Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met homogene groepen bij groep 3 t/m groep 8. Voor de kleutergroepen kiezen wij bewust voor een combinatiegroep. In de tweede helft van het schooljaar gaan we werken met een instroomgroep voor de jongste leerlingen. Onze leerkrachten zijn allround en geven les in alle vakken. Met betrekking tot de algehele ontwikkeling van kinderen is het belangrijk dat de leerkracht de leerling kan observeren in uiteenlopende vakgebieden. Ieder kind mag zijn/haar eigen talenten ontwikkelen en daarbij uniek zijn en zichzelf blijven.
In de groepen 1 en 2 is onderwijstijd lastig te vangen in termen als lezen, rekenen en taal. Vanuit samen spelen komen tot samen werken en samen leren. Vanuit een onderzoekende en ontdekkende houding wordt de basis gelegd voor voorbereidend lezen, voorbereidend rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, leren samen spelen en samen werken. We doen absoluut onrecht aan het onderwijs in groep 1 en 2 met deze korte omschrijving. De basis voor een lerende houding wordt namelijk in deze groepen gelegd.
De methodes die we inzetten bij de vakken:
- Lezen: groep 3 Veilig leren lezen en groep 4 t/m 8 Blink
- Taal: Blink
- Spelling: Staal
- Rekenen/wiskunde: groep 1 t/m 4 SemSom en groep 5 t/m 8 Getal in Ruimte Junior
- Wereldoriëntatie: Blink geïntegreerd
- Sociaal emotionele ontwikkeling: Respectaanpak in combinatie met gedragsverwachtingen
Binnen Verdi Onderwijs, Verdi Start en in samenwerking met onze kinderopvangpartner streven we naar een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Het uitgangspunt hierbij is kijken vanuit kansen en mogelijkheden: wat heeft een leerkracht nodig om passende ondersteuning op school te kunnen bieden aan alle kinderen? We gaan uit van een goede ondersteuningsstructuur en kwaliteitscyclus als sterke basis. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Schoolondersteuningsprofiel (POS). Mocht u meer details willen lezen over het bovenstaande proces, verwijzen wij u naar het document ‘Ondersteuningsstructuur Onderwijs en Opvang Verdi’ op de website Home - Verdi.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school is onderdeel van Verdi Onderwijs. Verdi heeft een team 'Onderwijs en Opvang', met expertise op diverse vakgebieden. De leerkrachten kunnen, in samenspraak met de IB'ers aanspraak doen op deze expertise. Interventies kunnen zowel in de school als daarbuiten gefaciliteerd worden. We gaan voor gelijke kansen voor ieder kind. De inzet van IMC basis in de groepen 7 en 8 zorgt voor een rijk leerprogramma waarbij kinderen leren over mogelijke beroepen van later. De school werkt aan de uitvoering van een buitenleslokaal. Ook extra aanbod na schooltijd voor educatieve, creatieve en sportieve activiteiten wordt gefaciliteerd voor alle kinderen van school.
Net als alle peuterspeelzalen van Verdi Start is ook de Vijfmaster Start een VVE-peuterspeelzaal. VVE staat voor Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie, dat wil zeggen dat er veel aandacht is voor taal. De peuterspeelzaal van Vijfmaster Start zit naast het lokaal van de kleuters van basisschool de Vijfmaster. Er vinden dan ook regelmatig gezamenlijke activiteiten plaats. Dit maakt een goede overstap naar de basisschool gemakkelijker.