Wat is de klachtenregeling?
Klachtenregeling SAAM*
SAAM* hecht waarde aan een zorgvuldige klachtenafhandeling. We vertrouwen erop dat klachten in de meeste gevallen in onderling overleg binnen de school opgelost kunnen worden. Wij nodigen je dan ook uit om bij ontevredenheid met de direct betrokken collega in gesprek te gaan. Meer over het indienen van klachten kun je hieronder lezen.
Ongewenste omgangsvormen
Voor extra ondersteuning bij klachten zijn binnen iedere SAAM*-school interne contactpersonen werkzaam. Bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school zoals pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen kinderen, ouders en collega’s van de school een beroep doen op deze ondersteuning. De contactpersonen luisteren en geven advies en informatie over mogelijke vervolgstappen en kunnen helpen bij het maken van een stappenplan voor het stoppen van ongewenst gedrag.
Op de Ieme zijn de contactpersonen: Petra Goorts ([email protected]) en Alexandra Dekker ([email protected]).
Klacht indienen bij het bestuur
Als na het contact met de schoolleiding een klacht naar jouw mening niet naar tevredenheid is opgelost, kun je het voorval voorleggen aan de Collega van Bestuur van SAAM*. Je kunt dat doen door een e-mail te sturen naar [email protected]. We verzoeken je om in de onderwerpregel aan te geven dat het gaat om een klacht.
Vertrouwenspersoon
Indien nodig of gewenst kun je je ook wenden tot een externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan bemiddelen om tot een oplossing te komen. Als dat niet mogelijk is, kan zij de klager begeleiden in de verdere klachtprocedure. De vertrouwenspersoon is te bereiken via GGD Hart voor Brabant, telefoon 088 – 3686759. Meer info via de site van GGD Hart voor Brabant.
Klacht extern
Klachten die je desondanks onvoldoende vindt opgelost, kun je voor een objectief onderzoek voorleggen aan de klachtencommissie. SAAM* is daarvoor aangesloten bij de landelijke klachtencommissie onderwijs (www.onderwijsgeschillen.nl, telefoon: 030-2809590, e-mail: [email protected]). Dit is een onafhankelijke landelijke klachtencommissie die kennis neemt van de klachten over gedragingen of beslissingen die spelen bij de desbetreffende stichting. De commissie onderzoekt de ingediende klacht en brengt advies uit over de gegrondheid ervan. De commissie kan in haar advies een aanbeveling doen over te nemen maatregelen.
Meldcode
Als school kunnen we te maken krijgen met slachtoffers van huiselijk geweld of kindermishandeling. Dat brengt altijd schrik en zorg met zich mee. Daarom is de ‘Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ ontwikkeld. Het stappenplan van de meldcode biedt ons houvast bij die afweging. De meldcode is opgenomen in de SAAM*route klachten en meldingen. Deze is terug te vinden op de website van SAAM*. De personen die op de Ieme de meldcode bewaken zijn de contactpersonen (zie onder veiligheid op school).
Ongewenst gedrag
Iedereen is welkom op de scholen van SAAM*. Iedereen mag zijn wie hij of zij is. We bieden en passende veilige school voor ieder kind. We leren en werken op basis van respect en vertrouwen. Als actieve deelnemer aan de maatschappij hebben we oprechte nieuwsgierigheid naar de ander. We waarderen diversiteit. De school is een democratische gemeenschap en draagt bij aan de maatschappij. We blijven trouw aan respectvolle omgang, een open cultuur. We hebben een gezamenlijk moreel kompas. Om een veilig schoolklimaat te bereiken is er op de school veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Het moet voor iedereen: kinderen, ouders en leraren, stagiaires en andere collega’s duidelijk zijn dat bepaald gedrag niet geaccepteerd kan en mag worden. Dat betekent dat wij duidelijke grenzen stellen aan gedrag. We hanteren hierbij de SAAM*route ongewenst gedrag kind en de SAAM*route ongewenst gedrag volwassene. Beide routes zijn terug te vinden op de website van SAAM*.