passen de resultaten aan het einde van groep 7 binnen de ontwikkelingslijn die tot dan toe is waargenomen?

In groep 8 worden de ouders in januari vervolgens uitgenodigd voor een voorlopig schooladvies. De ontwikkeling van het laatste half jaar wordt meegenomen in dit advies. Begin februari vindt de doorstroomtoets plaats. De uitslag van deze doorstroomtoets is in maart. Mocht de uitslag hoger zijn dan het gegeven advies, dan gaan wij heroverwegen. De basisschool kan dan het schooladvies (na overleg met de leerlingen en ouders/verzorgers) naar boven bijstellen, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. Om te werken aan deze veiligheid maken wij gebruik van de Kanjertraining. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school.

1. We willen te vertrouwen zijn

De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent, zoals je bent is het goed. En daarmee ben je te vertrouwen.

2. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van het fatsoen

We zijn samen verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar.

3. We geven het goede voorbeeld

De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven:

  • We gaan respectvol met elkaar om. 
  • We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media.
  • Indien zich een probleem voor doet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Je mag zijn wie je bent

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven