Basisschool Edith Stein

Past. Clercxstraat 52 5465 RJ Veghel

  • Schoolfoto van Basisschool Edith Stein
  • Schoolfoto van Basisschool Edith Stein
  • Schoolfoto van Basisschool Edith Stein
  • Schoolfoto van Basisschool Edith Stein
  • Schoolfoto van Basisschool Edith Stein

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken negen leerkrachten, één onderwijsassistent, één intern begeleider, één adjunct directeur en één directeur. Binnen ons team hebben we een aantal gespecialiseerde leerkrachten, zij hebben een masteropleiding gevolgd. Het team wordt ondersteund door een conciërge en een administratief medewerkster.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien er geen vervangers beschikbaar zijn bij afwezigheid van een leerkracht, dan treedt het ‘Opvangplan bij verlof of verzuim bij ziekte’ in werking. In dit plan staat beschreven welke stappen worden gezet:

  • Leraren die extra op school aanwezig zijn voor ondersteunende taken, worden ingezet. Voor de IB-er/locatieleider kan dit slechts in beperkte mate en duur gezien de specifieke taak en verantwoordelijkheid.
  • De groep van de leerkracht die afwezig is, wordt verdeeld over andere groepen. Wanneer dit voor een langere periode nodig is, zal worden gekeken of er andere verdelingen nodig en/of mogelijk zijn.
  • In het uiterste geval kan er een groep naar huis worden gestuurd. Als dit noodzakelijk is, zal de beslissing hierover minimaal een dag van te voren genomen worden en wordt dit ook een dag van tevoren met ouders gecommuniceerd.
  • Als de situatie zich voordoet dat een groep naar huis gestuurd moet worden, waken we ervoor dat dit maximaal één dag duurt. Is vervanging binnen korte tijd niet te regelen, dan verdelen we de “pijn” over meerdere groepen. 

Het volledige opvangplan is te vinden op onze website bij ‘ouders/documenten’.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De sfeer waarin een kind opgroeit is van belang is voor zijn ontwikkeling. Een kind moet zich  “thuis voelen”. Dan kan het zich op een goede manier ontwikkelen. Niet alleen de vakken als rekenen, lezen en taal van groot belang, maar vooral een goede leerhouding. Dit om straks, zelfstandig, verantwoordelijk, creatief en kritisch te leven in een multiculturele samenleving. Kinderen ontwikkelen zich als persoon, leren hun eigen mogelijkheden te ontplooien, krijgen zelfvertrouwen en bewegen zich sociaal in een groep mensen.  

Leren is een sociaal gebeuren. Er is aandacht aan het samenwerkend leren m.b.v. verschillende  coöperatieve werkvormen. Wij streven naar een klimaat van veiligheid en geborgenheid, waarin vriendelijkheid, waardering en respect hebben voor elkaar voorop staan. We houden rekening met individuele verschillen en streven naar het maximaal haalbare door kennis en ervaringen aan te reiken die de kinderen kunnen bevatten. De wijze waarop leerlingen, leerkrachten en ouders met elkaar omgaan is van wezenlijk belang. In een sfeer met begrip voor elkaars standpunten en werkwijzen, met inachtneming van ieders verantwoordelijkheden.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op basisschool Edith Stein geldt voor de groepen 1-2 en 3-8 het continurooster volgens het ‘5 gelijke dagenmodel’. Hieronder leest u daar meer over. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het ‘5 gelijke dagenmodel’ betekent dat alle kinderen van 8.30 uur tot 14.00 uur naar school gaan. De kinderen lunchen gezamenlijk met hun klas, tijdens een pauze van een half uur.
Ter verantwoording van de wettelijke onderwijstijd maakt de school jaarlijks een urenberekening van het kindrooster. In dit rooster worden vakanties en vrije dagen opgenomen en wordt aangetoond en inzichtelijk gemaakt dat de kinderen in hun basisschooltijd minimaal 7520 lesuren hebben, hiervan zijn minimaal 3520 lesuren in de groepen 1 t/m 4.
Daarnaast bevat de berekening een zogenaamd cohortenoverzicht. Het cohortenoverzicht toont aan dat de kinderen gedurende de gehele basisschoolperiode voldoende les krijgen.
Het kindrooster wordt jaarlijks vastgesteld met instemming van de MR. Het kindrooster met urenberekening en een jaaroverzicht is te vinden op de website van de school (ouders/documenten algemeen).

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen Verdi Onderwijs, Verdi Start en in samenwerking met onze kinderopvangpartners streven we naar een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 t/m 12 jaar. Het uitgangspunt is hierbij kijken vanuit kansen en mogelijkheden: wat heeft een leerkracht nodig om passende ondersteuning op school te kunnen bieden aan alle kinderen? Hierbij gaan we uit van een goede ondersteuningsstructuur en kwaliteitscyclus als sterke basis. Vervolgens kan de school een beroep doen op het Verdi-brede Team Onderwijs en Opvang. Dit team bestaat uit een teamleider, drie orthopedagogen/(school)psychologen en diverse ondersteuners met specifieke expertise. 

