Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken met het leerstof jaarklassensysteem. De kinderen van een bepaalde leeftijd zitten gegroepeerd in de klas. We kijken binnen de klas wat de kinderen nodig hebben. Het kan zijn dat kinderen binnen de groep voor een bepaald vak andere leerstof krijgen dan de andere kinderen. We vinden het heel belangrijk dat kinderen binnen een veilige setting tot leren komen. We kijken daarbij wat de kinderen nodig hebben. Dit doen leerkrachten door gebruik te maken van de toetsgegevens en de observaties in de klas. Daarnaast voeren we gesprekken met de kinderen (kindgesprekken), ouders (contactavonden) en de intern begeleiders van de school.
De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van de lokalen en de manier van werken is op sommige gebieden anders.
De schooldag begint met zelfstandig werken. De leerlingen gaan met spelletjes en materialen aan de slag. Na het zelfstandig werken beginnen de kinderen altijd in de kring. Tijdens het kringmoment mogen de kinderen zelf vertellen en wordt de dag begonnen met zingen, gebed en een Bijbelvertelling. Daarna wordt er gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in het speellokaal en op het schoolplein.
Om de zelfstandigheid van de kinderen te vergroten werken we met een digitaal kiesbord. Elke week moeten de kinderen van groep 1 en 2 twee werkjes af hebben, de kinderen van groep 2 werken daarnaast ook nog regelmatig met extra opdrachten om het voorbereidend rekenen en lezen te stimuleren. Kinderen kiezen zoveel mogelijk zelf welke dag ze het werkje maken. De leerkracht helpt, ondersteunt en speelt mee. Ook observeert de leerkracht op welk niveau het kind aan het ontwikkelen is. Dit wordt vastgelegd in de Leerlijnen van het Digikeuzebord.
In groep 1 (4/5 jarigen) ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen. Er wordt een basis aan regels en handelingen aangeleerd die van belang is voor de verdere loopbaan van het kind bij ons op school. Dit gaat in groep 2 (5/6 jarigen) door, maar hier heeft de leerkracht een meer sturende rol. Wie speelt in de huishoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met een lotto leert bijvoorbeeld rijmen of getallen herkennen en wie op een vel de golven van de zee tekent is bezig met voorbereidend schrijven. Er is veel aandacht voor taalvorming, omdat dit de basis is voor heel veel ander leren.
Veel kinderen zitten tweeënhalf of drie jaar in een kleutergroep. Het is afhankelijk van hun geboortedatum, hun aard en aanleg. In groep 2 worden (speelse) activiteiten aangeboden die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Aan het einde van groep 2 wordt besproken of een kind toe is aan groep 3.
Als school kiezen we er bewust voor om veel tijd te besteden aan rekenen en taal/lezen. Onder taal valt ook spelling en schrijven. Naast deze kernvakken willen we ook aandacht geven aan de creatieve en de wereldoriënterende vakken.
Op de Patrimoniumschool dragen we zorg dat al onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen binnen hun mogelijkheden. Onze school is goed in staat om de basisondersteuning te bieden. Mocht er meer zorg nodig zijn dan zijn er goede contacten met het Samenwerkingsverband Rijn en Gelderse Vallei.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om kinderen nog beter te kunnen begeleiden die extra ondersteuningsbehoefte nodig hopen we de komende jaren de volgende specialisme in huis te halen:
- Rekenspecialist
- Taalspecialist
- Gedragsspecialist (al in opleiding)
- Kanjercoördinator
Op dit moment hebben wij geen peuterspeelzaal of buitenschoolse opvang binnen ons gebouw. We hebben een goede samenwerking met kinderopvang Luna en Super.
Bij nieuwe leerlingen vindt er, bij goedkeuring van ouders, een overdracht plaatst met de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf.
Eind 2024 hopen we ons nieuwe IKC te betrekken. Hierin zullen we gaan samenwerken met Luna. Daarnaast zal school JUUL in het zelfde gebouw aanwezig zijn. De voor- en naschoolse opvang, inclusief kinderopvang zal dan in hetzelfde gebouw aanwezig zijn.