Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Preventie – wat doen wij om het pesten te voorkomen?
In onze kwaliteitskaart welbevinden leest u hoe wij op obs Noorderbreedte elke dag werken aan een school waar kinderen zich veilig en prettig voelen. Wij verwijzen u graag naar de kwaliteitskaart ‘Welbevinden’.
Er zal minder gepest worden in een klimaat waar duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar, waar verschillen worden aanvaard en waar ruzies niet met geweld worden 'opgelost', maar uitgesproken. Hiervoor wordt ook verwezen naar de Schoolgids en het plan Burgerschap. Binnen onze methode voor sociaal emotioneel leren – HiRO – wordt expliciet aandacht besteed aan (niet) pesten.
Uitgangspunten van HiRO:
Elk jaar starten we met “De Gouden Weken” en na de kerstvakantie met “De Zilveren Weken”. Met als doel om aan positieve groepsvorming te werken. Wekelijks werken wij volgens de methodieken van HiRO aan de sociale vaardigheden van de kinderen. De HiRO methode zet de ervaring van het kind voorop, waardoor het direct aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Door groepsgesprekken, rollenspellen, filmpjes, discussies, spelletjes, tekenen, enz. wordt er preventief gewerkt om het pesten tegen te gaan. Ervarend leren is de leidraad van het programma, met een stevig fundament vanuit de waarden die gelden in de judosport.
De leercyclus vormt de basis voor elke les binnen HiRO:
* Concrete ervaring – wat zie ik, wat maak ik mee, wat ervaar ik in de huidige situatie;
* Reflectief observeren – wat roept het bij me op, wat vind ik ervan, wat wil ik ermee;
* Begripsvorming – hoe kan ik de ervaringen en mijn gedachten erover gebruiken en in mijn toekomstig handelen toepassen;
* Oefenen – toetsen of de eerder geformuleerde hypothese in de realiteit standhoudt, wat levert de nieuwe aanpak in de praktijk op. We volgen de kinderen d.m.v. observaties
Een onderdeel van deze methodiek zijn de schooljudo lessen. In deze lessen worden de belangrijkste waarden vanuit de judo, zoals respect, discipline en weerbaarheid meegenomen en vormen de basis van het schooljudo programma.
HiRO betekent held in het Japans. Het doel van HiRO is een klas waarin elk kind zich een held voelt.
De 7 waarden vanuit judo staan in de HiRO lesmethode centraal:
- Vertrouwen; op elkaar kunnen rekenen
- Samenwerken; elkaar altijd helpen
- Respect; alles en iedereen in hun waarde laten
- Beheersing; in balans blijven
- Weerbaarheid; sterk staan en volhouden
- Discipline; doen wat nodig is
- Plezier; lachen en veel lol maken