Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden de niet methode-gebonden toetsen geanalyseerd en besproken met de leerkrachten. De analyse wordt vertaald in het handelen in de groep. Er worden interventies bepaald, uitgevoerd en vastgelegd. Zowel sociaal-emotionele als cognitieve resultaten worden onder de loep genomen. Wij gebruiken hiervoor Parnassys, CITO-Leerling in beeld en Mijn Kleutergroep. Om ouders ook mee te nemen in de ontwikkeling van de resultaten van hun kinderen, kunnen zij altijd inloggen op het ouderportaal van Parnassys, waar de meeste actuele informatie van hun kind(eren) zijn in te zien. De tussenresultaten worden vanzelfsprekend ook met ouders besproken. We geven de leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling door de resultaten met hen op niveau te bespreken. We laten hen zo groeien in eigenaarschap en maken daardoor leren zichtbaar!
verder verwijzen wij u naar de cijfers op www.scholenopdekaart.nl
De overgang van uw kind van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap in de onderwijsloopbaan. Als uw kind in groep 8 zit, wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed en wordt u voorgelicht over de procedure hieromtrent. In groep 7 vindt er een préadviesgesprek plaats met leerlingen en ouders waarbij een inschatting wordt gemaakt van het schooladvies van de leerling wat de leerling krijgt in groep 8. In januari in groep 8 ontvangen de leerlingen en ouders op papier het voorlopig schooladvies. Als dit voorlopig schooladvies afwijkt van het préadvies in groep 7 wordt er vooraf persoonlijk contact opgenomen met de leerlingen en ouders. De leerlingen maken in de eerste twee weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag van de doorstroomtoets. In de periode van 15 maart tot 24 maart vinden de definitieve schooladviesgesprekken met leerlingen en ouders plaats. Bij de schooladvisering zijn de groepsleerkracht(en), internbegeleider(s) en directie betrokken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een school is een plek om elkaar te ontmoeten. Binnen onze school ontmoeten kinderen elkaar met een andere achtergrond. Een mooie kans om te leren van elkaar, verdraagzaam zijn en respect te ontwikkelen. Op de Ark besteden we aandacht aan feesten zoals Sint en Kerst, maar ook aan de Ramadan en het Suikerfeest.
Op basisschool de Ark werken we met het programma Hiro. Hiro vindt zijn oorsprong in de filosofie van het judo. Een van de fundamentele principes hiervan is “Jita Kyoei”, wat impliceert dat door elkaar te ondersteunen en belangeloos te handelen, de gehele groep harmonieus en als een geheel kan opereren, waarbij de energie van de groep optimaal wordt benut. Dit principe sluit nauw aan bij het concept van burgerschap: we streven ernaar dat kinderen actief deelnemen aan onze samenleving en op een positieve manier bijdragen.
Tijdens de lessen van Hiro worden kinderen onder andere bekend gemaakt met ideeën zoals: “het gaat er niet om dat je beter bent dan anderen, maar dat je beter bent dan wie je gisteren was”. Tijdens de FUNdament- en Belevenslessen van Hiro leren kinderen dat diversiteit binnen de groep een verrijking is en bijdraagt aan de kracht van de groep. Het maken van fouten wordt aangemoedigd, waarbij de nadruk ligt op het leren van deze fouten voor de toekomst. Kinderen ontwikkelen vaardigheden om effectief te functioneren als onderdeel van een groep, terwijl ze tegelijkertijd hun eigen identiteit behouden. De kerndoelen schoolcultuur, diversiteit, democratische waarden, maatschappelijke betrokkenheid en democratische betrokkenheid komen expliciet in de lessen naar voren.
Het programma van Hiro gebruiken we in de lessen van Hiro in de klas maar ook in de fysieke lessen. Twaalf maal per jaar krijgen alle leerlingen judo lessen op school, hierbij staan de waarden Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, weerbaarheid, Discipline en Plezier centraal. Ook maken we steeds de koppeling met de leerlijn Leren denken en leren. Zo creëren we een veilig klimaat waarin we kinderen aanmoedigen zichzelf te zijn, anderen te respecteren en zich te ontwikkelen tot krachtige wereldburgers.
De onderwijsinspectie ziet toe op de kwaliteit van het onderwijs en doet jaarlijks een onderzoek op alle scholen. Dat kan zijn middels een schoolbezoek of het bestuderen van schriftelijke documenten. Daarvan wordt een inspectieverslag gemaakt. Op basis daarvan krijgt de school een kwaliteitsoordeel. De inspectieverslagen zijn te vinden op de website van de inspectie van het onderwijs.