Basisschool 't Ven

Moerven 323 5464 PG Veghel

  • Schoolfoto van Basisschool 't Ven
  • Schoolfoto van Basisschool 't Ven
  • Schoolfoto van Basisschool 't Ven
  • Symbolen voor sociale vaardigheden en weerbaarheid
  • Schoolfoto van Basisschool 't Ven

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf school 2018-2019 hanteren we ROUTE 8 als eindtoets. De gemiddelde score op de eindtoets van één jaargroep geeft minder informatie over de opbrengsten van het onderwijs. De referentieniveaus geven specifiekere informatie over de opbrengsten van ons onderwijs, deze gegevens zorgen er ook voor dat we onze resultaten kunnen afzetten tegen scholen met vergelijkbare populatie (schoolvergelijkingsgroep). Vanaf 2024 komt er een doorstroomtoets. De gegevens van 2022-2023 worden na de publicatie van deze schoolgids geüpload op scholenopkaart.nl.

Analyse 2021-2022

We zien dat we op basis van het driejarig gemiddelde bij referentieniveau 1F net iets hoger scoren dan vergelijkbare scholen. Echter bij het  referentieniveau 1S/2F scoren we lager dan vergelijkbare scholen. Hierbij scoren we wel nog voldoende boven de ondergrens van de inspectienorm. Naar aanleiding van deze score hebben we een diepere analyse gemaakt en aan de hand daarvan interventies ingezet. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om leerlingen te kunnen volgen in hun ontwikkeling worden er naast de methodetoetsen twee keer per jaar niet-methodegebonden toetsen afgenomen. Deze worden vooral gebruikt om een objectief beeld te krijgen van de ontwikkelingen van de kinderen. De uitslag van de niet-methodegebonden toets geeft weer wat kinderen over een langere periode van inoefenen toe kunnen passen. Daarin worden ook bewust zaken getoetst die minimaal aan bod zijn geweest. De methodetoetsen geven een uitslag van een korte intensieve inoefenperiode en toetst alleen dat wat recent aangeboden is. De afnamemomenten van de niet-methodegebonden toetsen zijn vastgelegd in een toetskalender. De groepsleerkracht maakt na afname een analyse, past waar nodig het programma voor de leerling/groep aan. Dit gebeurt in overleg met de intern begeleider en wordt vastgelegd in een onderwijsplan. De volgende toetsen worden elk jaar afgenomen bij alle leerlingen van de betreffende jaargroep:

CITO DMT woordleestoets groep 3 en 4
CITO AVI tekst lezen groep 3 t/m 8
Leerling in Beeld - Spelling groep 3 t/m 8
Leerling in Beeld - Rekenen-wiskunde groep 3 t/m 8
Leerling in Beeld - Begrijpend lezen groep 5 t/m 8
Leerling in Beeld - Werkwoordspelling groep 7 en 8
Leerling in Beeld - Leestekens groep 7 en 8
Route 8 - Doorstroomtoets groep 8

Voor kinderen die extra zorg behoeven, omdat hun ontwikkeling boven- of onder gemiddeld is, worden er zo nodig extra toetsmomenten ingelast of andere toetsen ingezet.

Het kan voorkomen dat een leerling gaandeweg het schooljaar te weinig ontwikkeling door maakt. Afhankelijk van de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind en de leerstofgebieden waar de problemen zich voordoen, maakt de groepsleerkracht, in overleg met de IB-er en directie, een keuze tussen doubleren of overgaan en met een aangepast programma starten in de vervolggroep. Om te komen tot een weloverwogen keuze is een stappenplan opgesteld, waarin o.a. het schrijven van een motivatie voor een mogelijke doublure, als ook het delen van de zorg met de ouders is opgenomen. Het besluit dat door de groepsleerkracht en intern begeleider /directie is gemaakt is bindend.

In een enkel geval kan het zijn dat een kind versneld door de leerstof gaat vanwege een bovengemiddelde ontwikkeling. In overleg met ouders, groepsleerkracht en IB-er wordt bepaald of verrijking of verdieping van de leerstof een oplossing biedt. Als een kind in zijn jaargroep onvoldoende uitdaging vindt en zijn/haar ontwikkeling niet voldoende kansen krijgt, kan versnellen tot de mogelijkheden behoren. Er wordt gekeken naar de totale ontwikkeling van een kind en middels een zorgvuldig opgesteld plan wordt het kind dan voorbereid op de voortijdige overstap naar een hogere groep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 vindt er een préadviesgesprek plaats met leerlingen en ouders waarbij een inschatting wordt gemaakt van het schooladvies van de leerling wat de leerling krijgt in groep 8. In januari in groep 8 ontvangen de leerlingen en ouders op papier het voorlopig schooladvies. Als dit voorlopig schooladvies afwijkt van het préadvies in groep 7 wordt er vooraf persoonlijk contact opgenomen met de leerlingen en ouders.  De leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets.   In de periode van 15 maart tot 24 maart vinden de definitieve schooladviesgesprekken met leerlingen en ouders plaats.  Bij de schooladvisering zijn de groepsleerkracht(en), internbegeleider(s) en directie betrokken. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Je veilig voelen en lekker in je vel zitten

Leerlingen zitten op school om te leren. Ze zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich gezien en geaccepteerd voelen en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor leerlingen is de school niet alleen de plek waar ze lesstof leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Wij als basisschool ’t Ven zijn voortdurend bezig met het realiseren van een veilig schoolklimaat en werken aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag (denk aan: brutaal gedrag, ongehoorzaamheid of iemand pijn doen).

Lastige situaties komt iedereen tegen. Door kinderen probleemoplossende strategieën te leren, bieden we handvatten om hier beter mee om te kunnen gaan. Dit met als doel: de verkleining van de kans op een nieuw incident en grensoverschrijdend gedrag. Hoe doen wij dit?

1. Door open in gesprek te gaan met leerlingen en hen aan het denken zetten over hun houding en handelen.

2. Door direct ouders te informeren en betrekken bij de aanpak.

3. Door afspraken vast te leggen en evaluatie momenten te plannen.

4. Door op te schalen in hulp. Wanneer het nodig is kunnen anderen meedenken met leerkracht/ouders en kind. Denk hierbij aan IB, (externe) deskundige, directie. Grensoverschrijdend gedrag is vaak een hulpvraag vanuit het kind. Daarom streven wij naar een goede samenwerking tussen school, kind en ouders. We zijn samen verantwoordelijk om uw kind goed te kunnen ondersteunen bij moeilijke situaties. Bij nieuwe ontwikkelingen zullen wij u weer op de hoogte brengen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • SAMEN
  • VERTROUWEN
  • VERANTWOORDELIJK

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven