't Speel-Kwartier

Ruiterijweg 1 3902 JA Veenendaal

  • Schoolfoto van 't Speel-Kwartier
  • Schoolfoto van 't Speel-Kwartier
  • Schoolfoto van 't Speel-Kwartier

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de resultaten geanalyseerd op schoolniveau, groepsniveau, subniveau en zo nodig individueel niveau.

Indien nodig wordt een verbeterplan opgesteld. 

Bekijk de bijlage voor het opbrengstgerichte kwaliteitsbeleid.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het kort vindt u hieronder de wijze waarop het schooladvies tot stand komt. 

Onze verwijzing naar het voortgezet is gebaseerd op (wordt bepaald met behulp van) de volgende zaken:
1. aanleg, mogelijkheden en talenten van uw kind;de ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode; 

2. de ontwikkeling van de niet methode afhankelijke toetsen; de CITO resultaten van groep 6,7,8  t.a.v. de vakken begrijpend lezen en rekenen-wiskunde;

3. de inzichten van de leden van de commissie van verwijzing (leerkracht groep 6,7, en 8, intern begeleider en bouwcoördinator)

4. de prognose voortgezet onderwijs gemaakt door het leerlingvolgsysteem in Parnassys;

5. de motivatie, inzet, concentratie, en doorzettingsvermogen van uw kind en;

6. de eventuele hulpvragen van uw kind (dyslexie, ADHD, PDD-nos o.i.d.).

Kortom: wat past het beste bij uw kind én zijn/haar mogelijkheden

Ontwikkelgesprek groep 7
1. In groep 7 vindt in februari/maart een ontwikkelgesprek met uw kind plaats. Daarbij is de ouder ook aanwezig.In dit gesprek geeft de school een pre-verwijzing. Er kunnen vanuit dit gesprek aandachtspunten komen m.b.t. de ontwikkeling van uw kind. Uw kind heeft hier ruim de tijd voor om aan te werken.

2. Verwijsgesprekken groep 8 in november en maart
In groep 8 gaat de leerkracht een tweetal keer met het kind en de ouder in gesprek over deze verwijzing. Het eerste gesprek vindt plaats in november, na de eerste reguliere citotoetsen, de zogeheten B8-toetsen. ’t Speel-Kwartier bepaalt in groep 8 in november voor het kind haar schoolverwijzing voor het voortgezet onderwijs. Het tweede gesprek is in maart, nadat de uitslag van de doorstroomtoets (eindtoets) binnen is. 

Tijdspad aanmelding VO
Het tijdspad van aanmelden is veranderd t.o.v. voorgaande jaren, de volgorde van aanmelden niet. Eerst ontvangt de leerling de verwijzing, daarna volgt de afname van de doorstroomtoets. Door de invoering van een centraal aanmeldmoment (tussen 25 maart en 31 maart 2024) maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze missie is dat elk kind met plezier naar school gaat, daarbij zichzelf durft te zijn, zich geaccepteerd voelt én zich veilig voelt op ’t Speel-Kwartier, waardoor het zich optimaal kan ontwikkelen.

Doelstelling: Door regels en afspraken zichtbaar te maken, kunnen kinderen en volwassenen elkaar aanspreken op deze regels en afspraken, wanneer zich ongewenste situaties voordoen.

Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen, stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan. Door positieve aandacht te geven aan gewenst gedag, dit gedrag stimuleren. Wat je aandacht geeft groeit!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier op school.
  • Zichzelf durven zijn.
  • Veilig voelen.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven