Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school werkt met combinatiegroepen. Er zitten dus twee verschillende leerjaren in één groep. Leerlingen zijn in deze setting allemaal een keer de jongste en de oudste van de klas en leren van deze rol. Onze kinderen leren al vroeg hoe ze zelfstandig kunnen werken en leren daarmee probleemoplossende vaardigheden waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. Onze leerkrachten zijn geschoold om ook in een combinatiegroep zo effectief mogelijk gebruik te maken van de onderwijstijd.
Op basisschool Petrus en Paulus geldt voor de groepen 1-2 en 3-8 het continurooster volgens het ‘5 gelijke dagenmodel’. Hieronder leest u daar meer over.
Het ‘5 gelijke dagenmodel’ betekent dat alle kinderen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school gaan. De kinderen lunchen gezamenlijk met hun klas, tijdens een pauze van een half uur.
Ter verantwoording van de wettelijke onderwijstijd maakt de school jaarlijks een urenberekening van het kindrooster. In dit rooster worden vakanties en vrije dagen opgenomen en wordt aangetoond en inzichtelijk gemaakt dat de kinderen in hun basisschooltijd minimaal 7520 lesuren hebben, hiervan zijn minimaal 3520 lesuren in de groepen 1 t/m 4.
Het kindrooster wordt jaarlijks vastgesteld met instemming van de MR.
Binnen Verdi Onderwijs, Verdi Start en in samenwerking met onze kinderopvangpartners streven we naar een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Het uitgangspunt is hierbij kijken vanuit kansen en mogelijkheden: wat heeft een leerkracht nodig om passende ondersteuning op school te kunnen bieden aan alle kinderen? Hierbij gaan we uit van een goede ondersteuningsstructuur en kwaliteitscyclus als sterke basis. Vervolgens kan de school een beroep doen op het Verdi-brede Team Onderwijs en Opvang. Dit team bestaat uit een teamleider, drie orthopedagogen/(school)psychologen en diverse ondersteuners met specifieke expertise.
Aan elke school binnen Verdi is vanuit het Team Onderwijs en Opvang één orthopedagoog/(school)psycholoog gekoppeld die frequent en op vaste momenten aanwezig is. De leerkracht signaleert zo preventief mogelijk en bespreekt dit met de IB’er. Vervolgens kan waar nodig, na afstemming met ouders, een ondersteuningsvraag ingebracht worden voor een consultatie met de orthopedagoog/(school)psycholoog. Tijdens de consultatie wordt na een gedegen analyse gekeken wat nodig is om de juiste ondersteuning te kunnen bieden aan de leerkracht, een kind of groep. Het streven is het basisaanbod in de groep zo aan te passen, dat zoveel mogelijk kinderen daarvan profiteren. Soms is daarnaast nog iets anders of extra's nodig. Mocht het nodig zijn dan wordt in afstemming met ouders soms extra ondersteuning ingezet door ondersteuners uit het team Onderwijs en Opvang. Er wordt daarnaast intensief samengewerkt met het samenwerkingsverband PO 3006 en andere partners in de regio om passend onderwijs te bieden.
Om passend onderwijs te kunnen bieden werken onze scholen, samen met andere scholen en besturen, samen in Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 3006 (SWV PO 3006). Onderling maken we afspraken over hoe we ervoor zorgen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat bij hen past. Bijvoorbeeld als er sprake is van dyslexie, bij gedragsproblemen, bij meer- en hoogbegaafdheid of bij taalachterstanden. In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, leerkrachten en andere professionals, ouders, jeugdhulp, partners, gemeenten en het samenwerkingsverband. De ondersteuningsplanraad is het medezeggenschapsorgaan van het samenwerkingsverband. Hierin zijn ouders en docenten vertegenwoordigd. In het Ondersteuningsplan van SWV PO 3006 staan afspraken over hoe we samenwerken, waar we in de periode 2019-2023 aan werken, hoe we middelen inzetten en hoe we kwaliteit bewaken. Meer informatie over passend onderwijs en de ondersteuningsplanraad vindt u op de website van Verdi.
Als ondanks extra ondersteuning alle betrokkenen van mening zijn dat begeleiding op een andere school meer passend is, wordt er gezocht naar een andere onderwijsplek. In eerste instantie wordt gekeken naar andere basisscholen in de regio. Als deze scholen ook niet kunnen voldoen aan de benodigde ondersteuning wordt gezocht naar een tijdelijke plek binnen het speciaal basisonderwijs (SBO). Mocht het SBO ook niet bieden wat een leerling nodig heeft, dan wordt gezocht binnen nog meer gespecialiseerd speciaal onderwijs (SO). Zodra de meest passende school gevonden is, wordt er een aanvraag ingediend bij de ACTA (Adviescommissie Toelaatbaarheidsverklaringen en Arrangementen) van het samenwerkingsverband (SWV), waarna een toelaatbaarheidsverklaring wordt verstrekt waarmee de leerling door ouders bij de betreffende school kan worden aangemeld. Een plaatsing op het SBO en SO is altijd tijdelijk. Jaarlijks wordt gekeken of een leerling teruggeplaatst kan worden.
Mocht u meer details willen lezen over het bovenstaande proces, verwijzen wij u naar het document ‘Ondersteuningsstructuur Onderwijs en Opvang Verdi’ op de website.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school is onderdeel van Verdi Onderwijs. Verdi heeft een team 'Onderwijs en Opvang', met expertise op diverse vakgebieden. De leerkrachten kunnen, in samenspraak met de IB'ers aanspraak doen op deze expertise.
Onze school werkt actief samen met kinderopvang 't Kroontje, op inhoudelijk en organisatorisch vlak.