Patrimoniumschool

Patrimoniumlaan 1 3904 AA Veenendaal

  • Ingang Kerkewijk
  • Schoolplein Groen van Prinstererstraat
  • Schoolplein Willem Dreeshof
  • Schoolplein Willem Dreeshof 2

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Patrimoniumschool maken we voor de eindtoets gebruik van de IEP-toets. Vanaf het cursusjaar 2023/2024 gaan we gebruik maken van de doorstroomtoets van CITO. In het jaar 2021/2022 zien we dat onze leerlingen ruim boven de signaleringswaarden van de inspectie scoren. We zien dat we iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen zitten. Dat we net onder het gemiddelde zitten heeft met name te maken met de resultaten op rekenen. Dit jaar hebben we fors ingezet op ons rekenonderwijs. De verschillende onderwijsteams hebben het rekenonderwijs regelmatig geëvalueerd binnen hun overleggen en is er contact geweest met een rekenexpert. Daarnaast verwachten we dat de nadruk die we leggen op observeren tijdens de rekenles en daar direct op handelen door de leerkracht voor een verhoging van de resultaten zullen zorgen. Dit is inmiddels ook al zichtbaar op de tussentoetsen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Patrimoniumschool willen we de ontwikkeling van onze leerlingen goed in de gaten houden. Om de opbrengsten van de kernvakken rekenen, taal en lezen te monitoren maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem CITO Leerling in Beeld. Twee keer per jaar worden vanaf groep 3 deze toetsen afgenomen. De resultaten van deze toetsen worden binnen de onderwijsteams besproken en geëvalueerd. Aan de hand van deze bespreking worden er doelen geformuleerd en interventies afgesproken. De gestelde interventies worden binnen de onderwijsteams regelmatig geëvalueerd. Na de volgende tussentoets herhalen we deze cyclus. 

In ons jaarverslag beschrijven we ieder cursusjaar wat de opbrengsten van onze school zijn en hoe we deze beoordelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Patrimoniumschool willen we elk kind zien. Ook bij het tot stand komen van het schooladvies willen we vanuit deze missie werken. De procedure om tot een advies te komen ziet er bij ons op school als volgt uit:

  • Eind groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit advies wordt gemaakt door het onderwijsteam 6-8. Samen bespreken zij de ontwikkeling van het kind en komen tot een advies. Dit advies wordt besproken met ouders en kinderen.
  • In januari krijgen alle leerlingen van groep 8 hun definitieve schooladvies. Ook dit wordt weer besproken binnen het onderwijsteam en gedeeld met ouders en kinderen.
  • In februari maken de kinderen de doorstroomtoets. Mocht dit advies hoger uitvallen dan het schooladvies dan volgen we de uitslag van de doorstroomtoets, tenzij er goede redenen zijn om hier in overleg van af te wijken.
  • De leerlingen krijgen hun definitieve schooladvies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen vinden wij erg belangrijk. Vanuit een goed welbevinden kunnen kinderen het beste tot leren komen. Ongeacht prestaties moeten kinderen kunnen terugkijken op een goede basisschool-periode waarin ze zich veilig voelen en gezien weten. Er moet een goede balans zijn tussen de sociaal emotionele ontwikkeling en de andere ontwikkelingsgebieden. De sociaal emotionele ontwikkeling is een basis van waaruit kinderen zich op andere gebieden kunnen ontplooien. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen op sociaal emotioneel gebied zich zo ontwikkelen, dat  ze op een goede manier zelfstandig kunnen functioneren in de samenleving.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Enthousiast
  • Betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven