De Ieme

Lavasveld 32 5467 KR Veghel

  • Schoolfoto van De Ieme
  • Schoolfoto van De Ieme
  • Schoolfoto van De Ieme
  • Schoolfoto van De Ieme
  • Schoolfoto van De Ieme

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de kinderen door middel van:

  • Observaties en gesprekken met ouders en kinderen
  • Methodegebonden toetsen en onafhankelijke DIA LVS-toetsen
  • Focus PO

In de praktijk betekent dit dat we onze ogen en oren open houden, het gesprek aangaan, leeractiviteiten en instructies verzorgen waarbij ontwikkeling zichtbaar wordt, feedback geven, de leerdoelen helder hebben en deze monitoren via Focus PO.
We werken volgens de opzet van Opbrengstgericht Passend Onderwijs. Twee keer per jaar worden de resultaten tijdens de Schoolbespreking bekeken en geanalyseerd. We stellen onszelf o.a. de vragen: Is ons onderwijs passend? Behalen we onze ambitie? Indien nodig stellen we een kortlopend verbeterplan op dat tussentijds geëvalueerd wordt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 ontvangen de kinderen een voorlopig schooladvies. Dit advies geven we op basis van observaties in de groep waarbij we kijken naar werkhouding, inzet, sociale ontwikkeling en zelfstandigheid. Ook nemen we de cognitieve ontwikkeling mee door te kijken naar de toetsen van het leerlingvolgsysteem, de methodegebonden toetsen en naar wat een kind laat zien tijdens kringen, projecten, instructies en zelfstandig of groepswerk.
De adviezen worden besproken met alle collega's van de bovenbouw en de directie/interne begeleider.

In groep 8 blijven we de kinderen goed volgen. Zo nemen we in november de laatste toetsen van het leerlingvolgsysteem af. In december krijgen de kinderen een laatste pre-advies.
Vanaf het huidige schooljaar is de Centrale Eindtoets vervangen door een Doorstroomtoets, die in de eerste twee weken van februari kan worden afgenomen. Na de uitslag melden ouders hun kind aan bij het vervolgonderwijs. Als het advies van de Doorstroomtoets hoger is dan het pre-advies, dan stellen we dit bij, behalve als er gegronde redenen zijn dat dit niet in het belang van het kind is.

Aan het begin van groep 8 ontvangen ouders informatie over het traject.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Door onze onderwijsvorm (zie missie en visie) realiseren we:

  • Een sterke sociale structuur waardoor kinderen hun sociale vaardigheden optimaal kunnen ontwikkelen.
  • Een praktijk waarin kinderen rekening houden met elkaar, veel (kunnen) samenwerken en leren omgaan met diversiteit.
  • Groepen waarin kinderen verschillende rollen hebben: jongste, middelste, oudste. Dit doorbreekt een onwenselijke hiërarchie.
  • Een fijn pedagogisch klimaat waarin we ons verantwoordelijk voelen voor elkaar.

De sociale opbrengsten zijn goed. We horen over de positieve effecten van ons onderwijs regelmatig terug van ouders, het voortgezet onderwijs en externen. Benoemd wordt: sociaal inzicht, zelfstandigheid, ondernemend zijn, goede planningsvaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik mag zijn wie ik ben
  • Ik heb respect voor anderen
  • Ik ben deel van de groep

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven