Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Als uitgangspunt werken wij in homogene groepen. Echter door het schommelen van het aantal aanmeldingen van nieuwe kinderen per leerjaar kan het voorkomen dat we combinatiegroepen moeten samenstellen. Elke groep stellen wij zorgvuldig samen. Ter verduidelijking staan hieronder een aantal aspecten die we uitvoerig met elkaar bespreken en die wezenlijk zijn voor onze besluitvorming om te bepalen welke kinderen in welke groep zitten:
- De ondersteuning en de begeleiding die nodig is voor de kinderen.
- Broertjes en zusjes: juist wèl of juist niet bij elkaar.
- De invloed die kinderen op elkaar kunnen hebben: zowel positief als negatief.
- De sociale structuur binnen de groep.
- Vriendschappen en mogelijke vriendschappen.
- Individuele omstandigheden.
- Behoeften en mogelijkheden van de organisatie zelf.
Continurooster
De groepen 1 tot en met 8 hebben tegelijkertijd pauze. Concreet ziet de lunch met pauze er als volgt uit:
12.00-12.30 uur Groepen 1 t/m 8 pauze
12.30-12.45 uur Groepen 1 t/m 8 lunch in de eigen groep bij de eigen leraar
Lunch
Een, bij voorkeur gezonde lunch is met de eigen leraar samen in het eigen klaslokaal. De eerste 5 minuten van de lunchtijd zullen in stilte zijn. Tijdens de 10 minuten daaropvolgend zal er voorgelezen worden en/of een educatief programma opgezet worden. De kinderen die nog niet klaar zijn krijgen tijdens de pauze ruimte om de lunch nog op eigen tempo verder te nuttigen.
Aanbod tijdens pauze
Het aanbod tijdens de pauze zal plaatsvinden onder begeleiding van onderwijsprofessionals. De kinderen van de groepen 1 t/m 4 blijven op het schoolplein. De kinderen van de groepen 5 t/m 8 gaan afwisselend ook naar de speeltuin/voetbalveld. Bij regen wordt ook het digibord aangeboden als alternatief en wordt er zo mogelijk een bewegingsactiviteit in de speelzaal georganiseerd.
Tijdens het schooljaar is het mogelijk dat schooltijden veranderen als gevolg van regelgeving vanuit RIVM i.v.m. het coronavirus of andere door de overheid opgelegde maatregelen.
Onze school en passend onderwijs
Gelukkig gaat het met de meeste kinderen goed op school. Maar als een kind – om welke reden dan ook – meer ondersteuning nodig heeft, dan gaat de leraar uiteraard in overleg met ouders, of andersom. Samen met de intern begeleider wordt gezocht naar de meest passende onderwijsondersteuning, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Onze school in het samenwerkingsverband
De Tuimelaar is ingedeeld in het samenwerkingsverband Passend Onderwijs, regio 30 06 (https://www.swvpo3006.nl/ouders/zo-werkt-passend-onderwijs/)
Passend onderwijs: hoe en wat
Passend onderwijs is onderwijs bieden dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen, ook als een kind extra ondersteuning of begeleiding nodig heeft. Vaak kan de leraar extra ondersteuning prima zelf bieden, met advies van de intern begeleider die onderwijsondersteuning coördineert op school. Is meer nodig, dan kan de school een beroep doen op de bovenschools deskundige van SAAM*. Deze is de schakel naar extra ondersteuning van het samenwerkingsverband. Extra ondersteuning is mogelijk in 3 arrangementen; tijdelijke extra ondersteuning op de basisschool, een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal onderwijs of een (tijdelijke) plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs. In de wet passend onderwijs hebben schoolbesturen zorgplicht gekregen. Scholen zijn verantwoordelijk voor het vinden van een passende onderwijsplek, dat kan op de eigen school zijn, of op een andere (basis)school. Samen zorgen de schoolbesturen ervoor dat voor ieder kind een passende onderwijsplek is. Alleen voor zéér specialistische onderwijsondersteuning kan het zijn dat een kind niet in onze regio terecht kan. Meer over de wet: www.passendonderwijs.nl.
Ondersteuningsteam (OT) op school
Elke school heeft een ondersteuningsteam. Daarin zitten de leraar, de intern begeleider een jeugdprofessional van Basisteam Jeugd en Gezin of een andere externe deskundige (gedragsexpert, psycholoog, (ortho)pedagoog). Het ondersteuningsteam maakt een plan dat op school wordt uitgevoerd. Wanneer blijkt dat ondanks de extra hulp het kind nog niet voldoende ontwikkelt, dan wordt een MDO (multidisciplinair overleg) gepland. Het MDO stelt vast welke ondersteuning het kind nodig heeft. Een arrangement, dat wil zeggen een passend onderwijsaanbod met de juiste begeleiding. Vanaf het moment dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, stelt school een ontwikkelingsperspectief op. Hierin staat wat de onderwijsbehoeften van het kind zijn, wat het uitstroomperspectief is en welk aanbod daarbij realistisch en passend is.
Visie op passend onderwijs
De basis voor passend onderwijs is wat een kind nodig heeft om tot leren te komen en zich goed te ontwikkelen. Daarbij past een positieve grondhouding naar kinderen. Over wat elke school minimaal moet bieden aan ondersteuning, hebben de schoolbesturen afspraken gemaakt. Zij zien een sterke ‘basisondersteuning’ als basis voor passend onderwijs. Oftewel: passend onderwijs gebeurt vooral in de eigen klas, bij de eigen leerkracht en op de eigen school. Ook zijn afspraken gemaakt waaraan extra onderwijsondersteuning moet voldoen: zo snel mogelijk, zo licht mogelijk, zo dicht mogelijk bij huis, op de meest adequate manier, samen met ouders en ketenpartners in (jeugd)hulp.
Schoolondersteuningsprofiel biedt duidelijkheid
Ouders kunnen zich oriënteren op wat de school te bieden heeft op het gebied van onderwijsondersteuning. Dit staat beschreven in het Schoolondersteuningsprofiel.
Ouders (en leraren) denken mee
Ouders en medewerkers zijn vertegenwoordigd in de Ondersteuningsplanraad (OPR) van het samenwerkingsverband. De OPR heeft medezeggenschap door het instemmen met het Ondersteuningsplan en is gesprekspartner van het bestuur van het samenwerkingsverband.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ons netwerk ten behoeve van inclusie verder versterken door intensivering samenwerking met Basisteam Jeugd & Gezin, GGD, ondersteuningsspecialisten Samenwerkingsverband, trajectbegeleiders SAAM* en externe professionals.
Dat houdt in dat we niet zijn aangesloten bij een kinderopvangorganisatie in de buurt. We zitten met kinderopvangorganisatie Human Kind onder 1 dak in een MFA.
We hebben een Specialist Jonge kind in school, waarmee we extra expertise hebben voor de groepen 1 en 2. Het aanbod wordt aangepast op de behoeften, ontwikkeling en belevingswereld van de kinderen.
We volgen per kind de ontwikkelingslijnen van KIJK! Extra ondersteuningsaanbod organiseren we in samenwerking met o.a. logopedie, ondersteuningsspecialisten SAAM*, Basisteam Jeugd en Gezin, en andere externe specialisten. Ook werken wij in goede verbinding samen met verschillende kinderopvangorganisaties.