Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We kiezen vanuit visie bewust voor heterogene groepen. Er zijn elf stamgroepen:
- Onderbouw: drie groepen 1/2 (Beren, Leeuwen, Stokstaartjes)
- Middenbouw: vier groepen 3/4/5 (Ara's, Spitsmuizen, Vuurvliegen, Zeepaardjes)
- Bovenbouw: vier groepen 6/7/8 (Bosuilen, Edelherten, Vossen, Wolven)
Elke dag werken de stamgroepleiders in de onderbouw aan de brede ontwikkeling van kleuters. Taal, rekenen, creativiteit, motorische en sociale ontwikkeling en de executieve functies komen allemaal op een schooldag geïntegreerd aan bod.
De Ieme biedt aan een brede groep kinderen onderwijs. We denken daarbij in mogelijkheden en maken ons onderwijs inclusief.
Onze kinderen ontwikkelen zich op verschillende manieren en hebben soms specifieke ondersteuning nodig. De stamgroepleider volgt de ontwikkeling van kinderen goed door observaties, gesprekken met kinderen en ouders, formatief handelen en de afname van objectieve toetsen. Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de stamgroepleider en de intern begeleiders (IB). De extra ondersteuning wordt structureel besproken in cirkelgesprekken. Zo houden we planmatig zicht op ontwikkeling.
Bij vragen kunnen we een beroep doen op de ondersteuningsspecialisten van het samenwerkingsverband, of op de jeugdprofessional van het Basisteam Jeugd en Gezin.Er zijn drie fases van begeleiding:
Fase 1: Basisondersteuning
- Basisaanbod leerstof en ondersteuning
- Advies binnen de bouw (collegiale consultatie)
- Indien nodig advies IB
Fase 2: Extra ondersteuning
- Intern overleg met IB via een leerlingbespreking
- Intern onderzoek en observatie in de klas
- Plan van aanpak (bespreking met ouders)
- Indien nodig (preventieve) inzet schoolcoach
Fase 3: Intensieve ondersteuning
- Overleg OT (ondersteuningsteam kan bestaan uit: IB, Ondersteuningsspecialist, BJG, overig)
- Groeidocument opstarten, cirkelgesprekken inplannen
- Inzet schoolcoach
Belangrijk: Hoewel de fases houvast geven, kan de school altijd besluiten om de schoolcoach eerder in te zetten of een kort traject op te starten. De schoolcoach werkt ook preventief. Daarnaast kan het voorkomen dat we versneld door het traject gaan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Ieme is een inclusieve basisschool: alle kinderen op onze school kunnen meedoen en groeien. Dat vraagt om een flexibele organisatie van de ondersteuning en om een blijvende professionalisering van het team. Hoe we dit bereiken is beschreven in ons Plan Passend Onderwijs.
De peuterspeelzalen en kinderopvangorganisaties in onze gemeente werken al jaren met een VVE-programma om vroege uitval op taalgebied te voorkomen.
Binnen de gemeente is een speciale taalklas opgericht, de Taalvijver. De Taalvijver is een schakelklas voor kinderen van 4 t/m 11 jaar die net in Nederland wonen. Kinderen kunnen op elk moment in het schooljaar worden aangemeld. Op de Taalvijver krijgen kinderen intensief onderwijs en een speciaal taalprogramma. Zo leren ze snel Nederlands. Na 26 weken (onderbouw) of 40 weken (bovenbouw) stromen de kinderen uit naar een reguliere basisschool.In de gemeente Meierijstad ligt extra focus op taalontwikkeling. Hiervoor faciliteert de gemeente voor alle scholen een specifiek programma inclusief training: Logo 3000, gericht op een doorlopende opbouw van woordkennis.
Voor meer ondersteuning op onze school kunnen we een beroep doen op onze interne zorgstructuur en voor extra ondersteuning op het samenwerkingsverband 3006.