De Ieme

Lavasveld 32 5467 KR Veghel

  • Schoolfoto van De Ieme
  • Schoolfoto van De Ieme
  • Schoolfoto van De Ieme
  • Schoolfoto van De Ieme
  • Schoolfoto van De Ieme

Het team

Toelichting van de school

De Ieme heeft een divers en betrokken team. Op een jenaplanschool werken, betekent werken met toewijding, vanuit een sterke betrokkenheid en visie. Het team en de school is voortdurend in ontwikkeling. Daarbij maken we gebruik van de kwaliteiten van mensen. Samen zijn we verantwoordelijk voor alle kinderen en betrokkenen bij de school.
Bij de aanname van nieuwe collega's streven we ernaar om diversiteit en kwaliteit te behouden. Daarnaast willen we als opleidingsschool toekomstige collega's ontmoeten. Op de Ieme tref je daarom vaak stagiaires aan die bij ons leren en met de stamgroepleiders werken aan goed onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een collega afwezig is vanwege bijvoorbeeld ziekte of professionalisering willen we het onderwijs natuurlijk zoveel mogelijk door laten gaan. We kunnen in zulke gevallen een beroep doen op collega’s die flexibel inzetbaar zijn. Zij zijn ook verbonden aan onze school (of één van de andere scholen in het cluster waar onze school bij hoort) en zijn dus bekend met hoe wij werken.

Als er geen collega vanuit het cluster beschikbaar is, proberen we de vervanging intern op te lossen. Wanneer dat onverhoopt niet lukt, kan het voorkomen dat een groep naar huis wordt gestuurd. Bij langdurige vervanging zoeken we mensen die passen bij de school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We kiezen vanuit visie bewust voor heterogene groepen. Er zijn elf stamgroepen:

  • Onderbouw: drie groepen 1/2 (Beren, Leeuwen, Stokstaartjes)
  • Middenbouw: vier groepen 3/4/5 (Ara's, Spitsmuizen, Vuurvliegen, Zeepaardjes)
  • Bovenbouw: vier groepen 6/7/8 (Bosuilen, Edelherten, Vossen, Wolven)

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Elke dag werken de stamgroepleiders in de onderbouw aan de brede ontwikkeling van kleuters. Taal, rekenen, creativiteit, motorische en sociale ontwikkeling en de executieve functies komen allemaal op een schooldag geïntegreerd aan bod.

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Ieme biedt aan een brede groep kinderen onderwijs. We denken daarbij in mogelijkheden en maken ons onderwijs inclusief.
Onze kinderen ontwikkelen zich op verschillende manieren en hebben soms specifieke ondersteuning nodig. De stamgroepleider volgt de ontwikkeling van kinderen goed door observaties, gesprekken met kinderen en ouders, formatief handelen en de afname van objectieve toetsen. Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de stamgroepleider en de intern begeleiders (IB). De extra ondersteuning wordt structureel besproken in cirkelgesprekken. Zo houden we planmatig zicht op ontwikkeling. 
Bij vragen kunnen we een beroep doen op de ondersteuningsspecialisten van het samenwerkingsverband, of op de jeugdprofessional van het Basisteam Jeugd en Gezin.

Er zijn drie fases van begeleiding:

Fase 1: Basisondersteuning

  • Basisaanbod leerstof en ondersteuning
  • Advies binnen de bouw (collegiale consultatie)
  • Indien nodig advies IB 

Fase 2: Extra ondersteuning

  • Intern overleg met IB via een leerlingbespreking
  • Intern onderzoek en observatie in de klas
  • Plan van aanpak (bespreking met ouders)
  • Indien nodig (preventieve) inzet schoolcoach

Fase 3: Intensieve ondersteuning

  • Overleg OT (ondersteuningsteam kan bestaan uit: IB, Ondersteuningsspecialist, BJG, overig)
  • Groeidocument opstarten, cirkelgesprekken inplannen
  • Inzet schoolcoach 

Belangrijk: Hoewel de fases houvast geven, kan de school altijd besluiten om de schoolcoach eerder in te zetten of een kort traject op te starten. De schoolcoach werkt ook preventief. Daarnaast kan het voorkomen dat we versneld door het traject gaan.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De Ieme is een inclusieve basisschool: alle kinderen op onze school kunnen meedoen en groeien. Dat vraagt om een flexibele organisatie van de ondersteuning en om een blijvende professionalisering van het team. Hoe we dit bereiken is beschreven in ons Plan Passend Onderwijs.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peuterspeelzalen en kinderopvangorganisaties in onze gemeente werken al jaren met een VVE-programma om vroege uitval op taalgebied te voorkomen. 
Binnen de gemeente is een speciale taalklas opgericht, de Taalvijver. De Taalvijver is een schakelklas voor kinderen van 4 t/m 11 jaar die net in Nederland wonen. Kinderen kunnen op elk moment in het schooljaar worden aangemeld. Op de Taalvijver krijgen kinderen intensief onderwijs en een speciaal taalprogramma. Zo leren ze snel Nederlands. Na 26 weken (onderbouw) of 40 weken (bovenbouw) stromen de kinderen uit naar een reguliere basisschool.

In de gemeente Meierijstad ligt extra focus op taalontwikkeling. Hiervoor faciliteert de gemeente voor alle scholen een specifiek programma inclusief training: Logo 3000, gericht op een doorlopende opbouw van woordkennis.

Voor meer ondersteuning op onze school kunnen we een beroep doen op onze interne zorgstructuur en voor extra ondersteuning op het samenwerkingsverband 3006.

Terug naar boven