Montessori Kind Centrum Aan de Basis

Duivenwal-west 300 3905 AV Veenendaal

  • In 2019 hebben kinderen het nieuwe schoolplein getekend en deze is in 2020 met veel groen, kleur en speelmogelijkheden gerealiseerd.
  • Het leerlingpanel kiest het lid van de Veenendaalse Kinderraad.
  • Schoolfoto van Montessori Kind Centrum Aan de Basis
  • Kinderen hebben berekend welke waarde een boom, de ruwe berk, toevoegt. Dit staat beschreven op de Treetag, een wereldwijd fenomeen.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het montessorimateriaal en ander lesmateriaal dat we op school gebruiken, zitten allerlei meetmomenten om de ontwikkeling van het kind vast te stellen. Kindgesprekken en observaties van de leerkracht vormen hierbij de basis. Daarnaast toetsen we de kinderen op school tweemaal per jaar op belangrijke kennisgebieden, deze toetsen zijn onderdeel van het Cito leerlingvolgsysteem (lvs).

Driehoeksgesprekken (kind-ouder-leerkracht)
Driemaal per jaar word je uitgenodigd voor het driehoeksgesprek. In dit gesprek staat het KindWerkdossier centraal. Hierin heeft het kind het eigen werk verzamelt en laat zien welke ontwikkeling hij/zij heeft doorgemaakt. Twee keer per jaar voegt de leerkracht een verslagje toe, hierin komen onder andere naar voren:

  • de contacten en de samenwerking in de groep;
  • de ontwikkeling van de persoonlijkheid;
  • de werkhouding;
  • de ontwikkeling in de leerstof;
  • het niveau waarop het kind werkt;
  • het resultaat van de toetsen (leerlingvolgsysteem). 

Om je een zo'n goed mogelijk beeld te kunnen geven, gebruikt de leerkracht de observaties, gegevens van het werk (KindWerkdossier), leerstofgebonden toetsen en de onafhankelijke toetsen..

In gesprek over je kind
Het is mogelijk dat de ontwikkeling van uw kind aanleiding geeft tot een gesprek met de leerkracht buiten het driehoeksgesprek om. Het initiatief voor zo'n gesprek kan komen van de leerkracht, maar ook van jezelf. Zo nodig en/of gewenst kan de intern begeleider het gesprek ondersteunen. In zo’n gesprek kan bijvoorbeeld worden gesproken over:

  • hoe je kind thuis en op school is;
  • of het graag naar school gaat;
  • in welke stemming het uit school komt of naar school gaat;
  • of er misschien omstandigheden zijn die van invloed zijn op het gedrag en de prestaties op school en/of thuis;
  • de leer- en ontwikkelingsvorderingen van uw kind.

Voor de leerkracht kan dit belangrijke informatie zijn om je kind beter te begrijpen. Deze gesprekken vinden vaak plaats samen met je kind. Van deze gesprekken maken we een kort verslag. Wil je, ook als alles goed verloopt, eens horen hoe het gaat, schroom dan niet: je kunt altijd na schooltijd even binnenlopen.

Vóór schooltijd willen onze leerkrachten zich volledig op de kinderen kunnen richten; na schooltijd ben je welkom om eens naar het werk van je kind te komen kijken.

Dossier van je kind
Naast het KindWerkdossier, dat van het kind is, houden we van elke kind een leerlingdossier bij. Dit doen we digitaal in Parnassys (leerling administratiesysteem).  In het dossier zitten onder meer:

  • het aanmeldingsformulier met alle persoonlijke gegevens;
  • gegevens van een mogelijke vorige school;
  • de schoolverslagen;
  • een overzicht uit het Cito leerlingvolgsysteem (lvs);
  • rapportages en tests (zoals de logopedische screening);
  • verslagen van gesprekken;
  • handelingsplannen;
  • gegevens externe onderzoeken.

Het leerlingdossier is strikt vertrouwelijk; we gebruiken het alleen intern. Als ouder heb je natuurlijk het recht om het in te zien. Ouders ontvangen ook een inlogcode voor het ouderportaal van Parnassys waar een (klein) deel van de gegevens zichtbaar zijn. Als onze school het leerlingdossier van je kind aan anderen wil laten zien, kan dat alleen als je daarvoor toestemming heeft gegeven. Bij plaatsing van je kind in het speciaal onderwijs of op een andere basisschool ontvangt de nieuwe school een onderwijskundig verslag vergezeld van, na je toestemming, de benodigde gegevens uit het leerlingdossier. Van dit onderwijskundig verslag ontvang je ook een exemplaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang basisonderwijs – voortgezet onderwijs

U staat als ouder/verzorger de komende periode voor de soms moeilijke keus voor een nieuwe school, een school voor voortgezet onderwijs voor uw kind(eren). De komende maanden staan, wanneer u het advies met de leerkracht heeft besproken, enkele belangrijke stappen op u te wachten. Om u daarin te ondersteunen hebben we voor u relevante informatie uiteengezet. In de afgelopen jaren heeft u de ontwikkeling van uw zoon/dochter steeds met de leerkracht besproken. Op basis van deze ontwikkeling bespreekt de leerkracht met u het advies. Tijdens dit gesprek komen vaak de verschillende scholen van voortgezet onderwijs ook ter sprake. U hebt de mogelijkheid kennis te maken met enkele scholen tijdens de informatieavonden en/of open dagen die de scholen voor voorgezet onderwijs organiseren. Veel ouders/verzorgers kennen al enkele scholen, bijvoorbeeld wanneer oudere kinderen een school reeds bezoeken. Op basis van het advies van de basisschool maakt u, onder andere door de informatieavonden en/of open dagen te bezoeken, een definitieve keuze. In de periode 15 t/m 21 maart meldt u uw kind aan bij de school van keuze.

We adviseren u de informatieavonden/open dagen in het voortgezet onderwijs, november- februari, te bezoeken. Het bezoeken vergemakkelijkt in het algemeen de keuze waar u en uw kind voor staan. U proeft sfeer, aanpak, lesprogramma, werkwijze en ideeën, vaak onontbeerlijk voor een juiste keuze.  

Het advies van de basisschool

Het advies van de basisschool is een uitspraak in welke categorie van voortgezet onderwijs (VMBO, HAVO, VWO) verwacht wordt dat het kind schoolsucces zal behalen. Dit advies is gebaseerd op de ontwikkeling van uw kind in de afgelopen jaren. Wij gebruiken hiervoor:

· de ontwikkeling (gevolgd door middel van observaties en het KindWerkdossier),

- de sociale ontwikkeling,

· de werkhouding en motivatie,

- de methodegebonden toetsen.

-de gegevens uit het CITO leerlingvolgsysteem

· de doorstroomtoets (deze kan enkel gebruikt worden om het advies omhoog bij te stellen).  

Voor inschrijving in het voorgezet onderwijs is het advies van de basisschool bepalend voor toelating. Naast het schooladvies wordt de doorstroomtoets basisonderwijs gebruikt. Wanneer het advies en uitslag van de doorstroomtoets niet overeenstemmen is er overleg met de ouders. Daarnaast kan er aanvullend overleg zijn tussen de VO school en de leerkracht van uw kind. De toets blijft immers een momentopname. Het is een instrument, waarin schoolvorderingen worden gemeten. De doorstroomtoets basisonderwijs maken de kinderen in februari (vanaf 2023). Het kan zijn dat kinderen niet deelnemen aan deze toets. Mocht dit aan de orde zijn wordt (is) dit met u besproken. De onderdelen van de doorstroomtoets zijn: taal en rekenen. Het beantwoorden van de vragen gaat door middel van meerkeuzevragen. De resultaten van de door het kind gemaakte doorstroomtoets worden verwerkt tot een leerlingenrapport, deze ontvangen ouders.  

Schoolsucces in het voortgezet onderwijs:

Of een kind schoolsucces zal behalen in het voortgezet onderwijs is afhankelijk van de verschillende factoren, waaronder:

· Het niveau van het kind

· De houding van het kind 

- Het niveau van het kind

 Het is van belang een school voor voortgezet onderwijs te kiezen die past bij het niveau van het kind. Kiezen voor een te laag niveau kan tot gevolg hebben dat het kind niet al zijn/haar talenten ontplooit, dat het hem/haar allemaal te makkelijk afgaat. Hierdoor verslappen de werkhouding en motivatie. Kiezen voor een te hoog niveau brengt het risico met zich mee dat het kind faalt, teruggeplaatst moet worden naar een lager schooltype en gedemotiveerd raakt.  

De houding van het kind

Schoolsucces in het voortgezet onderwijs hangt niet alleen af van het niveau van het kind, maar ook en vooral van wat het kind met zijn capaciteiten doet:

· Is het kind gemotiveerd om te leren;

· Heeft het kind plezier in het werk;

· Heeft het kind zelfvertrouwen om nieuwe zaken aan te pakken;

· Kan het kind zelfstandig een taak aan;

· Kan het kind zijn/haar werk indelen, kan het kind een werkplanning maken;

· Kan het kind samenwerken met anderen;

· Heeft het kind doorzettingsvermogen;

· Heeft het kind plezier in huiswerktaken.  

Nog even alles op een rijtje

a.    November

Het team van de bovenbouw bespreken samen met het zorgteam de adviezen van de kinderen door. Om het advies te bepalen gebruiken leerkrachten het formulier schooladvies dat is gemaakt op basis van de eerder genoemde criteria.  

b.    Vanaf november:

Algemene informatieavonden voor de ouders van groep zeven en acht over het VO. Deze vinden plaats in de scholen voor het voortgezet onderwijs. Informatie over de precieze data leest u in de infokrant of op de websites van de verschillende scholen voor het VO.  

c.    December

·         Leerlingen van groep acht bezoeken in schoolverband twee scholen om nader kennis te maken met het voortgezet onderwijs.  

·         Adviesgesprekken: ouders en kind(eren) bespreken samen met de groepsleerkracht het schooladvies van uw kind.  

d.    Januari/februari

Ouders en kinderen kunnen de open dagen/avonden van het voortgezet onderwijs bezoeken. Informatie over de precieze data leest u in de infokrant of op de websites van de verschillende scholen voor het VO.  

e.    Februari (eerste twee volle weken)

De kinderen maken de doorstroomtoets basisonderwijs.  

f.     15 Maart (uitslag doorstroomtoets)

De scholen ontvangen de uitslag van de doorstroomtoets  

g.    15-24 maart (toelichting of bijstelling schooladvies)

Bijstelling mogelijk van het schooladvies. bij een hoger toetsadvies wordt het schooladvies bijgesteld of nader toegelicht.  

h.    25- 21 maart (aanmelden VO)

Inschrijven bij het voortgezet onderwijs: de ouders melden hun kind aan bij het VO. Het is niet mogelijk uw kind op twee scholen op te geven.  

i.     >15 Mei  

Ouders ontvangen van de VO-school een bericht over de plaatsing van het kind.  

j.     Periode mei-juni

·         Tussen de VO-school en de basisschool vindt de warme overdracht plaats. Deze wordt voorzien van het onderwijskundig rapport met nadere informatie over het kind. Ouders ontvangen een exemplaar van dit rapport.

·         Het bovenbouwteam evalueert samen met het zorgteam de schooladviezen en eventuele bijstellingen van dit advies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De visie op sociale opbrengsten staat beschreven in het profiel van de school. De waarden die we als stichting nastreven: Veilig, autonoom, vrij, open en uitdagend, naast de 8 beloften, zijn voor ons waarden die verweven zijn in de dagelijkse praktijk en in ons dagelijkse handelen. Kinderen en leerkracht zijn samen medeverantwoordelijk voor een goede werk-leefomgeving. En dragen samen zorg voor samenwerking, goed overleg, elkaar helpen, het voeren van gesprekken en een opgeruimde omgeving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Autonoom
  • Open

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het kader van het vierjaarlijks onderzoek Bestuur en Scholen heeft de onderwijsinspectie in 2023 een onderzoek gedaan op bestuursniveau. Samenvattend beoordeelt de inspectie de kwaliteit van de besturing, de kwaliteitszorg en de ambitie van het bestuur als voldoende.  

In de bijlage is het volledige rapport opgenomen.

Terug naar boven