<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De aanpak in groep 1 en 2 verschilt van die in de andere groepen. Ook de inrichting van de lokalen en de manier van werken is op sommige gebieden anders.
De schooldag begint net als in de andere groepen met zelfstandig werken. De leerlingen gaan met een spelletje aan de slag. Na het zelfstandig werken beginnen de kinderen in de kring. Tijdens het kringmoment mogen de kinderen zelf vertellen en wordt de dag begonnen met zingen, gebed en een Bijbelvertelling. Daarna wordt er gespeeld en gewerkt aan tafels, in de hoeken, in het speellokaal en op het schoolplein.
Om de zelfstandigheid van de kinderen te vergroten, werken we met een digitaal kiesbord. Elke week moeten de kinderen van groep 1 en 2 twee werkjes af hebben, de kinderen van groep 2 werken daarnaast ook nog met extra opdrachten om het voorbereidend rekenen en lezen te stimuleren. Kinderen kiezen zelf welke dag ze het werkje maken. Een “moet-opdracht” kan een knutselwerkje zijn, of een opdracht met ontwikkelingsmateriaal.
We werken met de kleutermethode "Onderbouwd". Bij deze methode worden handpoppen gekoppeld aan reken- en taaldoelen. Elke week wordt er in de kring een doel aangeboden met behulp van een handpop en ontwikkelingsmateriaal. In de loop van de week kan de kleuter dit doel oefenen door te spelen met het ontwikkelingsmateriaal. De leerkracht observeert op welk niveau het kind - voor dit doel - aan het ontwikkelen is en legt dat vast in Onderbouwd-Online.
In groep 1 (4/5 jarigen) ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. Leren gebeurt vooral door spelen. Er wordt een basis aan regels en handelingen aangeleerd die van belang zijn voor de verdere loopbaan van het kind bij ons op school.
Dit gaat in groep 2 (5/6 jarigen) door, maar hier heeft de leerkracht een meer sturende rol. Wie speelt in de huishoek is ook bezig met taalontwikkeling, wie speelt met een lotto leert bijvoorbeeld rijmen of getallen herkennen en wie op een vel de golven van de zee tekent is bezig met voorbereidend schrijven.
Er is veel aandacht voor taalvorming, omdat dit de basis is voor heel veel ander leren. Veel kinderen zitten tweeënhalf of drie jaar in een kleutergroep. Het is afhankelijk van hun geboortedatum, hun aard en aanleg. In groep 2 worden (speelse) activiteiten aangeboden die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Aan het einde van groep 2 wordt besproken of een kind toe is aan groep 3. We vinden het belangrijk dat een kind lang genoeg in een kleutergroep zit. Succesvol groep 3 doorlopen lukt pas als een kind hieraan toe is. We zien een kind liever een jaar langer in groep 2, dan jarenlang op de tenen de school doorlopen.
De groepen 3 t/m 8 beginnen elke ochtend met ongeveer een kwartier zelfstandig werken of stil lezen. De kinderen werken met een weektaak waarin ze in één week bepaalde taken maken en daar zelf mede verantwoordelijk voor zijn. Het zelfstandig werk dat de kinderen krijgen is afgestemd op het niveau van de kinderen. De leerkracht begeleidt hierin. Na het zelfstandig werken begint de leerkracht de dag met gebed, zingen en het vertellen van een Bijbelverhaal. Na deze start zal er in de ochtenden structureel aandacht zijn van de kernvakken zoals rekenen, taal en lezen. De middagen staan meer in het teken van beeldende vorming, muziek, verkeer, bewegingsonderwijs etc.
"De Bron" biedt onderwijs aan alle leerlingen. De voorwaarde hierbij is dat de zorgbehoefte van de leerling past binnen het schoolondersteuningsprofiel.
Voor meer informatie over de volgende onderwerpen klik op dit linkje
- Passend onderwijs
- Onze school en/in het samenwerkingsverband
- Passend onderwijs: hoe en wat
- Kindkans
- Ondersteuningsteams op school
- Visie op passend onderwijs
- Extern onderzoek
- Wetgeving en zorgplicht
- Zorg op maat
- GGD
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanaf schooljaar 22/23 zijn wij op De Bron gestart met een plusgroep (De Biotoop). Door het structureel aanbieden van deze klas aan leerlingen met extra onderwijsbehoeften realiseren wij extra aandacht voor leerlingen om hun talenten te laten ontwikkelen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.