Basisschool de Vijfmaster

Witte de Withstraat 24a 5463 ET Veghel

  • De vijf "masten" aan de voorzijde van onze school symboliseren onze mooie basisschool De VIJFMASTER!
  • Schoolfoto van Basisschool de Vijfmaster
  • Schoolfoto van Basisschool de Vijfmaster
  • Schoolfoto van Basisschool de Vijfmaster
  • Schoolfoto van Basisschool de Vijfmaster

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We verzamelen data door gesprekken met kinderen te voeren en te observeren. Daarnaast werken we met tussentijdse methodetoetsen en landelijk genormeerde CITO toetsen. De methodetoetsen vinden plaats na ieder aangeboden lesblok van ongeveer 4 tot 6 weken. De landelijke genormeerde CITO toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. 

We werken cyclisch waarbij we de data eerst gaan analyseren. Van daaruit kunnen we bepalen wat de kinderen nodig hebben. Dit vormt de basis voor een plan van aanpak, gericht op leerkracht handelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 vindt er een?préadviesgesprek?plaats met leerlingen en ouders waarbij een inschatting wordt gemaakt van het schooladvies voor groep 8. Begin groep 8 (in november) wordt de B8-cito afgenomen. In januari wordt het?voorlopig schooladvies?op papier meegegeven. Indien dit significant afwijkt van het préadvies wordt dit aangepast en indien wenselijk wordt er een gesprek gepland. In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen de Doorstroomtoets. Hierna vinden de definitieve schooladviesgesprekken?plaats. De data hiervan zijn opgenomen in de toetskalender. Bij de schooladvisering zijn de groepsleerkracht(en), Intern Begeleider(s) en directie betrokken. De adviezen worden gebaseerd op resultaten uit het leerlingvolgsysteem, observaties en gesprekken met ouders en leerlingen gedurende de schoolloopbaan van de leerling. Ouders van groep 7 en 8 worden aan het begin van het schooljaar geïnformeerd over het adviseringsprotocol via de Intern Begeleider(s). Mondelinge toelichting tijdens de informatiebijeenkomst aan het begin van het schooljaar.  
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken heel bewust aan het welbevinden van onze kinderen. Bij ons voelen kinderen zich thuis en gaan zij met plezier naar school. Als een kind lekker in zijn vel zit, kan het zich goed ontwikkelen. We werken vanuit positieve sfeer en samenwerking hebben we hoog in het vaandel. Er wordt van elkaar geleerd. De school is een samenleving in het klein, hierdoor worden kinderen echte wereldburgers.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbindend
  • Positief
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven