Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Montessori Kind Centrum Aan de Basis vindt de kwaliteit van ontwikkeling en onderwijs erg belangrijk. Dagelijks werken we in heterogene groepen, waarbij kinderen van 0 tot 4 jaar (kinderopvang), 4 tot 6 jaar (onderbouw), 6 tot 9 jaar (middenbouw) en 9 tot 12 jaar (bovenbouw) samen werken in en buiten de met zorg ingerichte lokalen en werkruimten. Een goede voorbereide omgeving (binnen en buiten) vinden we erg belangrijk.
Door bepaalde vakgebieden door vakleerkrachten te laten aanbieden wordt de kwaliteit versterkt. Het bestuur werkt daarom samen met Sportservice Veenendaal en Muziekschool de Muzen. Zo geeft een vakleerkracht bewegingsonderwijs in alle groepen en verzorgt de vakleerkracht muziek wekelijks muziekactiviteiten in de groepen.
Jaarlijks wordt het vakantierooster en het activiteitenoverzicht gemaakt. Dit is op basis van het aantal uren dat kinderen naar school gaan en op basis van het vakantieweken, vrije- en studiedagen team. Dit staat beschreven in het activiteitenoverzicht voor het gehele schooljaar. Zo kent iedereen de planning van school. Wijzigingen vinden niet plaats, tenzij het een calamiteit betreft. Ook dan streeft het team ernaar ouders/verzorgers tijdig te informeren. Hierbij vinden we gelijke begin- en eindtijden voor alle leerlingen belangrijk. Dat betekent dat de school open is om 8.30 uur (inloopkwartier) en we om 8.45 uur beginnen. Van maandag tot en met donderdag is de eindtijd voor iedereen hetzelfde. Op vrijdag werkt groep 1 t/m 4 tot 12.00 uur en groep 5 t/m 8 om 15.00 uur.
De onderwijstijd wordt door de kinderen ingevuld op basis van de eigen planning en de afspraken die zij met de leerkracht maken. Kind en leerkracht zorgen samen voor voldoende tijd voor de verschillende vakgebieden en extra tijd voor die onderdelen waar dat ook belangrijk is. Dat betekent dat er vaak ook meer tijd is voor specifieke interesses of verdieping. We zorgen voor een zorgvuldig voorbereide omgeving die het kind stimuleert en uitdaagt bepaalde activiteiten te oefenen en te ontwikkelen.
Observaties, kind- en oudergesprekken, toetsen of onderzoek kunnen aanwijzingen geven over specifieke ondersteuningsbehoeften. Bijvoorbeeld bij een erg langzaam of snel leertempo, lichamelijke en/of sociaal-emotionele aandachtspunten. In de leerlingbespreking kan duidelijk worden dat er behoefte is aan meer onderzoek en/of een handelingsplan: een specifieke leerweg afgestemd op het individuele kind binnen een bepaalde tijd. Ondersteuning in het geven van deze extra aandacht vinden we onder meer bij de intern begeleider, onderwijsassistent, schoolbegeleidingsdienst en de logopedist. We hanteren hierbij de uitgangspunten van de 1-zorgroute. Meer informatie hierover vindt u in ons zorgplan dat op de school ter inzage ligt.
Binnen het samenwerkingsverband Rijn & Gelderse Vallei maken de schoolbesturen samen afspraken over de organisatie van passend (primair) onderwijs. In het kader van dit passend onderwijs hebben we de mogelijkheid advies te vragen aan en deskundigheid in te zetten vanuit het speciaal (basis)onderwijs. Als we hiervoor kiezen, doen we dat in continu overleg met de ouders/verzorgers. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband Rijn & Gelderse Vallei wordt een en ander nader uitgewerkt.
Op de montessorischool werkt een kind zoveel mogelijk in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau. Doordat we niet leeftijdsgericht maar kindgericht werken, hoeft het kind dus geen leerstof die het al beheerst ‘over te doen’. Kinderen die heel snel door het materiaal heen gaan, dagen we uit met verrijkings- en verdiepingsstof. Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong (voorsprongkinderen) hebben we een apart beleidsplan met bijbehorend protocol. Dit is te vinden in het zorgplan, dat op school ter inzage ligt. Deze kinderen, die extra uitdaging nodig hebben, werken een dag in de week buiten hun eigen groep, in een van de Kangoeroegroepen.
Ondersteuningsteam op school
Onze school heeft een ondersteuningsteam. Daarin zitten de leerkracht en de intern begeleider, zo nodig aangevuld met de (school)maatschappelijk werker, de jeugdverpleegkundige en de steunpuntcoördinator. Soms kunnen ook andere externe deskundigen aanschuiven. Heeft een kind extra ondersteuning nodig, dan maakt dit ondersteuningsteam een ‘arrangement’ op maat. Arrangement wil zeggen: een passend onderwijsaanbod met de juiste begeleiding. Als een kind extra ondersteuning nodig lijkt te hebben, vullen het ondersteuningsteam en de ouders samen het zogenoemde Groeidocument Handelingsgericht Arrangeren in. Hierin staat wat de ondersteuningsbehoeften van een kind zijn en welk aanbod daarbij het beste past.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambities om kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte te begeleiden liggen in:
- de deskundigheid van de medewerkers te vergroten;
- coaching door onze Interne coaches;
- co-teaching;
- op basis van de analyse de benodigde specialismen versterken dan wel (tijdelijk) deskundigen in huren;
- samen met de groepsleerkrachten werkt een groep van onderwijsassistenten en leerkrachten ondersteunend in de groepen;
- tweewekelijks sectieoverleg samen met de ondersteunende onderwijsassistenten en leerkrachten waarin de ondersteuning van deze kinderen wordt gevolgd, besproken met waar nodig aanpassingen.
Sinds 2014 is in onze school de Montessori Kinderopvang gevestigd voor kinderen van 3 maanden tot 4 jaar. Tevens verzorgt deze organisatie, Dreamzzz Montessori Kinderopvang, de buitenschoolse opvang in ons gebouw. Dankzij de intensieve en integrale samenwerking vormt Montessorischool Aan de Basis samen met de Dreamzzz Montessori Kinderopvang het Montessori Kind Centrum Aan de Basis, waarin we vanuit één visie en in één doorgaande ontwikkelingslijn met de kinderen werken.