Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De kinderen in leerjaar 1-2 gaan 24 uur en 30 minuten per week naar school. Binnen deze onderwijstijd werken we met een duidelijke en herkenbare structuur. De kinderen zijn heel de dag bezig met spelend leren binnen een thema. De ochtend en middag wordt gestart in een kring. Deze momenten geven de gelegenheid voor allerlei taalactiviteiten, reken- of begripslessen. Tijdens de werklessen gaan de kinderen bijvoorbeeld verven, knippen, plakken, knutselen, werken met ontwikkelingsmateriaal of gaan ze spelend leren in de hoeken.
De kinderen in leerjaar 3 t/m 8 gaan 24 uur en 30 minuten naar school. Binnen deze onderwijstijd worden alle verschillende vakken structureel aangeboden. Wij werken met een duidelijke en herkenbare structuur. Deze structuur is de herkennen aan; in de ochtend werken wij vooral aan kernvakken (taal, rekenen,...). In de middag komen de creatieve vakken en de zaakvakken (wereldoriëntatie) aan bod.
De ambities voor het komende schooljaar staan vermeld in het schoolplan. Zie onze website www.bs-de-pionier.nl onder het kopje 'onze koers'.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.