Aan elke school binnen Verdi is vanuit het Team Onderwijs en Opvang één orthopedagoog/(school)psycholoog gekoppeld die frequent en op vaste momenten aanwezig is.  De leerkracht signaleert zo preventief mogelijk en bespreekt dit met de IB’er. Vervolgens kan waar nodig, na afstemming met ouders, een ondersteuningsvraag ingebracht worden voor een consultatie met de orthopedagoog/(school)psycholoog. Tijdens de consultatie wordt na een gedegen analyse gekeken wat nodig is om de juiste ondersteuning te kunnen bieden aan de leerkracht, een kind of groep. Het streven is het basisaanbod in de groep zo aan te passen, dat zoveel mogelijk kinderen daarvan profiteren. Soms is daarnaast nog iets anders of extra's nodig. Mocht het nodig zijn dan wordt in afstemming met ouders soms extra ondersteuning ingezet door ondersteuners uit het team Onderwijs en Opvang. Er wordt daarnaast intensief samengewerkt met het samenwerkingsverband PO 30 06 en andere partners in de regio om passend onderwijs te bieden.

Om passend onderwijs te kunnen bieden werken onze scholen, samen met andere scholen en besturen, samen in het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs 3006 (SMV PO 3006). Onderling maken we afspraken over hoe we ervoor zorgen dat alle leerlingen onderwijs krijgen dat dat bij hen past. Bijvoorbeeld als er sprake is van dyslexie, bij gedragsproblemen, bij meer- en hoogbegaafdheid of bij taalachterstanden. In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, leerkrachten en andere professionals, ouders, jeugdhulp, partners, gemeenten en het samenwerkingsverband. De ondersteuningsplanraad is het medezeggenschapsorgaan van het samenwerkingsverband. Hierin zijn ouders en docenten vertegenwoordigd. In het Ondersteuningsplan van SWV PO 3006 staan afspraken hoe we kwaliteit bewaken. Meer informatie over passend onderwijs en de ondersteuningsplanraad vindt u op de website van Verdi.

Als ondanks extra ondersteuning alle betrokkenen van mening zijn dat begeleiding op een andere school meer passend is, wordt gezocht naar een andere onderwijsplek. In eerste instantie wordt gekeken naar andere basisscholen in de regio. Als deze scholen ook niet kunnen voldoen aan de benodigde ondersteuning wordt gezocht naar een tijdelijke plek binnen het speciaal basisonderwijs (SBO). Mocht het SBO ook niet bieden wat een leerling nodig heeft, dan wordt gezocht binnen nog meer gespecialiseerd speciaal onderwijs (SO). Zodra de meest passende school gevonden is wordt er een aanvraag ingediend bij de ACTA (Adviescommissie Toelaatbaarheidsverklaringen en Arrangementen) van het samenwerkingsverband (SWV PO 3006), waarna een toelaatbaarheidsverklaring wordt verstrekt waarmee de leerling door ouders bij de betreffende school kan worden aangemeld. Een plaatsing op het SBO of SO is altijd tijdelijk. Jaarlijks wordt gekeken of een leerling teruggeplaatst kan worden. 

Mocht u meer details willen lezen over bovenstaande proces, verwijzen wij u naar het document 'Ondersteuningsstructuur en Opvang Verdi' op de website. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze school is onderdeel van Verdi Onderwijs. Verdi heeft een team 'Onderwijs en Opvang', met expertise op diverse vakgebieden. De leerkrachten kunnen, in samenspraak met de IB'ers aanspraak doen op deze expertise. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In ons multifunctionele gebouw 'Het Klooster' is ook Verdi Start Edith Stein gevestigd. De peuterspeelzaal is een voorziening die de mogelijkheid biedt aan kinderen vanaf 2 jaar en 3 maanden tot 4 jaar om te spelen, ontwikkelen en elkaar te ontmoeten. Op de peuterspeelzaal komen peuters in contact met leeftijdsgenootjes. Spelenderwijs worden kinderen gestimuleerd om sociale vaardigheden op te doen en plezier te beleven aan activiteiten met leeftijdsgenootjes. Om de ontwikkeling te stimuleren wordt er gewerkt met de educatieve methode van Piramide en het observatiesysteem van KIJK. In de Piramide methode komen verschillende thema`s aan de orde zoals verkeer, lente, kunst en wonen. Omdat we het belangrijk vinden dat de overstap voor kinderen van de peuterspeelzaal naar de basisschool soepel verloopt, ondernemen we gedurende het jaar verschillende activiteiten met de kleuters. De peuterspeelzaal heeft ook een preventieve functie. Kinderen die de peuterspeelzaal bezocht hebben, wennen over het algemeen makkelijker op de basisschool. Bovendien spelen de pedagogisch medewerkers een belangrijke rol in het vroegtijdig onderkennen van ontwikkelingsproblemen.

Terug naar boven