Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Cultuurkade Meierijstad
Binnen de gemeente Meierijstad zijn de culturele marktplaatsen uit Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode samengevoegd tot één marktplaats voor cultuureducatie: Cultuurkade Meierijstad. Deze marktplaats biedt een aanbod van kunst- en cultuureducatie en erfgoededucatie. Ook vormt zij de schakel tussen de scholen en culturele aanbieders. Binnen Verdi is een kenniskring ‘Duurzaam Ondernemend’ ingericht, waaronder ook cultuur valt. Op elke school is een cultuurcoördinator benoemd. De cultuurcoördinatoren ontwikkelen gezamenlijk een cultuurvisie op bovenschools niveau. Daarnaast ontwikkelen de scholen afzonderlijk hun eigen visie. Deze visies zijn vertaald binnen de cultuurbeleidsplannen. De gemeente Meierijstad is samen met Verdi en de andere schoolbesturen binnen Meierijstad subsidiënt van Cultuurkade (www.cultuurkade.nl). Cultuurkade is juridisch ondergebracht bij Phoenix Cultuur.
Binnen Verdi Onderwijs, Verdi Start en in samenwerking met onze kinderopvangpartners streven we naar een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Het uitgangspunt is hierbij kijken vanuit kansen en mogelijkheden: wat heeft een leerkracht nodig om passende ondersteuning op school te kunnen bieden aan alle kinderen? Hierbij gaan we uit van een goede ondersteuningsstructuur en kwaliteitscyclus als sterke basis. Vervolgens kan de school een beroep doen op het Verdi-brede Team Onderwijs en Opvang. Dit team bestaat uit een teamleider, drie orthopedagogen/(school)psychologen en diverse ondersteuners met specifieke expertise.
Aan elke school binnen Verdi is vanuit het Team Onderwijs en Opvang één orthopedagoog/(school)psycholoog gekoppeld die frequent en op vaste momenten aanwezig is. De leerkracht signaleert zo preventief mogelijk en bespreekt dit met de IB’er. Vervolgens kan waar nodig, na afstemming met ouders, een ondersteuningsvraag ingebracht worden voor een consultatie met de orthopedagoog/(school)psycholoog. Tijdens de consultatie wordt na een gedegen analyse gekeken wat nodig is om de juiste ondersteuning te kunnen bieden aan de leerkracht, een kind of groep. Het streven is het basisaanbod in de groep zo aan te passen, dat zoveel mogelijk kinderen daarvan profiteren. Soms is daarnaast nog iets anders of extra's nodig. Mocht het nodig zijn dan wordt in afstemming met ouders soms extra ondersteuning ingezet door ondersteuners uit het team Onderwijs en Opvang. Er wordt daarnaast intensief samengewerkt met het samenwerkingsverband PO 30 06 en andere partners in de regio.
Als ondanks extra ondersteuning alle betrokkenen van mening zijn dat begeleiding op de huidige school niet meer passend is, wordt er gezocht naar een andere onderwijssetting. In eerste instantie wordt gekeken naar andere basisscholen in de regio. Als deze scholen ook niet kunnen voldoen aan de benodigde ondersteuningsbehoeften van een kind wordt gezocht naar een tijdelijke plek binnen het speciaal basisonderwijs (SBO). Mocht het SBO ook niet kunnen bieden wat een kind nodig heeft, dan wordt gezocht binnen meer gespecialiseerd speciaal onderwijs (SO). Zodra de meest passende school, in afstemming met alle betrokkenen, gevonden is wordt de procedure voor de aanvraag van dit gespecialiseerde onderwijs in gang gezet.
Mocht u meer details willen lezen over het bovenstaande proces, verwijzen wij u naar het document ‘Ondersteuningsstructuur Onderwijs en Opvang Verdi’ op de website.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Bunders heeft de ambitie om te groeien naar inclusiever onderwijs. Dit vraagt lef en een avontuurlijke insteek om het beste voor elke leerling te realiseren. Onze school is onderdeel van Verdi Onderwijs. Verdi heeft een team 'Onderwijs en Opvang', met expertise op diverse vakgebieden. De leerkrachten kunnen, in samenspraak met de IB'ers aanspraak doen op deze expertise.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.