Basischool De Pionier

Kromstraat 12 5554 NH Valkenswaard

  • Schoolfoto van Basischool De Pionier
  • Schoolfoto van Basischool De Pionier
  • Schoolfoto van Basischool De Pionier
  • Schoolfoto van Basischool De Pionier
  • Schoolfoto van Basischool De Pionier

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van leerkrachten bij verlof of ziekte
* Bij een ziekmelding wordt door de locatieleider/directeur een inschatting gemaakt hoe lang vervanging noodzakelijk is,
   waarbij we streven naar zoveel mogelijk continui¨teit in de groep.
* Er wordt een melding gedaan in de Vervangingsmanager. Dit is een centraal punt van waaruit alle vervangingen geregeld worden).
   Zij regelen een vervangende leerkracht.

Wanneer er geen vervangende leerkracht beschikbaar is dan wordt er naar andere oplossingen gezocht:
- Dubbele bezetting
- inzetten Parttimer vragen of hij/zij in wil vallen (= extra werken).
- Groep opsplitsen volgens splitsplan (welke groep wordt opgesplitst wordt situationeel bekeken afhankelijk van rooster,
  grootte van de groep en beschikbare mensen).

Bieden voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan zal de betreffende groep, volgens de richtlijnen van de hoofdinspectie, naar huis worden gestuurd.
De volgende afspraken horen daarbij:
* In principe niet de eerste dag.
* Alleen in het uiterste geval.
* Ouders worden tenminste 1 dag van tevoren op de hoogte gebracht.
* Voor leerlingen die geen opvang hebben, wordt binnen school opvang georganiseerd.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De kinderen in leerjaar 1-2 gaan 24 uur en 30 minuten per week naar school. Binnen deze onderwijstijd werken we met een duidelijke en herkenbare structuur. De kinderen zijn heel de dag bezig met spelend leren binnen een thema. De ochtend en middag wordt gestart in een kring. Deze momenten geven de gelegenheid voor allerlei taalactiviteiten, reken- of begripslessen. Tijdens de werklessen gaan de kinderen bijvoorbeeld verven, knippen, plakken, knutselen, werken met ontwikkelingsmateriaal of gaan ze spelend leren in de hoeken.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De kinderen in leerjaar 3 t/m 8 gaan 24 uur en 30 minuten naar school. Binnen deze onderwijstijd worden alle verschillende vakken structureel aangeboden. Wij werken met een duidelijke en herkenbare structuur. Deze structuur is de herkennen aan; in de ochtend werken wij vooral aan kernvakken (taal, rekenen,...). In de middag komen de creatieve vakken en de zaakvakken (wereldoriëntatie) aan bod.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambities voor het komende schooljaar staan vermeld in het schoolplan. Zie onze website www.bs-de-pionier.nl onder het kopje 'onze koers'. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven