Ingevolge de Kwaliteitswet zijn schoolbesturen verplicht een klachtenregeling te hebben.
Op basis van deze wet kunnen ouders en leerlingen klachten indienen over gedragingen en beslissingen of het nalaten daarvan van het bevoegd gezag en het personeel. De klachtenregeling, die het bestuur heeft vastgesteld, gaat verder dan de Kwaliteitswet voorschrijft. Naast ouders en leerlingen kan eenieder die deel uitmaakt of uitgemaakt heeft van de schoolgemeenschap klachten indienen. Hierbij wordt o.a. gedacht aan stagiaires, vrijwilligers die geen ouder zijn, leerkrachten en directie. Klachten kunnen gaan over begeleiding van leerlingen, toepassen van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, inrichting van de schoolorganisatie, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, pesten, agressie en geweld.
Binnen de school is een intern vertrouwenspersoon (contactpersoon) aangesteld. Deze persoon heeft als taak het aanhoren van de klacht en klager/klaagster te wijzen op de mogelijkheid voor het indienen van een klacht bij de extern vertrouwenspersoon. Tevens heeft de intern vertrouwenspersoon een taak t.a.v. de voorlichting aan iedereen op school.
Daarnaast is er een extern vertrouwenspersoon aangesteld. Deze begeleidt de klager/klaagster en zoekt samen met hem/haar naar oplossingen en geeft informatie over de mogelijk te volgen procedures en de consequenties daarvan. Indien de klacht door de vertrouwenspersoon, na het inwinnen van informatie, niet kan worden afgehandeld, wordt deze klacht doorverwezen naar de landelijke klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt en behandelt de bij haar ingediende klacht en rapporteert hierover aan het bestuur. Het bestuur kan uiteindelijk handelend optreden.
Het bestuur van Paraat Scholen heeft zich aangesloten bij de landelijke klachtencommissie. De namen en telefoonnummers van de intern vertrouwenspersoon, de extern vertrouwenspersoon en de klachtencommissie staan hieronder.
De volledige beschrijving van de klachtenprocedure en het reglement van de landelijke klachtencommissie zijn op school aanwezig en voor eenieder toegankelijk.
Intern vertrouwenspersoon: Kyra Peulers
Extern vertrouwenspersoon:
Mevrouw Yvonne Kamsma 2e Wormenseweg 807331VG Apeldoorntel. 088 - 0931439 (“IJsselgroep”) 06-14001672 yvonne.kamsma@ijsselgroep.nl
Landelijke klachtencommissie (LKC). Postbus 851913508 AD Utrecht Tel. 030-2809590
Contactpersoon, vertrouwenspersonen en leden van de klachtencommissie zijn verplicht tot geheimhouding.
Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.
Verzekering
U moet zelf uw polis goed nakijken hoe u uw kind(eren) verzekerd heeft. Als uw kind op school iets vernielt of kapot maakt, zullen we in de regel de schade op de ouders/verzorgers verhalen. In dit geval kunt u dit bedrag claimen bij uw W.A.-verzekering.
Het schoolbestuur heeft de leerkrachten verzekerd tegen ongevallen waarvoor de leerkracht aansprakelijk kan worden gesteld.
Het schoolbestuur heeft tevens de aansprakelijkheidsverzekering uitgebreid. Als personen, bijvoorbeeld ouders/ verzorgers, die in opdracht van de school activiteiten uitvoeren, zoals het begeleiden, autorijden, overblijven e.d., aansprakelijk worden gesteld, zijn ook zij gedekt.
Belangrijk is wel om te vermelden dat het bestuur voor de ouders geen eigendomsverzekering heeft afgesloten. Als u bijvoorbeeld kinderen wegbrengt en u rijdt tegen een paaltje, dan is de schade aan uw auto niet verzekerd.