Basisschool De Bunders

De Buitendonk 3 5467 DE Veghel

  • Schoolfoto van Basisschool De Bunders
  • Schoolfoto van Basisschool De Bunders
  • Schoolfoto van Basisschool De Bunders
  • Schoolfoto van Basisschool De Bunders
  • Schoolfoto van Basisschool De Bunders

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Basisschool De Bunders is onderdeel van Verdi basisonderwijs. Verdi werkt met een vaste groep leerkrachten en zij nemen de vervangingen op zich. Vanuit P&O wordt dat gecoördineerd. Deze groep leerkrachten verricht dus invalwerk op de 20 basisscholen van Verdi in groep 1 tot en met 8. Deze leerkrachten hebben een vast dienstverband bij Verdi en werken vanuit de zogeheten vervangerspool. Op deze manier maken de (nieuwe) leerkrachten kennis met de totale organisatie, kunnen ze zich verder ontwikkelen en doorstromen naar een structurele werkplek. Verlof en vervangingen worden dus goed opgevangen!  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Cultuurkade Meierijstad

Binnen de gemeente Meierijstad zijn de culturele marktplaatsen uit Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode samengevoegd tot één marktplaats voor cultuureducatie: Cultuurkade Meierijstad. Deze marktplaats biedt een aanbod van kunst- en cultuureducatie en erfgoededucatie. Ook vormt zij de schakel tussen de scholen en culturele aanbieders. Binnen Verdi is een kenniskring ‘Duurzaam Ondernemend’ ingericht, waaronder ook cultuur valt. Op elke school is een cultuurcoördinator benoemd. De cultuurcoördinatoren ontwikkelen gezamenlijk een cultuurvisie op bovenschools niveau. Daarnaast ontwikkelen de scholen afzonderlijk hun eigen visie. Deze visies zijn vertaald binnen de cultuurbeleidsplannen. De gemeente Meierijstad is samen met Verdi en de andere schoolbesturen binnen Meierijstad subsidiënt van Cultuurkade (www.cultuurkade.nl). Cultuurkade is juridisch ondergebracht bij Phoenix Cultuur.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen Verdi Onderwijs, Verdi Start en in samenwerking met onze kinderopvangpartners streven we naar een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Het uitgangspunt is hierbij kijken vanuit kansen en mogelijkheden: wat heeft een leerkracht nodig om passende ondersteuning op school te kunnen bieden aan alle kinderen? Hierbij gaan we uit van een goede ondersteuningsstructuur en kwaliteitscyclus als sterke basis. Vervolgens kan de school een beroep doen op het Verdi-brede Team Onderwijs en Opvang. Dit team bestaat uit een teamleider, drie orthopedagogen/(school)psychologen en diverse ondersteuners met specifieke expertise.  

Aan elke school binnen Verdi is vanuit het Team Onderwijs en Opvang één orthopedagoog/(school)psycholoog gekoppeld die frequent en op vaste momenten aanwezig is.  De leerkracht signaleert zo preventief mogelijk en bespreekt dit met de IB’er. Vervolgens kan waar nodig, na afstemming met ouders, een ondersteuningsvraag ingebracht worden voor een consultatie met de orthopedagoog/(school)psycholoog. Tijdens de consultatie wordt na een gedegen analyse gekeken wat nodig is om de juiste ondersteuning te kunnen bieden aan de leerkracht, een kind of groep. Het streven is het basisaanbod in de groep zo aan te passen, dat zoveel mogelijk kinderen daarvan profiteren. Soms is daarnaast nog iets anders of extra's nodig. Mocht het nodig zijn dan wordt in afstemming met ouders soms extra ondersteuning ingezet door ondersteuners uit het team Onderwijs en Opvang. Er wordt daarnaast intensief samengewerkt met het samenwerkingsverband PO 30 06 en andere partners in de regio.    

Als ondanks extra ondersteuning alle betrokkenen van mening zijn dat begeleiding op de huidige school niet meer passend is, wordt er gezocht naar een andere onderwijssetting. In eerste instantie wordt gekeken naar andere basisscholen in de regio. Als deze scholen ook niet kunnen voldoen aan de benodigde ondersteuningsbehoeften van een kind wordt gezocht naar een tijdelijke plek binnen het speciaal basisonderwijs (SBO). Mocht het SBO ook niet kunnen bieden wat een kind nodig heeft, dan wordt gezocht binnen meer gespecialiseerd speciaal onderwijs (SO). Zodra de meest passende school, in afstemming met alle betrokkenen, gevonden is wordt de procedure voor de aanvraag van dit gespecialiseerde onderwijs in gang gezet.  

Mocht u meer details willen lezen over het bovenstaande proces, verwijzen wij u naar het document ‘Ondersteuningsstructuur Onderwijs en Opvang Verdi’ op de website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Bunders heeft de ambitie om te groeien naar inclusiever onderwijs. Dit vraagt lef en een avontuurlijke insteek om het beste voor elke leerling te realiseren. Onze school is onderdeel van Verdi Onderwijs. Verdi heeft een team 'Onderwijs en Opvang', met expertise op diverse vakgebieden. De leerkrachten kunnen, in samenspraak met de IB'ers aanspraak doen op deze expertise. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven