Wat is de klachtenregeling?
Mochten er problemen zijn, dan is het natuurlijk prettig dat u dit eerst probeert op te lossen met de direct betrokkene(n). Wanneer dit niet naar tevredenheid verloopt, kunt u contact opnemen met de directeur. Komt u er samen niet uit, kunt u contact leggen met de voorzitter van de raad van bestuur, om samen een oplossing te vinden. Mocht dit ook geen oplossing bieden, dan heeft onze school een procedure voor melding en afhandeling van eventuele klachten. De "Klachtenregeling" is te vinden op de website. Hierin is de procedure opgenomen die gevolgd kan worden als er een klacht is.
De klachtenregeling heeft betrekking op machtsmisbruik op school, seksuele intimidatie, ernstige vormen van pesten, discriminatie, racisme, agressie en lichamelijk geweld en overige klachten. Seksuele intimidatie is eigenlijk alles wat ervaren wordt als ongewenste seksueel getinte aandacht, vooral als er sprake is van machtsverschil. Leerlingen kunnen last hebben van opmerkingen over hun uiterlijk, kleding, gedrag, van aanrakingen, blikken met een eventueel seksuele bijbedoeling. Voor problemen en klachten op school kunt u terecht bij onze interne contactpersoon. Voor klachten van ernstige omvang kunt u ook rechtstreeks een externe vertrouwenspersoon van Aanzet inschakelen. De contactgegevens staan in de adressenlijst in de jaarkalender. Zowel interne contactpersonen als externe vertrouwenspersonen hebben een geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat er alleen met uw toestemming aan anderen informatie gegeven mag worden. Eventueel kunt u ook direct een klacht indienen bij de Landelijke KlachtenCommissie. De interne contactpersoon is gemakkelijk aanspreekbaar, zowel voor de leerlingen als voor hun ouders.
Wat doet de interne contactpersoon?
-luisteren naar de klacht;
-informatie geven over de klachtenprocedure;
-overleggen met de externe vertrouwenspersoon;
-eventueel verwijzen naar de externe vertrouwenspersoon;
-contact houden met de leerling/ouders.
Daarnaast heeft de interne contactpersoon een belangrijke taak op het gebied van preventie van seksuele intimidatie op school. Wat doet de externe vertrouwenspersoon nog meer dan de interne contactpersoon?
-zo nodig bemiddelen;
-nadere informatie geven over de klachtenprocedure;
-adviseren en ondersteunen bij het indienen van een klacht bij de Landelijke Klachtencommissie en zedenpolitie;
-bijstand geven tijdens de klachtenprocedure; · zo nodig verwijzen naar professionele hulpverlening;
-contact houden met de interne contactpersoon op school om de belangen van de leerling te bewaken.
De externe vertrouwenspersoon voor Verdi onderwijs is Karen Hulsman-Sebastian, zij is gecertificeerd vertrouwenspersoon en aangesloten bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV). Zij is te bereiken via karen@ks-advies.com of 06-30292487. Als het probleem niet is of wordt opgelost kan een klacht worden ingediend bij het bevoegd gezag of de klachtencommissie. Het bevoegd gezag heeft zijn scholen aangesloten bij de onafhankelijke Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC), Postadres: Stichting Onderwijsgeschillen,Postbus 85191,3508 AD Utrecht,T: 030 - 280 95 90E: info@onderwijsgeschillen.nl,W: www.onderwijsgeschillen.nlOp de samenstelling van de Commissie, de behandeling van klachten die worden voorgelegd aan de Commissie en de termijnen waaraan zij zich dient te houden is het Reglement van de LKC van toepassing. Dit reglement is te vinden op: https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/landelijke-klachtencommissie-onderwijs-lkc/reglement.De gehele klachtenregeling is op elke school ter inzage aanwezig en staat op de website van Verdi.