Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Wij delen de onderwijstijd zo in dat er voldoende tijd is om de doelen te behalen die per leerjaar behaald dienen te worden. De methode geeft aan hoeveel tijd je moet besteden aan vakken om doelen te behalen. Als we zien dat kinderen meer of minder onderwijstijd nodig hebben, passen we de onderwijstijden daarop aan.
Wij delen de onderwijstijd zo in dat er voldoende tijd is om de doelen te behalen die per leerjaar behaald dienen te worden. De methode geeft aan hoeveel tijd je moet besteden aan vakken om doelen te behalen. Als we zien dat kinderen meer of minder onderwijstijd nodig hebben, passen we de onderwijstijden daarop aan.
Basisondersteuning
Onze school maakt deel uit van de “Ondersteuningseenheid Noord” als onderdeel van het samenwerkingsverband “De Meierij”. Indien de school waarop de leerling zit, of is aangemeld, dat onderwijs kan verzorgen dan verandert er niets en merkt de leerling weinig of geen verandering. Leerling en school passen goed bij elkaar. De school biedt hiermee “basisondersteuning” en de leerling heeft daar voldoende aan.
Extra ondersteuning
Ongeveer 1 op de 20 leerlingen in ons samenwerkingsverband heeft niet genoeg aan basisondersteuning en is aangewezen op een vorm van extra ondersteuning. Vaak kan de extra ondersteuning gegeven worden op de school waar de leerling zit of wordt aangemeld. De school bepaalt in overleg met de ouders hoe die ondersteuning het beste kan worden gegeven en vraagt daarvoor extra middelen aan bij het samenwerkingsverband. Voor uitgebreide informatie van het samenwerkingsverband waar onze school toe behoort en veel actuele informatie over Passend Onderwijs specifiek voor onze regio verwijzen wij u naar de website van de Meierij.
Passend onderwijs op de DWS
Onze school streeft ernaar alle kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven. Wij willen alle kinderen maximaal tot ontwikkeling laten komen. We denken vooral vanuit de mogelijkheden van onze leerlingen. We helpen hen hun kwaliteiten en mogelijkheden zo goed mogelijk te benutten. Die hulp bij het leren noemen we ‘ondersteuning’. We streven naar de juiste ondersteuning voor al onze leerlingen. Dat vraagt een deskundige aanpak op maat. Dit kan echter alleen op voorwaarde dat het past binnen de organisatie en de begeleidingsmogelijkheden van onze school. Voor onze school geldt dat het niveau van de basisondersteuning goed is. De organisatiestructuur staat duidelijk en stevig. Leerkrachten zijn goed opgeleid, bekwaam en betrokken
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schooljaar 2022-2023 hebben wij geïnvesteerd in het opzetten van een Talentenplein op onze school. Op dit talentenplein staan techniektorens, pittige plustorens, een kunstkabinet en een rekentoren. Door het inzetten van deze torens willen wij kinderen hun talenten laten ontdekken. Als team hebben wij scholing gevolgd om met deze torens te kunnen werken. Daarnaast willen wij in de toekomst het talentenplein zowel binnen de school als buiten de school verder ontwikkelen. Binnen zouden we heel graag ook nog een kookplein willen ontwikkelen. Voor de school wordt al gewerkt aan een klim- en klautergedeelte (voor de school). Ons schoolplein willen we graag inrichten als een sport- en spelplein.
Het aanspreken van de talenten van de kinderen laat ze inzien dat iedereen een of meerdere talenten heeft!
Op de Deken Wehmeijerschool werken wij niet met een programma voor VVE (Voor- en vroegschoolse educatie). Het kinderdagverblijf in Velddriel ('t Veldmuisje) heeft wel verschillende voorscholen (voorheen peuterspeelzaal). Al deze voorscholen bieden VVE aan.
VVE is speciaal ontwikkeld voor kinderen die wat extra oefening kunnen gebruiken. Voor kinderen die onduidelijk praten, teruggetrokken zijn of juist druk gedrag laten zien kan VVE net het steuntje in de rug zijn dat de kinderen nodig hebben. Ook kinderen die thuis geen Nederlands spreken hebben vaak veel baat bij VVE. Het consultatiebureau bepaalt welke kinderen een VVE plaats krijgen. Zo wordt VVE tijdens het 18 maanden consult thuis of op het consultatiebureau besproken. Kinderen vanaf 2 jaar kunnen deelnemen aan VVE.
Wilt u meer informatie over VVE? Neemt u dan contact op met de VVE-coördinator van de gemeente Maasdriel via het telefoonnummer 14 0418.
De ontwikkeling van kinderen met een VVE indicatie wordt, net zoals van de andere kleuters, gevolgd door gebruik te maken van het Kijk registratie en observatiesysteem.